Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skating i Vasaloppet


Tiger

Recommended Posts

Är det jag som är känslig eller skejtas det för mycket i backarna? Iofs fanns det inga spår att förstöra i år, men de tar ju dubbelt så mycket plats och stänger åkare som är snabbare. Och dessutom är det förbjudet. Väl? Det känns lite jobbigt att jobba sig ikapp och om på platten och sen bli omkörd uppför på det viset. Nån som vet hur många som blev diskade i år?
Link to comment
Share on other sites

Där jag åkte (mellan plats 3000 och 3400) var det ovanligt. jag såg några gånger någon åkare som fuskade med några skateskär i slutet av backarna. Det ska naturligtvis vara i stort sett nolltolerans, men jag hade väntat mig att se mer av det, speciellt med tanke på föret.
Link to comment
Share on other sites

Stakförlamad i korsryggen i Lundbergsbackarna kanske jag tog ett par tre skär och omedelbart hördes "INGEN SKATE" bakifrån.

 

Naturligtvis tackade jag artigt för att ha blivit tillrättavisad.

 

Jag är fortfarande med i resultatlistorna.

Link to comment
Share on other sites

Jag skällde ut en skejtande kille. Jag körde ikapp honom, spände ögonen i honom och sa "Ge fan i att skejta!" Då hade han nog åkt 50 m skejt i backen. Han dröp av bakåt. Jag menar, om jag har sånt helvete i backen så ska inte han helt fräckt ta genvägar.
Link to comment
Share on other sites

aha.. ny på vasaloppet ... började faktiskt fundera om det bara var jag som funderade i dehär banorna...

det är alltså inte tillåtet, trodde inte det, men blev faktiskt osäker med tanke på hur många som skatade!

 

såg nog minst 15 åkare som skatade hela uppförsbakackarna, plus några som skatade lite i början o sen gick över till klassisk stil... (åkte startled 7)

spelade för min del ingen större roll , då jag inte är så bra.. (ifs lite irriterad blev jag ;)) bara trist när de skatade där det fanns hyfsade spår... för vissa skatare straffade det sig oxå, såg en rejäl skejtvurpa.

Link to comment
Share on other sites

Jorå, jag skrek till åt ett par-tre st som jag kom ikapp mot slutet, en Italienare bl.a.

Ropet "HEY Italiano - Classico" fick honom att sluta i DEN backen iaf,

likaså de andra jag sa till, vad som hände senare i loppet har jag ingen aning om.

 

Trist är det iaf, jag förstår inte varför det förekommer överhuvudtaget.

Alla är ju trötta på slutet, men vaf**n, nån jädra ordning måste det ju vara.

Link to comment
Share on other sites

Såg också flera som skejtade snyggt och vägvinnande uppför i backarna, hade själv även tanken i backen upp mot Risberg men stannade snällt och vallade om i stället, vet att flera har blivet diskade för det tidigare år men har inte hört något om det i år.
Link to comment
Share on other sites

Jo visst, inte heller för mig är det bara en "lek", men frågan är vad allvaret går ut på - är tid och placering det enda som räknas, oavsett hur man nått dit? Den som smiter av banan och åker bil mellan alla kontrollerna utan att åka fast har alltså lyckats nästan bäst av alla och kan känna sig riktigt nöjd med sitt Vasalopp? Vilken prestation! Var ligger den avgörande skillnaden mot att fuska på andra sätt, t.ex. genom att skejta eller ta av sig skidorna och springa?
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...