Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Guide rullskidtävlingar


Volevodin

Recommended Posts

Varit inne och läst guden för rullskidtävlingar på SSF,s hemsida. Där stod en hel del information om tillstånd, genomförande och tillåtna hjul vid tävlingar på träningshjul.(kom in direkt från inbjudan till Sockenrullen)

 

När det gäller tillstånd krävs det hos Länsstyrelsen och kostar 2300 kr och avsåg "väg" Om tävlingen går enbart på en cykelbana utan biltrafik krävs det tillstånd då. Jag tar för givet att tävling på rullskidbana ej kräver tillstånd.

 

Det fanns en manual för olika rullskidmärken avs träningshjul och i kolumnen till höger står det "svarta gummihjul" och det avser klassiska skidor. Det har ju dykt upp en del tävlingar med hjulbegränsning i skate, men där finns än så länge ingen manual och om "svarta gummihjul" skall gälla även vid skate, hur går det med urethanhjulen i så fall. Nu verkar en arbetsgrupp jobba med att få fram ännu tydligare bestämmelser vad gäller hjul och då kommer nog skatehjulen att finnas med där.

 

En sak reagerade jag på i texten och det var att det var hårdare gummiblandning på de långsammare hjulen. Är det inte tvärtom att ju mjukare hjul desto långsammare fart på dem.

Jag såg tex att Nowi hade tre hårdheter på hjulen 80A, 70A och 60A, där 80 var de snabbaste och 60 de långsammaste.

Link to comment
Share on other sites

Ja man kan tycka att hårda hjul borde rulla smabbare. Varma hjul rullar snabbare än kalla oavsett om det beror på varmt väder eller friktion för att man kört ett tag. Varma hjul är mjukare men mer plastiska.

 

På en cykel går det trögt med lite luft, men dom hjulen är inte plastiska och strävar inte att återfå sin form i någon högre utsträckning. Om hjulen är väldigt plastiska (superbra studs) så får man igen energin man förlorat när man "puttar" gummit på framsidan av hjulet framför sig.

 

Kan det vara då?

Link to comment
Share on other sites

Gummi4or är hårdare än gummi2or.

Är gummi4or bättre än 2or om man väger mycket?

Jag kan inte åka på gummi2or speciellt inte i hög fart, då skidorna vobblar och drar snett. Men med Elpex rosa PU2 går det utmärkt nackdelen är att man inte kan ha vadbroms och att dom slits mycket fort om man plogbromsar. Jag sabbade nya hjul på första passet genom att plogbromsa i en brant backe.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan ta det här med hårdheten vs rullmotstånd i en annan tråd och försöka reda ut vad som gäller för skatehjul vid tävlingar på träningshjul. Är urethan tillåtna (Marwe och Elpex F1 ev något mer märke) ?

En annan intressant fråga för en arrangör är om tävlingen förläggs på en bana fri från trafik om det då behövs tillstånd från

Länsstyrelsen. När det gäller trafik avser det bilar eller även andra trafikanter som cyklister och gående ? Om tävlingen går på en rullskidbana, motorbana (fast där får man kanske betala banhyra) eller helt avstängd väg (tex nybyggd väg som ej öppnats) slipper man då avgiften till Länsstyrelsen ?

Mindre klubbtävling, där åkare från grannklubbarna får delta, har vi hittills kört utan tillstånd, men då rör det sig om bara ett tiotal åkare.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...