Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Klbo verlgsen - Halfvarsson trea

Stina Nilsson sprintvann fre Sadie Bjornsen

Skidorienterarna har hga frhoppningar

Halfvarsson ensam svensk vidare

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Alliansloppet 2017

• Vänligen logga in för att kunna svara
123 svar till detta ämne

Jimmy Schiöld

Jimmy Schiöld

Medlem

• Members
  • Pip
  • 36 inlägg

Åkte inte själv men kolla tråden om Auklands träningsdagbok; han talar om intens pass och höj fart.... Sen var det ju 20 grader och Nybro väl 16 typ. Stor skillnad på rullskidor det.... Dessutom var det en stor stor klunga stor del av Alliansloppet. Var det kanske inte på nybroloppet?!!

img-4774.jpg?width=150

img-4775.jpg?width=150

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 713 inlägg

Ang snitthastighet och banans kupering; då är det skillnad mot cykel, där (iaf för mig) mycket backar drar ner snitthastigheten på passet, hög hastighet utför kompenserar inte den lägre hastigheten uppför, då tiden utför är kortare. Det var lite förvånande att inte samma förhållande råder på rullskidor.

Igår cyklade jag 33 km och låg väl på mitt normala runt 22 km/tim fram till det var ca 2,5 km kvar, då jag kom ifatt en kompis som gick i 8-10 km/tim. Jag tog sällskap och rullade bredvid medan vi pratade och det drog ner medelhastigheten till 20 km/tim.

mao gäller det att korta perioderna med låg hastighet, skulle tro att samma gäller på rullskidor.

kebabsvarvare

kebabsvarvare

Medlem

• Moderators
  • 331 inlägg
Visst är det lite kortare än 48km, men inte någonting som påverkar snittfarten något nämnvärt. Som tidigare nämnt har eliten åkt så där brutalt snabbt i flera år på.
Jag är mer imponerad över hur snabbt de åkte på Blink festivalen, en tuff bana och dessutom på 3or! e4bc69860e7a4d8dcc1b1d270d255686.jpg

artur

artur

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 888 inlägg

Ang snitthastighet och banans kupering; då är det skillnad mot cykel, där (iaf för mig) mycket backar drar ner snitthastigheten på passet, hög hastighet utför kompenserar inte den lägre hastigheten uppför, då tiden utför är kortare. Det var lite förvånande att inte samma förhållande råder på rullskidor.

Igår cyklade jag 33 km och låg väl på mitt normala runt 22 km/tim fram till det var ca 2,5 km kvar, då jag kom ifatt en kompis som gick i 8-10 km/tim. Jag tog sällskap och rullade bredvid medan vi pratade och det drog ner medelhastigheten till 20 km/tim.

mao gäller det att korta perioderna med låg hastighet, skulle tro att samma gäller på rullskidor.

Jag har samma tendenser som du att mer kuperat ger lägre snitthastighet (både på skidor, rullskidor och cykel) än ren plattåkning men jag tror att för de som är riktigt vältränade så tappar dom inte lika mycket fart uppför procentuellt som en mindre tränad person och pga bättre återhämtning kan dom också ligga på bättre utför. Därför blir resultatet som Skåningen säger att för eliten går plattare lopp långsammare. 

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar