Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stavar 155 cm om man egentligen ska ha 160 cm.


arkimedes

Recommended Posts

Hej!

 

En fråga från en nybörjare.

 

Om jag har fått tag i ett par bra och lätta stavar som är 155 cm långa, men det egentligen är rekommenderat att jag ska använda 160 cm långa stavar - kan jag ändå använda stavarna som är 155 cm? Jag är själv 190 cm lång.

 

Hur stor katastrof är det att köra med stavar som är 5 cm kortare än rekommenderat? 

 

Det gäller klassisk stil och tanken är att de ska ta mig runt Vasaloppet. Observera att jag är fullkomlig nybörjare och novis!

 

Tacksam för svar/funderingar!

 

/A

Link to comment
Share on other sites

Korta stavar kan bli bra för mysåkning, d.v.s. lugn diagonalskidning - och lugn diagonalskidning är bra för varje människa! För grundkondition, för muskulatur, för avslappning, för kropp och själ!

 

Men när man börjar träna för att staka sig genom de oändliga stakpartierna i Vasaloppet kan det som sagt bli en kinesiologisk, fysiologisk eller ortopedisk katastrof...

Link to comment
Share on other sites

5cm är jättemycket när det gäller stavlängd. Satsa på en stav som är 160cm istället, om än lite dyrare. Den extra pengen är välinvesterade pengar då du slipper framtida kiropraktorbesök pga för korta stavar:-)

 

 

Korta stavar kan bli bra för mysåkning, d.v.s. lugn diagonalskidning - och lugn diagonalskidning är bra för varje människa! För grundkondition, för muskulatur, för avslappning, för kropp och själ!

 

Men när man börjar träna för att staka sig genom de oändliga stakpartierna i Vasaloppet kan det som sagt bli en kinesiologisk, fysiologisk eller ortopedisk katastrof...

Haha, tack för er feedback, låter onekligen som att jag borde satsa på något längre stavar! :)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

En fråga från en nybörjare.

 

Om jag har fått tag i ett par bra och lätta stavar som är 155 cm långa, men det egentligen är rekommenderat att jag ska använda 160 cm långa stavar - kan jag ändå använda stavarna som är 155 cm? Jag är själv 190 cm lång.

 

Hur stor katastrof är det att köra med stavar som är 5 cm kortare än rekommenderat? 

 

Det gäller klassisk stil och tanken är att de ska ta mig runt Vasaloppet. Observera att jag är fullkomlig nybörjare och novis!

 

Tacksam för svar/funderingar!

 

 

 

0,83x190= 157,7 så 160 är egentligen för långa. Då skulle det kunna funka med att lägga en distans i handtaget på tex 2cm. Men om 190 är i strumplästen kan du mäta dig med pjäxorna på och sedan räkna ut din maxlängd på stavarna. Misstänker att du då ligger väldigt nära 160cm och därav rekommendationen. Sedan huruvida maxlängd eller inte är rätt för just dig är en annan diskussion men håller med tidigare poster om att 5cm är för kort.

Link to comment
Share on other sites

Är du praktiskt lagd kan du förlänga stavarna, om du kan få tag på ett stavrör med samma diameter. Du sågar av det antal cm, som du behöver, efter att du värmt upp och tagit bort handtaget (om de går med korkhandtag) Sen gäller det att hitta en rörbit, som har mindre diameter och passar inuti stavröret på staven och den den bortsågade biten. Beräkna ung lika mycket i rörbiten som i stavröret och använd epoxilim. Jag tycker det är enklare att göra det i två steg; först lägger jag epoxi på halva smala rörbitarna och för sen in dem i de avkapade rörbitarna, Sen när epoxin har härdat gör man i ordning en ny omgång epoxi och

lägger på de smala rörbitarna och för in dem i stavröret så att det bara blir en liten springa runt om. När sen epoxin har härdat återmonterar man stavhantaget.

Med denna metod har jag även räddat några brutna stavar, som varit brutna på mitten och uppåt. Lagade en stav strax ovanför trugan, men det förstörde pendeln helt och stav blev oanvändbar.

 

ps. vi räknade tidigare ut att stavlängden för en 190-person + 2 cm sula skulle bli 159 cm till remingången.

Link to comment
Share on other sites

0,83x190= 157,7 så 160 är egentligen för långa. Då skulle det kunna funka med att lägga en distans i handtaget på tex 2cm. Men om 190 är i strumplästen kan du mäta dig med pjäxorna på och sedan räkna ut din maxlängd på stavarna. Misstänker att du då ligger väldigt nära 160cm och därav rekommendationen. Sedan huruvida maxlängd eller inte är rätt för just dig är en annan diskussion men håller med tidigare poster om att 5cm är för kort.

Nu tror jag inte arkimedes menade att stavarna är 155 till handremmen utan totala längden. Så den är nog ca 152 till handrem vilket låter kort. En 160 stav (total längd) blir perfekt:-)

Link to comment
Share on other sites

Nu tror jag inte arkimedes menade att stavarna är 155 till handremmen utan totala längden. Så den är nog ca 152 till handrem vilket låter kort. En 160 stav (total längd) blir perfekt:-)

Hahaha helt rätt!  Visar hur snävt jag antog det hela. I min värld är allt till infästningen och resten dödvikt :D . 

Link to comment
Share on other sites

0,83x190= 157,7 så 160 är egentligen för långa. Då skulle det kunna funka med att lägga en distans i handtaget på tex 2cm. Men om 190 är i strumplästen kan du mäta dig med pjäxorna på och sedan räkna ut din maxlängd på stavarna. Misstänker att du då ligger väldigt nära 160cm och därav rekommendationen. Sedan huruvida maxlängd eller inte är rätt för just dig är en annan diskussion men håller med tidigare poster om att 5cm är för kort.

Tack för tipset! Kanske kan vara aktuellt att förlänga, ska undersöka det alternativet!

Link to comment
Share on other sites

Jag märker inte någon katastrofal skillnad och åker runt på olika stavar mellan 155, 157,5 och 160, inte för att jag är en raket men en typ led 3 gubbe.

 

Har också alla dessa längder. Man får lyfta stavarna lite högre med de längsta vid varje stavtag. Ofta är stavbädden så att stavarna sjunker ned, så längre stavar är att föredra framför kortare.

Link to comment
Share on other sites

Har också alla dessa längder. Man får lyfta stavarna lite högre med de längsta vid varje stavtag. Ofta är stavbädden så att stavarna sjunker ned, så längre stavar är att föredra framför kortare.

Ja, jag tänker också att man får ha i åtanke att stavarna sjunker ner en bit i snön. Siktar nog på 160 cm till vasan åtminstone. Tack för svar!

Link to comment
Share on other sites

Jag märker inte någon katastrofal skillnad och åker runt på olika stavar mellan 155, 157,5 och 160, inte för att jag är en raket men en typ led 3 gubbe.

Tack för svar. Då är det kanske inte så farligt som jag trodde först. Men siktar nog på 160 till vasan trots allt.

Link to comment
Share on other sites

Att stavarna är långa är nog viktigast om du tänker dig att dubbelstaka stor del av vägen. Är du tiotimmarsåkare, och diagonalåker största delen lider du nog inte mycket av 155-stavar. Men det är ju lite individuellt också. 

(Är 186, åker ibland med 157,5, men också med 155. Är jag inte i bra stakform går det sämre med 157,5)

Link to comment
Share on other sites

Att stavarna är långa är nog viktigast om du tänker dig att dubbelstaka stor del av vägen. Är du tiotimmarsåkare, och diagonalåker största delen lider du nog inte mycket av 155-stavar. Men det är ju lite individuellt också. 

(Är 186, åker ibland med 157,5, men också med 155. Är jag inte i bra stakform går det sämre med 157,5)

Okej, får prova mig fram lite under träningen och se vilken längd som känns bäst. Tack för tips!

Link to comment
Share on other sites

Det blir en jobbigare pendel om man har för långa stavar och åker med en hel del stak med frånskjut/diagonal.

Menar du då längre än 0,83 * ens längd? Eller menar du att den rekommenderade längden på stav kan vara för lång? 160 cm i mitt fall då jag är 190 cm.

Link to comment
Share on other sites

Menar du då längre än 0,83 * ens längd? Eller menar du att den rekommenderade längden på stav kan vara för lång? 160 cm i mitt fall då jag är 190 cm.

För min del känns dom för långa vid diagonal om jag kör med 165 cm(gamla mätsättet). Är 194 cm i strumplästen. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...