Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur hårt snöra pjäxor


arkimedes

Recommended Posts

Hej!
 

Hur hårt drar ni åt era pjäxor för klassisk åkning? Så hårt som möjligt eller lite lösare så att foten får lite spelrum i pjäxorna? Har hittills dragit åt så hårt som möjligt för att få ordentligt med stöd av pjäxan, men efter någon timmas åkning känns det ju som att man behöver amputera fötterna. :) 

 

/A

Link to comment
Share on other sites

Jag kör alltid med löst åtdragna pjäxor, då jag kommit fram till att jag inte blir trött i fötterna, om de "lyfter" en aning inne i pjäxan.

Jag märker tex om jag dubbelstakar länge utan att lyfta på pjäxorna får jag tryck under fötterna och det brukar försvinna, om jag kör stakning med frånskjut och lite diagonal i backar.

Link to comment
Share on other sites

Hoppa över nedersta eller två nedersta hålen på pjäxan så kan du dra åt som vanligt, eventuellt hoppa över bara de yttre av dem beroende på hur grava problem. Man måste ge framfoten utrymme att expandera för annars blir det ajaj.
Link to comment
Share on other sites

Man ska inte behöva snöra skorna speciellt hårt, stabiliteten ska komma från skon i sig inte snörningen. Men det finns ju många olika modeller där en del är väldigt mjuka/instabila och andra väldigt stabila. Så man får välja rätt skomodell också.

Link to comment
Share on other sites

Jag snör relativt hårt men relativt snart upplever jag det för löst. Jag har snörat om flera gånger på Vasaloppet (bara en gång per Vasalopp såklart). Så det lär bero på skomodell också.

Atomic 2012 för 1595:-, var en mellanmodell under toppskorna.

Link to comment
Share on other sites

Jag snör relativt hårt men relativt snart upplever jag det för löst. Jag har snörat om flera gånger på Vasaloppet (bara en gång per Vasalopp såklart). Så det lär bero på skomodell också.

Atomic 2012 för 1595:-, var en mellanmodell under toppskorna.

Många av de snörlås som finns på skidskorna - även toppmodeller - funkar inte så bra. Brukar alltid gör en ordentlig knut ovanpå snörlåset för att slippa glapp och stopp för omknytning, både på Fischer och Alpina.

Link to comment
Share on other sites

Många av de snörlås som finns på skidskorna - även toppmodeller - funkar inte så bra. Brukar alltid gör en ordentlig knut ovanpå snörlåset för att slippa glapp och stopp för omknytning, både på Fischer och Alpina.

Ja, det har jag också märkt på mina Salomon S-LAB Classic Prolink, vilket varit en av anledningarna att jag dragit åt alldeles för hårt från början. Ska testa med en knut ovanför låset nästa gång. Bra tips!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...