Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tillverka egna rullskidor


Volevodin

Recommended Posts

Jag har ett par helt nya Silvastommar i trälaminat, som jag köpte en gång för att göra rullskidor av. De har blivit liggande ända till nu och jag funderar på att ta upp projektet.

De är 75 cm långa, 36 mm fram, 45 mm bak, 22 mm tjocka med lite sviktande spann.

Frågan är om det gick att göra skaterullskidor av dem tex om jag tog gafflarna från mina gamla Marwe, som är ut leken fast då fick jag kapa dem 15 cm. Vad är bredden på gafflarna så att skatehjul passar, fanns tydligen Skigo reahjul  på Skistart.

Det andra alternativet är att behålla längden som den är och göra klassiska träningsskidor av dem, men då fick jag lägga brickor alt ett järn, så att det blev rätt bredd där fram samt försöka få tag på billiga hjul.

Vilket är störst chans att det blir användbara rullskidor - klassiska eller skate ?

Link to comment
Share on other sites

Men varför???

Om jag befann mig på ruinens brant, och kände att, får jag inte åka rullskidor så kommer jag att dö, ja då kanske jag skulle gjort ett försök.

Jag önskar dig stort lycka till, och hoppas att du nån gång kan få dom där att gå rakt.  :)

Link to comment
Share on other sites

Men varför???

Om jag befann mig på ruinens brant, och kände att, får jag inte åka rullskidor så kommer jag att dö, ja då kanske jag skulle gjort ett försök.

Jag önskar dig stort lycka till, och hoppas att du nån gång kan få dom där att gå rakt.  :)

Eller pensionär och smålänning :)
Link to comment
Share on other sites

Varför bygga altan själv? Varför påta i trädgården själv? Varför fiska själv? Varför ligga med sin repektive själv? Det finns ju färdiga grejor och tjänster att köpa.

Verkar ju annars enklare att göra skateskidor.  Bredden framtill för klassiska hade jag kanske fixat med att bygga på med en träkil och epoxy snarare än med brickor då jag inbillar mig att det kan bli svårt att få gaffeln att ligga helt still annars. Woodskis kan måhända ge en del inspiration.

Link to comment
Share on other sites

Varför bygga altan själv? Varför påta i trädgården själv? Varför fiska själv? Varför ligga med sin repektive själv? Det finns ju färdiga grejor och tjänster att köpa.

 

Verkar ju annars enklare att göra skateskidor.  Bredden framtill för klassiska hade jag kanske fixat med att bygga på med en träkil och epoxy snarare än med brickor då jag inbillar mig att det kan bli svårt att få gaffeln att ligga helt still annars. Woodskis kan måhända ge en del inspiration.

Varför - för att jag tycker det är kul att testa olika saker dvs går utanför boxen. Ibland lyckas det - ibland blir det helt kass.

Exempel på lyckade experiment; när skejten kom hade jag problem med att skidan "doppade", skar bort en kil i gummikudden och sen fungerade hur bra som helst, justera felställningar i fotvinkeln vid montering av bindning, tejpa pjäxorna för att göra dem varmare, byta kontrollremmar till läderremmar för bättre kontroll, epoxilim runt stavspetsen, laga hål på skidhandskar genom att ta material från gamla avlagda, vita trädgårdshandskar utanpå skidhandskarna vid kyla.

Ex på misslyckade experiment; fick ett par alldeles för hårda klassiska skidor på reklamation av en firma i konkurs, kapade dem från 210 cm en 10-15 cm för att använda dem som skejtskidor, men det fungerade inte alls (fick duga som fulskidor i grovt klisterföre i klassiskt)

För att återgå till ett ev experiment med Silvastommarna, så blir det i så fall klassiska rullskidor, tror inte det kommer att fungera som skejtskidor, när stommen har spann och den måste kapas samt att det är lite en säkerhetsfråga, då det inte

är säkert att stommen vid skruvarna klarar påfrestningen. När jag köpte stommarna var tanken att jag skulle få tag i två orginalframgafflar till Silva och ta de andra två från mina gamla, men det lyckades inte, så projektet har vilat ung 15 år. Med orginalgafflar skulle det ha varit tillfredsställande säkerhet, då de är av starkt material och med övervikta kanter vid fästet.

Om det blir något experiment hänger på om jag känner att jag behöver ett par klassiska rullskidor till som kanske går lite tyngre - vi får se. ^_^

Link to comment
Share on other sites

Varför - för att jag tycker det är kul att testa olika saker dvs går utanför boxen. Ibland lyckas det - ibland blir det helt kass.

Exempel på lyckade experiment; när skejten kom hade jag problem med att skidan "doppade", skar bort en kil i gummikudden och sen fungerade hur bra som helst, justera felställningar i fotvinkeln vid montering av bindning, tejpa pjäxorna för att göra dem varmare, byta kontrollremmar till läderremmar för bättre kontroll, epoxilim runt stavspetsen, laga hål på skidhandskar genom att ta material från gamla avlagda, vita trädgårdshandskar utanpå skidhandskarna vid kyla.

Ex på misslyckade experiment; fick ett par alldeles för hårda klassiska skidor på reklamation av en firma i konkurs, kapade dem från 210 cm en 10-15 cm för att använda dem som skejtskidor, men det fungerade inte alls (fick duga som fulskidor i grovt klisterföre i klassiskt)

För att återgå till ett ev experiment med Silvastommarna, så blir det i så fall klassiska rullskidor, tror inte det kommer att fungera som skejtskidor, när stommen har spann och den måste kapas samt att det är lite en säkerhetsfråga, då det inte

är säkert att stommen vid skruvarna klarar påfrestningen. När jag köpte stommarna var tanken att jag skulle få tag i två orginalframgafflar till Silva och ta de andra två från mina gamla, men det lyckades inte, så projektet har vilat ung 15 år. Med orginalgafflar skulle det ha varit tillfredsställande säkerhet, då de är av starkt material och med övervikta kanter vid fästet.

Om det blir något experiment hänger på om jag känner att jag behöver ett par klassiska rullskidor till som kanske går lite tyngre - vi får se. ^_^

Baserat på den beskrivningen lär man ju känna igen dig när du kommer farande i spåret, trimmad till max från topp till tå.

Link to comment
Share on other sites

Första delen av min kommentar var inte alls riktad mot dina motiv, Volevodin, så du behöver inte förklara dig för mig. Men det var ändå intressant att få veta :)

Jag tog inte åt mig på något sätt, det är lite kul med annorlunda infallsvinklar, fast det klart att jag släpper nog inte in någon annan i sängkammaren, där går gränsen. :wub:

Link to comment
Share on other sites

Köp dig ett par marwe. Viktigast är väl ändå själva utförandet. Att åka skejt. Då ska du ha marwe. Det tycker jag du är värd!

Jag har skippat tanken på att tillverka skateskidor av stommarna - tänker skaffa ett par billiga som test av skate. Funkar det bra kan jag gå vidare med Marwe för att få de bästa träningsskidorna,  funkar det inte, så blir det inlines som hittills.

Link to comment
Share on other sites

Det är riktigt B att träna skate på inlines. Men det är högst en personlig åsikt. Dock i all välmening även om du såklart gör som du vill :) men mina absoluta tips är att inte träna på inlines.

Började lite smått med inlines med stavar 1997 och from 1998  kört i snitt 1 ggr/vecka  ung halva året och det har fungerat alldeles utmärkt och även hjälpt till att förbättra skejttekniken på vintern. Återkommer efter test om det blir ett A eller B.

Link to comment
Share on other sites

Tänk så bra din teknik hade varit om du tränat på skateskidor sen 1998 :)Det

Det hade no g inte varit någon skillnad, då jag redan hade åkt skate i 10 år och lärt mig tekniken på snö. (fö fick jag beröm av en här på forumet för min skateteknik vid GM för några år sedan) De inlines jag åkt på har framhjulet 7-8 cm framför tån, 78-78A-hjul och ej fastlåst fot i höjdled och sen har jag åkt som om jag hade skidor på fötterna. Jag tycker det går att åka mer skidlikt med mina inlines än med mina långfärdsskridskor, där det blir en mer annorlunda teknik mot skate på skidor. Men som sagt jag återkommer efter att jag åkt några gånger på skaterullskidor.

Link to comment
Share on other sites

Man får vara hur tokig och envis man vill. Det är helt ok. Men kom inte o säg att inlines är bättre än skaterullisar för att åka...just skate. Det funkar dugligt. Men dom går för lätt och det blir inga bra skär. Sen ser jag faktiskt ingen somhelst anledning till att åka på inlines. Möjligen bromsar man lättare. Men nån skidåkning är det icke. Säga vad ni vill tokar :) men för all del åk! Jag bara månar om ert bästa ;)
Link to comment
Share on other sites

Men nu är projektet att tillverka skaterullskidor nerlagt och det har inte haft någon koppling till åkning inlines med stavar utan varit ett sidoprojekt. Så du får ursäkta, men jag kommer att vara "tokig" ett tag till.............sen får vi se..........  :ph34r:  

Link to comment
Share on other sites

Funkar alldeles utmärkt att träna skejt på inlines. Att det sedan är snäppet bättre med skejtrullskidor kan vi nog vara överens om. De stora skillnaderna är att hälen sitter fast på inlinesen och att det går lite för lätt. Å andra sidan kan du bromsa på ett säkert sätt. Det kan bli en spännande utmaning i bland på skejtrullskidorna.

Link to comment
Share on other sites

Jag har skippat tanken på att tillverka skateskidor av stommarna - tänker skaffa ett par billiga som test av skate. Funkar det bra kan jag gå vidare med Marwe för att få de bästa träningsskidorna,  funkar det inte, så blir det inlines som hittills.

Ne gör Skate av dom! Det är enklast, bara att skärs ut för hjulets bredd och sen borra för axeln och anpassa med distansbrickor så hjulet hamnar i mitten. Gjorde ett par skateskidor av klassiska för 15 år sedan och dom funkar än.
Link to comment
Share on other sites

Det går inte, om jag skall använda 10 cm hjul, då de inte går i, om jag skruvar dit gafflarna från mina gamla Marwe. Det gafflar som sitter på mina gamla Silvaskidor där fram klarar 11-12 cm hjul, men jag har bara två dubbelgafflar, saknas alltså 2 st för att

få till ett par skateskidor. (fö är de billiga skatehjulen på Skistart sålda) dessutom saknar jag kunskap om hur skaterullskidor skall vara konstruerade.

Men att göra klassiska skidor av dem är fullt möjligt, får dock kapa dem 10-12 cm till där fram (nuvarande 75 cm), så blir bredden där 40 mm. Därbak är de lite bredare, men det går att justera i en bandsåg. Det vore kanske inte fel med att par rullskidor med lite trögare rull.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...