Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stavar 155 cm om man egentligen ska ha 160 cm.


arkimedes

Recommended Posts

Hej!

 

En fråga från en nybörjare.

 

Om jag har fått tag i ett par bra och lätta stavar som är 155 cm långa, men det egentligen är rekommenderat att jag ska använda 160 cm långa stavar - kan jag ändå använda stavarna som är 155 cm? Jag är själv 190 cm lång.

 

Hur stor katastrof är det att köra med stavar som är 5 cm kortare än rekommenderat? 

 

Det gäller klassisk stil och tanken är att de ska ta mig runt Vasaloppet. Observera att jag är fullkomlig nybörjare och novis!

 

Tacksam för svar/funderingar!

 

/A

Link to comment
Share on other sites

Korta stavar kan bli bra för mysåkning, d.v.s. lugn diagonalskidning - och lugn diagonalskidning är bra för varje människa! För grundkondition, för muskulatur, för avslappning, för kropp och själ!

 

Men när man börjar träna för att staka sig genom de oändliga stakpartierna i Vasaloppet kan det som sagt bli en kinesiologisk, fysiologisk eller ortopedisk katastrof...

Link to comment
Share on other sites

5cm är jättemycket när det gäller stavlängd. Satsa på en stav som är 160cm istället, om än lite dyrare. Den extra pengen är välinvesterade pengar då du slipper framtida kiropraktorbesök pga för korta stavar:-)

 

 

Korta stavar kan bli bra för mysåkning, d.v.s. lugn diagonalskidning - och lugn diagonalskidning är bra för varje människa! För grundkondition, för muskulatur, för avslappning, för kropp och själ!

 

Men när man börjar träna för att staka sig genom de oändliga stakpartierna i Vasaloppet kan det som sagt bli en kinesiologisk, fysiologisk eller ortopedisk katastrof...

Haha, tack för er feedback, låter onekligen som att jag borde satsa på något längre stavar! :)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

En fråga från en nybörjare.