Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Alliansloppet 2017


Mr.T

Recommended Posts

I vakuum faller allt lika, men vi åker inte skidor/rullskidor i vakuum. Enligt gymnaisefysiken, en vattenfylld kub på en dm väger typ ett kg och har en dm2 i luftmotstånd. Jämför med en 2dms sida kub, väger 2*2*2 =8kg men luftmotsåndet blir bara 2*2=4dm2. Kraften är F = m*g, dvs 8ggr större för 2dm sida kuben, men luftmotståndet bara 4ggr större, därför faller den större kuben snabbare när luftmotståndet börjar spela roll. Det är därför det är svårt att vara bäst i störtlopp om man är tunn och tempocyklister också är lite större än de bästa bergsgetterna.

Det är därför vasaloppet passar mig bra, om jag bara får upp magen för första backen. Tunga åkare brukar ju klaga på att gummihjul är orättvisa eftersom dom går sämre ju mer du väger, så det kanske tar ut sig i sluänden?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 127
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kan det inte även vara så att en tyngre åkare inte har mycket mer total friktion (luftmotstånd, friktion i lager och backspärr) och då blir friktionen per kilo mycket mindre.

 

Dvs friktionen som bromsar i nedförsbacke blir mycket mindre per kilo om man är tung. 

Link to comment
Share on other sites

I vakuum faller allt lika, men vi åker inte skidor/rullskidor i vakuum. Enligt gymnaisefysiken, en vattenfylld kub på en dm väger typ ett kg och har en dm2 i luftmotstånd. Jämför med en 2dms sida kub, väger 2*2*2 =8kg men luftmotsåndet blir bara 2*2=4dm2. Kraften är F = m*g, dvs 8ggr större för 2dm sida kuben, men luftmotståndet bara 4ggr större, därför faller den större kuben snabbare när luftmotståndet börjar spela roll. Det är därför det är svårt att vara bäst i störtlopp om man är tunn och tempocyklister också är lite större än de bästa bergsgetterna.

Off topic igen :)

 
Finns det någon regel mot ballast inom skidåking? Det finns regler om främmande energi eller hur det nu är formulerat men massa är inte energi. Massa är i alla fulla fall tillåtet att tillföra åkaren, vilket regelmässigt sker i form av dryck och tilltugg. Ballast om man vill se det så. Är det inom regelverket möjligt att vi får se åkare på toppen av en backar bli langade 7 kg att hålla i nedför som de sedan dumpar när den (massan) gjort sitt i slutet av backarna?
 
Blir Norge först :)
Link to comment
Share on other sites

Off topic igen :)

 

Finns det någon regel mot ballast inom skidåking? Det finns regler om främmande energi eller hur det nu är formulerat men massa är inte energi. Massa är i alla fulla fall tillåtet att tillföra åkaren, vilket regelmässigt sker i form av dryck och tilltugg. Ballast om man vill se det så. Är det inom regelverket möjligt att vi får se åkare på toppen av en backar bli langade 7 kg att hålla i nedför som de sedan dumpar när den (massan) gjort sitt i slutet av backarna?

 

Blir Norge först :)

Massa är väl energi? E = mc² ;)

Link to comment
Share on other sites

 

Off topic igen :)

 
Finns det någon regel mot ballast inom skidåking? Det finns regler om främmande energi eller hur det nu är formulerat men massa är inte energi. Massa är i alla fulla fall tillåtet att tillföra åkaren, vilket regelmässigt sker i form av dryck och tilltugg. Ballast om man vill se det så. Är det inom regelverket möjligt att vi får se åkare på toppen av en backar bli langade 7 kg att hålla i nedför som de sedan dumpar när den (massan) gjort sitt i slutet av backarna?
 
Blir Norge först :)

 

Knappast troligt om inte eliten börjar träna på att tänja ut sina magsäckar så dom kan hinka 7 liter vätska på toppen som dom sen snabbt pissar ut efter backen. Fast då börjar ju skidåkning mer likna en pajätar-tävling. Lär bli intressanta diskussioner på skidforum som avlöser "längden-på-stav" diskussionen. 

Link to comment
Share on other sites

Massa är väl energi? E = mc² ;)

 

Skidåkning är en komplicerad sport....

 

Knappast troligt om inte eliten börjar träna på att tänja ut sina magsäckar så dom kan hinka 7 liter vätska på toppen som dom sen snabbt pissar ut efter backen. Fast då börjar ju skidåkning mer likna en pajätar-tävling. Lär bli intressanta diskussioner på skidforum som avlöser "längden-på-stav" diskussionen. 

 

Man behöver ju inte inta massan och dumpa den vägen du anger utan bara hålla i den och sedan släppa taget :) Får  inte åkare hålla i t.ex. en flaska de blir langade hur länge de vill utan är det tidsreglerat?

Link to comment
Share on other sites

Vi får väl se hur länge det dröjer innan Norges åkare plockar på sig extra last på toppen av backarna och hur en Martin Sundby hävdar att han visst måste hinka 5 liter extra på grund av konstig sjukdom :D

On topic igen.
Jag tycker inte alls seedningen från Alliansloppet är tuff. För oss vanliga motionärer är det lättare på rullskidor för man har lika bra skidor som eliten.

Jag fick led 8 på mitt resultat på Alliansloppet 2017 med snudd på led 7. På andra skidtävlingar i år som varit på snö har jag som bäst haft led 9 (med snudd på led 8). Jag har till exempel aldrig lämnat in mina skidor för slipning aldrig heller åkt med pulver glidvalla.

Link to comment
Share on other sites

Båda ska ge seedning till Vasan.

Är det någon som vet hur det fungerar. Minns inte att man angav Vasa ID vid anmälan. Går det på personnummer?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Båda ska ge seedning till Vasan.

Är det någon som vet hur det fungerar. Minns inte att man angav Vasa ID vid anmälan. Går det på personnummer?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Skicka ett mail till seedning@vasaloppet.se och skriv upp namn, vssa-id och tid i Alliansloppet. Ange att du önskar seeda upp dig till led x med hjälp av resultatet i Alliansloppet.

Link to comment
Share on other sites

Jag har kollat lite på seedningen från Alliansloppet och kommit fram till att antingen så åker folk otroligt fort - eller så är banan inte 48 km. Vinnaren i år hade en medelhastighet på över 28 km/h det är ungefär vad jag brukar ha som toppfart på ett normalt pass - jämför man med Nybrorullen så hade vinnaren en medelhastighet på under 25 km/h. Låter lite skumt tycker jag...

 

Var det någon som mätte banan med pulsklocka i år?

Link to comment
Share on other sites

Jag har kollat lite på seedningen från Alliansloppet och kommit fram till att antingen så åker folk otroligt fort - eller så är banan inte 48 km. Vinnaren i år hade en medelhastighet på över 28 km/h det är ungefär vad jag brukar ha som toppfart på ett normalt pass - jämför man med Nybrorullen så hade vinnaren en medelhastighet på under 25 km/h. Låter lite skumt tycker jag...

 

Var det någon som mätte banan med pulsklocka i år?

post-17850-0-41457100-1504879191_thumb.png

post-17850-0-43398500-1504879221_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

Nybrorullen var en bit över 41 km, så deras snitt var ca 26 km/h, sen var Nybro plattare än Alliansloppet samt betydligt långsammare väder. Plattare banor har man ofta lägre snitthastighet än lite mer kuperade.

Sen är väl inte en toppfart på 28 km/h så konstigt, det har dom haft många år, det är trots allt världselit vi pratar om.

Tidigare i sommras under Blink-festivalen åkte dom ju 50 km på en riktigt tuff bana, då hade dom också låneskidor, men då åkte dom på tröga (3:or), ändå vann Sundby på ca 2 h, alltså 25 km/h i snitt på 3:or i 5 mil.

Dom som är bäst åker bra helt enkelt.

Sen går det ju alltid fortare på rullskidtävlingar än på träning, man kan alltid pressa sig lite till, samt att klungkörningen gör en hel del.

Link to comment
Share on other sites

Åkte inte själv men kolla tråden om Auklands träningsdagbok; han talar om intens pass och höj fart.... Sen var det ju 20 grader och Nybro väl 16 typ. Stor skillnad på rullskidor det.... Dessutom var det en stor stor klunga stor del av Alliansloppet. Var det kanske inte på nybroloppet?!!

http://forumbilder.se/G9I80/img-4774.jpg?width=150

 

http://forumbilder.se/G9I80/img-4775.jpg?width=150

Link to comment
Share on other sites

Ang snitthastighet och banans kupering; då är det skillnad mot cykel, där (iaf för mig) mycket backar drar ner snitthastigheten på passet, hög hastighet utför kompenserar inte den lägre hastigheten uppför, då tiden utför är kortare. Det var lite förvånande att inte samma förhållande råder på rullskidor.

Igår cyklade jag 33 km och låg väl på mitt normala runt 22 km/tim fram till det var ca 2,5 km kvar, då jag kom ifatt en kompis som gick i 8-10 km/tim. Jag tog sällskap och rullade bredvid medan vi pratade och det drog ner medelhastigheten till 20 km/tim.

mao gäller det att korta perioderna med låg hastighet, skulle tro att samma gäller på rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

Ang snitthastighet och banans kupering; då är det skillnad mot cykel, där (iaf för mig) mycket backar drar ner snitthastigheten på passet, hög hastighet utför kompenserar inte den lägre hastigheten uppför, då tiden utför är kortare. Det var lite förvånande att inte samma förhållande råder på rullskidor.

Igår cyklade jag 33 km och låg väl på mitt normala runt 22 km/tim fram till det var ca 2,5 km kvar, då jag kom ifatt en kompis som gick i 8-10 km/tim. Jag tog sällskap och rullade bredvid medan vi pratade och det drog ner medelhastigheten till 20 km/tim.

mao gäller det att korta perioderna med låg hastighet, skulle tro att samma gäller på rullskidor.

Jag har samma tendenser som du att mer kuperat ger lägre snitthastighet (både på skidor, rullskidor och cykel) än ren plattåkning men jag tror att för de som är riktigt vältränade så tappar dom inte lika mycket fart uppför procentuellt som en mindre tränad person och pga bättre återhämtning kan dom också ligga på bättre utför. Därför blir resultatet som Skåningen säger att för eliten går plattare lopp långsammare. 

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...