Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Alliansloppet 2017


Mr.T

Recommended Posts

  • Replies 127
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

På Vasaloppets hemsida står följande: "Dina resultat från Vasaloppets lopp och övriga seedningslopp är giltiga tre år bakåt i tiden."

 

Nu vet jag inte om det också gäller rullskidlopp men du tappar ett led per år efter du gjort resultatet.

Ja du har rätt, det står så. Undra om det är nytt? Som det står så vore det konstigt om det inte även gäller seedningsgrundande rullskidlopp.
Link to comment
Share on other sites

Ser att de inför ett nytt startförfarande i år:

 

I syfte att bland annat minska incidenter med stavbrott och erhålla en mer personlig resultattid har vi infört ett nytt startförfarande för årets Allianslopp.

 

Inom respektive starttid/klass kommer vi för de starttider/klasser där antalet åkare är stort med en minuts mellanrum starta två och två startled. Se startlistan för detaljer.

 

Exempel: För Herrar Tävling 48 km och Herrar Juniorer Tävling 32 km kommer startled 1 och 2 att starta kl. 14:35, startled 3 och 4 kl. 14:36, startled 5 och 6 kl. 14:37 osv.

 

SAMTLIGA åkare inom en starttid/klass skall i god tid stå uppställda för start i respektive startled. Efter första start i sin starttid/klass rullar samtliga kvarvarande startled fram så att de främsta i nästkommande två startled står vid startlinjen. När dessa har startat rullar kvarvarande startled fram i väntan på sin start.

 

Det är gott om tid att förflytta sig, så ta det lugnt, visa hänsyn och följ funktionärernas instruktioner.

Link to comment
Share on other sites

Såg nu att dom tydligen ändrat  reglerna för stavlängd. Nu står det inget om att man får lägga till 5 cm på 83 % regeln för rullskidor, se nedan.

 
Har dom bara missat det i texten, eller måste man nu kapa stavarna?
 
 
 
OBS!
Tillåten stavlängd har förändrats gentemot tidigare versioner av PM efter förändring av reglerna av Internationella Skidförbundet (FIS) och Svenska Skidförbundet (SSF).
 
Stavlängden får högst vara 83 % av skidåkarens kroppslängd. (se ICR 2017, paragraf 343.8.1  på SSF:s hemsida.) Kroppslängden mäts med skidpjäxorna påtagna när åkaren står på en plan yta. Stavlängden mäts från stavspetsen upp till handremmens överkant där den fäster i handtaget.

 

Link to comment
Share on other sites

Regeln om 5 cm extra på rullskidor ströks i våras. Så samma längd sommar som vinter gäller.

 

Ojdå

Detta hade jag missat. har tränat på för långa stavar, blir väl till och kapa dom.

Hoppas bara att det inte blir för stor skillnad, hinner jag inte träna mer innan loppet.

Link to comment
Share on other sites

På Snö är ju max längd på stavar till för att göra det mindre gynnsamt att åka utan fästvalla och staka uppför backar. Man blir ju bestraffad att åka med fäste då man får sämre glid.

 

Eliten åker ju trots det sällan med fäste vid långlopp.

 

På rullskidor har man ju maximalt fäste oavsett stavlängd och kommer då diagonala vid branta uppförsbackar. Vad är problemet om vissa trivs med längre stavar.

Link to comment
Share on other sites

En fråga. I tävlings pm står det att glasögon är obligatoriskt men jag har en hjälm med inbyggDa glasögon/visir. Räknas det eller behöver jag glasögon ändå? Någon som vet eller som vet mail adress till alliansloppet så man kan fråga dem

Inbyggda funkar hur bra som helst! Gjorde det i alla fall på SM i helgen...

Link to comment
Share on other sites

Över 160 par låneskidor! Varför kan de inte bara lägga ner det där tramset med låneskidor nu när de flesta har hittat sina favorittvåor som man vill använda på tävling? Förra året kom jag ifatt flera riktigt duktiga åkare på slutet som slet på supertröga låneskidor. De var chanslösa i utförskörningen på sista varvet och stakade när jag rullade förbi. I år är även jag tilldelad sirapsskidor - stannar hemma!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...