Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur fort åker ni skaterullskidor?


Family Man

Recommended Posts

Jag har till och från de senaste två åren provat på att åka rullskidor klassiskt, men har inte fastnat riktigt. I våras provade jag skate istället och det klickade på ett helt annat sätt. Det är (för mig) mycket naturligare, enklare och roligare.

 

Hur som helst: jag har åkt 6-7 km en gång i veckan sedan april, så jag har väl inte blivit så värst mycket snabbare eller starkare. Det är så sjukt jobbigt att åka rullskidor tycker jag (vilket ju är bra, för då är det bra träning). Det behövs nog fler pass än det för att utvecklas antar jag.

 

Jag känner ingen som åker och jag åker ensam, så jag är väldigt nyfiken på någon slags referens hur snabb (eller förmodligen långsam) jag är, och så jag kan ha något slags mål att köra mot.

 

Nu är det kanske få som kör så kort som jag gör, men det är intressant att höra oavsett sträcka. Hur fort kör ni rullskidor skate?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag har till och från de senaste två åren provat på att åka rullskidor klassiskt, men har inte fastnat riktigt. I våras provade jag skate istället och det klickade på ett helt annat sätt. Det är (för mig) mycket naturligare, enklare och roligare.

 

Hur som helst: jag har åkt 6-7 km en gång i veckan sedan april, så jag har väl inte blivit så värst mycket snabbare eller starkare. Det är så sjukt jobbigt att åka rullskidor tycker jag (vilket ju är bra, för då är det bra träning). Det behövs nog fler pass än det för att utvecklas antar jag.

 

Jag känner ingen som åker och jag åker ensam, så jag är väldigt nyfiken på någon slags referens hur snabb (eller förmodligen långsam) jag är, och så jag kan ha något slags mål att köra mot.

 

Nu är det kanske få som kör så kort som jag gör, men det är intressant att höra oavsett sträcka. Hur fort kör ni rullskidor skate?

Din historia är inte helt olik min. Roligt att det är fler som upptäcker skaterullskidor.

 

En bra medelhastighet tycker jag är att ligga på runt 3:30. När du börjar komma ner under 3:00 så börjar det går riktigt fort och din bromssträcka börjar bli väldigt lång. Så när jag börjar komma ner mot de tiderna så byter jag till trögare hjul.

Link to comment
Share on other sites

Åker man för fort skate hamnar man för mkt på 4ans växel tkr jag. Jag eftersträvar hellre att ha så tröga hjul att man behöver åka så mkt som möjligt med dobbeldans på slätan. På snö använder jag 4ans rätt sällan o vill df hellre träna 3an mer på asfalt. Ett tips istället för att jaga snabba km tider
Link to comment
Share on other sites

Det var intressant att höra ungefärliga tider/tempon som ni ligger på.

 

Jag har kanske tagit i lite väl hårt, är nog dags att prova att köra en lite längre sträcka, åtminstone 10 km. Jag tycker det är svårt att inte ta i när man kör, det sitter nån slags djävul bakom örat som säger till mig att köra fortare hela tiden. Men så är det nog dålig teknik också, det är lättare att hålla balansen om man kör på, tycker jag.

 

Idag var nog första passet då jag lyckades hålla tillbaks lite och inte bli helt tokslut. Körde min standardsträcka på 6.7km på tempo 3:08 min/km.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har Du även Marwes US0-hjul och hur mycket snabbare går i så fall ?

Nej, jag har bara en uppsättning hjul till mina Marwe. Jag tycker att US6 är lagom tröga för mig. För tröga hjul är bara tråkigt, för lättrullade ger inte så skidlik träning.

Link to comment
Share on other sites

Nytt test idag inspirerad av tråden. Distanspass på 45km. Blåsigt. Snitt 18kmh. Alldeles för fort. Blir lite av inlineskänsla där man behöver trycka upp farten i 25-30 på platten för att få upp pulsen. Det blir både riskfyllt och väldigt skidolikt.

 

Nej, skate på elpex 2or (normalrull) blir det inte mer.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...