Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Aluminium vs komposit


Volevodin

Recommended Posts

När det gäller stommar till rullskidor finns det aluminium och kompositmaterial. Vad gäller det sistnämnda har jag sett lite olika material som glasfiber, carbon och en del med träinslag.

Frågan är vilket man skall välja ?

När det gäller klassiska rullskidor föredrar jag kompositstomme framför aluminium, då det känns mjukare i åkningen, men gäller samma för skateskidor ? Är en rak eller en något böjd stomme att föredra ?

Link to comment
Share on other sites

Har hört att aluminium stommarna är rätt så stötiga, (har aldrig testat).

Föredrar du mer vibrations dämpning i skidan så bör du nog välja en med glasfiber stomme.

Mycket dämpning sitter i hjulen också.

 

http://www.langd.se/rullskidtest-2015-skejtskidor.5763308-350894.html

 

http://www.langd.se/rullskidtest-2016-klassiska-skidor.5881074-350894.html

Link to comment
Share on other sites

Har inte testat skate, men har kört med klassiska Swenor Fibreglass i många år, innan jag förra året köpte ett par

Elpex Team 610, med 3.or. Jag bytte för att stommarna på Fibreglassen blir så svampiga efter ett tag, har kompisar som upplevde samma sak, och också gått över till 610:an. Samtliga är mycket nöjda, och tycker inte alls att det vibrerar mera med aluminiumstommen.

Link to comment
Share on other sites

Varför vill du ha ett spann på rullskidor? De nedsänkta elpex f1 är riktigt fina. Svarar bra och ger en go närhet till underlaget. Inte alls stötiga på bra asfalt iaf. Med det sagt har jag inte kört på skejtskidans skejtskida, Marwe, mer än ett kort test. Nästa gång blir det säkert en Marwe för mig
Link to comment
Share on other sites

Nu blir jag lite nyfiken, om du inte vill ha spann, varför vill du ändå veta om det är vingligare med spann???

För mig känns det helt självklart att det blir vingligare om man kommer högre upp.

 

Beskrivning av en skateskida:

Elpex F1 pro är en aluminiumskida med en sänkt profil, vilket ger låg tyngdpunkt och stabil åkning, man kommer närmare marken vilket ger bättre balans och känsla.

 

Låter som att det är nåt sånt du letar efter.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte så att Volevodin undrar över Varför man har ett spann i rullskidan, och dess funktion?

 

Spannets funktion är nog för att få en mer skidlik känsla, när man tex diagonalar. 

 

Annars så kan det vara ifall rullskidan är av något mjukare material och blir plant då man ställer sig på dem. De skulle de bli som ett ifall de inte har ett spann.

 

 

Har aluminium skidor spann eller är det bara kompositen som har det?

 

Bredare hjul gör väl mycket i stabiliteten? blir dock klumpigt ( funkar iallafall i den klassiska åkningen )

Link to comment
Share on other sites

Finns det någon skateskida med spann?

Vad jag kan se på bilden, så har Skistart Carbon skate spann samt även Skistart Carbon classic. Som det verkar så är alla aluminiumstommar till skateskidor raka, men är osäker om compositstommarna också är raka eller om de har ett litet spann.

Sen beror ju inte åkvänligheten bara på stommen utan jag antar att det är andra kvaliteer som påverkar som hjul, balans etc.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...