Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Spårkvaliteten i Vasaloppet


martini

Recommended Posts

Om man är i leden längre bak så är det nog vanligare att spåren är av sämre kvalitét eller helt borta än att de är fasta och fina. I alla fall så hade jag den inställningen ifjol när jag åkte mitt första VL och startade i 7.e led. Även den här vintern har jag tänkt att spåren kan vara dåliga (startade 6:e) och av den anledningen har jag genomfört några gristräningar med några mil i ospårad terräng. Prova det så är ni mentalt förberedda.
Link to comment
Share on other sites

Om man är i leden längre bak så är det nog vanligare att spåren är av sämre kvalitét eller helt borta än att de är fasta och fina. I alla fall så hade jag den inställningen ifjol när jag åkte mitt första VL och startade i 7.e led. Även den här vintern har jag tänkt att spåren kan vara dåliga (startade 6:e) och av den anledningen har jag genomfört några gristräningar med några mil i ospårad terräng. Prova det så är ni mentalt förberedda.

Helt rätt, min svåger brukar alltid gnälla när jag vill ha med honom på träning på golfbanor där man antingen får spåra själv eller köra andras spår dvs dålig spårkvalitet.

Jag brukar säga att det är bra träning för Vasaloppet där är det sällan superspår.

Link to comment
Share on other sites

Äh, jag var lite småirriterad fram till Mångsbodarna, men det var bara att bita i. Sen blev ju spåren bättre och bättre hela vägen ner till Mora, förutom sista biten förstås. Ställer man upp i Vasaloppet ska man nog vara beredd på att allt inte är en dans på rosor - och jag vill i alla fall inte att det ska vara för bekvämt. Då skulle jag hellre lägga alla pengar på att köpa mig en biosalong...

 

Apropå att träna i dåliga spår så tränar jag i stort sett aldrig i maskinspårat. Så efter Mångsbodarna var ju spåren gudomliga i mitt tycke. Allt beror på hur bortskämd man är. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...