Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur fort åker ni skaterullskidor?


Family Man

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

45 km under 3 tim är imponerande på träning. :)

Nja det håller jag inte med om. Körde 46km igår på 2:58 vääääldigt lugnt på tröga skatehjul. Och jag är rätt långt ifrån Marcus Hellner. 3h 45km skate på normalrull håller en medelgod motionär skulle jag vilja påstå. (Med reservation för att 95% av alla medelgoda motionärer aldrig skejtar)

Link to comment
Share on other sites

Jag är imponerad av hur man kan köra så långt överhuvudtaget...

 

Jag körde min längsta stint hittills igår, 11.4 km och 17.9 km/h i medel. Och det var perfekta förhållanden med inte mycket motvind alls. Blev t.o.m två minuters välbehövd vila vid en järnvägsövergång.

 

Att köra den sträckan ens ett varv till finns inte på kartan. Men det är bara att träna!

Link to comment
Share on other sites

Jag är imponerad av hur man kan köra så långt överhuvudtaget...

 

Jag körde min längsta stint hittills igår, 11.4 km och 17.9 km/h i medel. Och det var perfekta förhållanden med inte mycket motvind alls. Blev t.o.m två minuters välbehövd vila vid en järnvägsövergång.

 

Att köra den sträckan ens ett varv till finns inte på kartan. Men det är bara att träna!

Det beror ju lite på vad man tränar för. Vill man åka långlopp till vintern är det lämpligt att köra långpass då och då (minst 2 timmar). Man kan försöka sänka tempot och successivt förlänga distanserna. På mitt långpass igår hade jag en snittpuls på ca 72% av max. Jag antar att du ligger högre på dina pass?

Link to comment
Share on other sites

Det beror ju lite på vad man tränar för. Vill man åka långlopp till vintern är det lämpligt att köra långpass då och då (minst 2 timmar). Man kan försöka sänka tempot och successivt förlänga distanserna. På mitt långpass igår hade jag en snittpuls på ca 72% av max. Jag antar att du ligger högre på dina pass?

 

 

Jag har inte använt en pulsmätare, men har tänkt att jag ska prova det. Jag ska ha en liggande nånstans som jag inte provat att koppla till klockan ännu.

Link to comment
Share on other sites

Jag är imponerad av hur man kan köra så långt överhuvudtaget...

 

Jag körde min längsta stint hittills igår, 11.4 km och 17.9 km/h i medel. Och det var perfekta förhållanden med inte mycket motvind alls. Blev t.o.m två minuters välbehövd vila vid en järnvägsövergång.

 

Att köra den sträckan ens ett varv till finns inte på kartan. Men det är bara att träna!

Halva Sveriges befolkning har ju kört 90km så...

Link to comment
Share on other sites

Vad som är långt för en person kan vara ett normalt långpass för en annan. Jag räknar dock 3/4 klassiskt/skejt på hjul vad det gäller tid, men det kanske har jämnats ut i och med att många blivit bättre på att staka på rullskidor. Men en generell regel är väl att en arbetstid upp till 1,5 tim räknas inte som långt, först därefter kan man börja tala om långpass.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...