Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nordenskiöldsloppet 2018


Volevodin

Recommended Posts

Det kanske känns lite tidigt att redan börja fundera på loppet, men det är bara drygt 6 månader dit. Det har dykt upp i mina tankar lite då och då ända sen Lars-Erik utmanade mig att delta, men ännu har jag inte kommit till avslut.

Den största svårigheten för mig är att kunna åka skidor och klara näringstillförseln utan att magen lägger av eller att man blir illamående och inte klarar av att åka. Jag läste på ett annat forum följande studie om näringtillförsel under fysisk ansträning och den stämmer väl överens med mina erfarenheter av 50 års träning och tävling dvs att det är svårt att vänja magen att ta upp föda under fysisk aktivitet utan i stället får man anpassa näringsintaget efter aktiviteten.

Läs mer här:

Mahttps://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwiFy9-wwofWAhUlCpoKHePxAR8QFggnMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.presteramera.com%2Floparmage%2F&usg=AFQjCNGCdGYlFSuRZs3FkHkcjg38TyQoIAgproblem /

Så med utgångspunkt från dessa studier är det ett lönlöst företag att åka Nordenskiöldsloppet ?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 197
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag var ju tom anmäld men måste ställa in pga av influensa (mycket ovanligt för mig). :(

 

Tips till Volevodin och andra: Det finns möjlighet till ett kanonträningsläger redan i höst där du bland annat får pröva på delar av banan under sakkunnig ledning:

http://www.sweski.com/traningslager-for-att-greja-220-km.6014904-184999.html

 

Ledaren Nina vann ju damklassen i fjolårets lopp och är en fantastisk tjej och ledare. Som ni väl sett så doktorerade Nina i fjol i december på en snö-och skidrelatrerad avhandling med mig som en handledare. :rolleyes:

 

Klart vi ställer upp nästa år Volevodin, och då får vi ju ställa in oss på att åka tillsammans även natt långt bak i kön utan att

ha minsta energi till att onödigt käbbla om du och jag är motionärer eller inte :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jag var ju tom anmäld men måste ställa in pga av influensa (mycket ovanligt för mig). :(

 

Tips till Volevodin och andra: Det finns möjlighet till ett kanonträningsläger redan i höst där du bland annat får pröva på delar av banan under sakkunnig ledning:

http://www.sweski.com/traningslager-for-att-greja-220-km.6014904-184999.html

 

Ledaren Nina vann ju damklassen i fjolårets lopp och är en fantastisk tjej och ledare. Som ni väl sett så doktorerade Nina i fjol i december på en snö-och skidrelatrerad avhandling med mig som en handledare. :rolleyes:

 

Klart vi ställer upp nästa år Volevodin, och då får vi ju ställa in oss på att åka tillsammans även natt långt bak i kön utan att

ha minsta energi till att onödigt käbbla om du och jag är motionärer eller inte :rolleyes:

Ha, ha du är rolig du :) - det brukar bli rätt tyst när tröttheten satt in på allvar. (fast idag vill inte mitt vänstra ben höra talas om några längre turer - verkar som nån nerv kommit i kläm)

Link to comment
Share on other sites

Vad kul att du ska åka Nordenskiöldsloppet Lars-Erik!

Det är absolut inte för tidigt att börja tänka på loppet när det är ett halvår kvar, det är dags att börja förbereda sig så att det blir en så positiv upplevelse som möjligt :)

Jag tror inte att näringstillförseln är något problem alls, det finns ju massor med matstationer längs vägen och det är ingen som dör av att vara hungrig ett dygn heller, däremot är det en del annat att tänka på.

Link to comment
Share on other sites

Vad kul att du ska åka Nordenskiöldsloppet Lars-Erik!

Det är absolut inte för tidigt att börja tänka på loppet när det är ett halvår kvar, det är dags att börja förbereda sig så att det blir en så positiv upplevelse som möjligt :)

Jag tror inte att näringstillförseln är något problem alls, det finns ju massor med matstationer längs vägen och det är ingen som dör av att vara hungrig ett dygn heller, däremot är det en del annat att tänka på.

Hej. Nina

Läste du inte min länkning till intag av födoämnen vid fysisk ansträngning, tex var ett av råden ingen fast föda närmare än 3 tim före fysisk ansträngning, hur det nu skall gå till om loppet varar i närmare ett dygn för oss äldre gentlemän. Om man börjar må illa och tvingas kasta upp stjäl det mycket kraft från kroppen, som man behöver bättre för att ta sig fram i spåret (har hänt mig några ggr bla i mitt andra VL) Den undersökning jag hänvisar till var gjord för löpning, som är en mer "hoppigare" aktivitet än skidåkning och därmed lättare skapar magproblem, men kontentan var att man skulle prova sig fram och se vad som kan fungera för en själv och inte tro att man kan "träna upp" magen att tåla fast föda.

Fast till syvene och sist är det viktigaste att man vill åka loppet - dvs motorn som driver en genom förberedelser och genomförande - återkommer med det längre fram.

Link to comment
Share on other sites

Hej. Nina

Läste du inte min länkning till intag av födoämnen vid fysisk ansträngning, tex var ett av råden ingen fast föda närmare än 3 tim före fysisk ansträngning, hur det nu skall gå till om loppet varar i närmare ett dygn för oss äldre gentlemän. Om man börjar må illa och tvingas kasta upp stjäl det mycket kraft från kroppen, som man behöver bättre för att ta sig fram i spåret (har hänt mig några ggr bla i mitt andra VL) Den undersökning jag hänvisar till var gjord för löpning, som är en mer "hoppigare" aktivitet än skidåkning och därmed lättare skapar magproblem, men kontentan var att man skulle prova sig fram och se vad som kan fungera för en själv och inte tro att man kan "träna upp" magen att tåla fast föda.

Fast till syvene och sist är det viktigaste att man vill åka loppet - dvs motorn som driver en genom förberedelser och genomförande - återkommer med det längre fram.

 

Hej!

 

Nej jag har inte läst det, men vid så pass lågintensiv ansträngning som det ändå handlar om så tror jag inte att det är något problem att äta. Jag antar att du har åkt Vasaloppet? Hur har du gjort där med mat och dryck? 

Jag är ganska säker på att du inte skulle ha något problem att äta det som bjuds längs vägen, men det är bättre att äta lite och oftare än att stanna för en rejäl måltid.

Sen är det precis som du skriver att det viktigaste är att man vill åka 22 mil. Jag tycker du ska göra det - det kommer bli en upplevelse du lever på länge :)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Nej jag har inte läst det, men vid så pass lågintensiv ansträngning som det ändå handlar om så tror jag inte att det är något problem att äta. Jag antar att du har åkt Vasaloppet? Hur har du gjort där med mat och dryck? 

Jag är ganska säker på att du inte skulle ha något problem att äta det som bjuds längs vägen, men det är bättre att äta lite och oftare än att stanna för en rejäl måltid.

Sen är det precis som du skriver att det viktigaste är att man vill åka 22 mil. Jag tycker du ska göra det - det kommer bli en upplevelse du lever på länge :)

Bra svar Nina.Jag behöver massor av tips från dig och hoppas mycket på ditt fina träningsläger.  Men det är faktiskt fysiskt stor skillnad att åka låt säga på 13 timmar och komma imål medan det är ljust och inte så kallt mot att åka på låt säga 22 timmar som väl är realistiskt för mig. Dessa sista timmar får man ju troligtvis åka ensam i mörker och kyla.

 

Till volevodin: Kommer du att åka ? I så fall vore det ju kanon om vi kunde ha lite direktkontakt och kanske peppa och tipsa varandra speciellt hur vi skall klara denna slutfas som bättre åkare inte vet något om. 

Beträffande vår oenighet om vi är motionärer eller ej kanske vi kommer att komma översen om när tröttheten sätter in kanske med följande DEFINITION: De som kommer i mål på Nordenskiöldsloppet när det är mörkt är motionärer  :rolleyes:

 

Till alla på skidforum:

a) Vilka av er har åkt Nordenskiöldsloppet ? (jag menar inte den tidigare kortvarianten som även jag åkt utan fulklsträcksvarianten på 22 mil). 

Anm: Rotebrostakaren har åkt men även hann behövde inte åka i mörker.

B) Har någon av er åkt slutfasen i mörker ?

Link to comment
Share on other sites

Bra svar Nina.Jag behöver massor av tips från dig och hoppas mycket på ditt fina träningsläger.  Men det är faktiskt fysiskt stor skillnad att åka låt säga på 13 timmar och komma imål medan det är ljust och inte så kallt mot att åka på låt säga 22 timmar som väl är realistiskt för mig. Dessa sista timmar får man ju troligtvis åka ensam i mörker och kyla.

 

Till volevodin: Kommer du att åka ? I så fall vore det ju kanon om vi kunde ha lite direktkontakt och kanske peppa och tipsa varandra speciellt hur vi skall klara denna slutfas som bättre åkare inte vet något om. 

Beträffande vår oenighet om vi är motionärer eller ej kanske vi kommer att komma översen om när tröttheten sätter in kanske med följande DEFINITION: De som kommer i mål på Nordenskiöldsloppet när det är mörkt är motionärer  :rolleyes:

 

Till alla på skidforum:

a) Vilka av er har åkt Nordenskiöldsloppet ? (jag menar inte den tidigare kortvarianten som även jag åkt utan fulklsträcksvarianten på 22 mil). 

Anm: Rotebrostakaren har åkt men även hann behövde inte åka i mörker.

B) Har någon av er åkt slutfasen i mörker ?

Nu är ju jag lite yngre än dig o Volevodin (fyller 60), men väldigt sugen på Nordenskiöld (dvs håller kroppen under vinterträningen åker jag definitivt). Gissar att mina problem och mål är ganska lika era - någonstans mellan 18 och 22 timmar känns rimligt. Lär vara roligare, säkrare och snabbare att hitta likasinnade långsamåkareän att gneta på ensam i skymningen.

Link to comment
Share on other sites

Nu är ju jag lite yngre än dig o Volevodin (fyller 60), men väldigt sugen på Nordenskiöld (dvs håller kroppen under vinterträningen åker jag definitivt). Gissar att mina problem och mål är ganska lika era - någonstans mellan 18 och 22 timmar känns rimligt. Lär vara roligare, säkrare och snabbare att hitta likasinnade långsamåkareän att gneta på ensam i skymningen.

Jag tror att du Anl är en något bättre åkare än jag (baserat på det jag kände när vi åkte rullskidor tillsammans med Rotebrostakaren och andra) , men på just Nordenskiöldsloppet kan det absolut hända att vi kunde åka ihop och stödja varandra under den tuffa nattåkningen (som eliten, Rotebrostakaren, NinaL och andra inte får chans att pröva på). Och får vi med oss även Volevodin vore det ju kanon.  :rolleyes:

Till NinaL och Retebrostakaren: Det skulle vara kanon om ni listade några måstetips ni tror vi behöver i det läge vi befinner oss i. :rolleyes:

Det vore ochså fantastikt roligt om även ArcticWolf vaknade till och gav lite tips, och speciellt om det blir några nymodeigheter i årets lopp. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jag har upptäckt ett dilemma vad det gäller tiden för de åkare som har en åktid längre än 19 timmar. Natten mellan 24 och 25 mars 2018 ställer vi om till sommartid på så sätt att kl 01.00 ställs klockan fram en tim till 02.00. Det kan bli lite förvirrat om det rör sig om radiokontrollerade klockor, som ställer om automatiskt, då man kan få en uppgift att det tagit 1 tim längre än det gjort.

 

ps. fast den officiella tidtagningen påverkas ju inte av övergången till sommartid.

Link to comment
Share on other sites

Jag har upptäckt ett dilemma vad det gäller tiden för de åkare som har en åktid längre än 19 timmar. Natten mellan 24 och 25 mars 2018 ställer vi om till sommartid på så sätt att kl 01.00 ställs klockan fram en tim till 02.00. Det kan bli lite förvirrat om det rör sig om radiokontrollerade klockor, som ställer om automatiskt, då man kan få en uppgift att det tagit 1 tim längre än det gjort.

Tar du och Lars-Erik det riktigt lugnt hinner ni nog tajma målgången med övergången till vintertid.  :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det bästa hade varit, om arrangören bokat bussar för bussresa från och till Gällivare, där borde gå att hitta logi. Visserligen hade avresan varit "vasaloppstid" på natten och sen måste de som åker lite fortare ha någonstans att vistas under tiden de väntar på bussen. Men med små minibussar kunde det nog lösas, så att de slapp att vänta på de som kommer i mål på morgonen dagen efter.

Link to comment
Share on other sites

Konstigt att det verkar gå att klämma in hur mycket folk som helst i Jokkmokk på vintermarknaden men inte några extremistkidåkare i mars...

Någon att jobba på för ArcticWolf & co.

Dock är bussar och allmänna färdmedel något man inte har vant sig vid finns i denna landsända så det tänket kanske man måste ändra om man ska dra ihop folk till ett evenemang.

Link to comment
Share on other sites

Hej allihop!

 

Det finns massor med boende kvar i Jokkmokk. Iaf. om det är ok att bo privat - precis som det brukar gå till under Vintermarknaden :-)

 

Välkommen att kontakta SN Resor i Jokkmokk, info@snr.se, +46(0)971-58222.
Britt-Inger och Maria hjälper gärna och förmedlar (privat) boende runt loppet.

 

Välkommen till Red Bull Nordenskiöldsloppet 2018!

Wolfgang

wolfgang@nordenskioldslopp.se för alla frågor runt loppet

Link to comment
Share on other sites

Gällande omställning till sommartid under pågående lopp, natten från 24 till 25 mars:
Vi är så klart medvetna om detta.
Alla bemanningstider för kontrollerna, spärrtider m.m. har anpassats till tidsomställningen.
Kolla gärna på www.redbullnordenskioldsloppet.se/om-loppet/ - bansträckning.
T.ex. stänger vi målet söndag först kl. 13 sommartid istället av kl. 12 :-)
Våra tidtagningsansvariga har koll och lovar att det inte blir några problem.
wolfgang

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det är redan 15 som definitivt anmält sig till träningslägret i Jokkmokk 24-26 November  inför Nordenskiöldsloppet med Nina Lintzén  (fjolårets damsegrare) som ledare. Är det någon mer än jag här på skidforum som är anmäld ? I så kan vi ju kontakta varandra privat också för att lösa praktiska saker.

Till Artic Wolf: Kommer även du att vara på träningslägret ? Det vore ju kul att träffa självaste  vargen live också  B) 

Till NinaL: hur åker du upp ? Vi kanske kan samåka ? Får vi någon lista med lämplig utrustning ? :rolleyes:  

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bra svar Nina.Jag behöver massor av tips från dig och hoppas mycket på ditt fina träningsläger.  Men det är faktiskt fysiskt stor skillnad att åka låt säga på 13 timmar och komma imål medan det är ljust och inte så kallt mot att åka på låt säga 22 timmar som väl är realistiskt för mig. Dessa sista timmar får man ju troligtvis åka ensam i mörker och kyla.

 

Till volevodin: Kommer du att åka ? I så fall vore det ju kanon om vi kunde ha lite direktkontakt och kanske peppa och tipsa varandra speciellt hur vi skall klara denna slutfas som bättre åkare inte vet något om. 

Beträffande vår oenighet om vi är motionärer eller ej kanske vi kommer att komma översen om när tröttheten sätter in kanske med följande DEFINITION: De som kommer i mål på Nordenskiöldsloppet när det är mörkt är motionärer  :rolleyes:

 

Till alla på skidforum:

a) Vilka av er har åkt Nordenskiöldsloppet ? (jag menar inte den tidigare kortvarianten som även jag åkt utan fulklsträcksvarianten på 22 mil). 

Anm: Rotebrostakaren har åkt men även hann behövde inte åka i mörker.

B) Har någon av er åkt slutfasen i mörker ?

 

a). Jodå, åkte fjol och har lovat frugan att inte göra om det.... Är otroligt sugen på att på att åka en gång till och förmodligen få lite bättre skidföre än nysnö och motvind. 

Det blev några timmar i mörker. Pannlampan gick sönder så det blev lite onödigt spännande då det var en del nerför sista milen. Skulle jag åka igen så skulle jag ha en bättre pannlampa.

Link to comment
Share on other sites

Såg att Racefox i samarbete med Nordenskiöldsloppet tagit fram ett test på vad som krävs för att genomföra loppet. Jag tog fram två sluttider; 21.13 (medaljtid) och 23.51 och fick följande resultat;

Vasaloppet            7.22                           8.17

10 km skidor        32-38 mi                  32-38 min

10 km löpning      42-50 min                42-50 min

2 långlopp före         x                              x

Skidor/rullskidro      150 mil                    150 mil

Träning                 7 tim/vecka              7 tim/vecka

Styrka                   1 ggn/vecka             1 ggn/vecka

 

 För 21.13 alternativet skulle jag klara 10 km skidor o löpning precis, 2 långlopp, 7 tim träning/vecka men inte VL på 7.22, 150 mil skidor och styrketräningen. För 23.51  allt utom styrketräningen och 150 mil.Det fanns ett kriterie till att det krävs extrem uthållighet, det är inget jag lever upp till numera, dessutom är det svårt att få ihop 150 mil i södra Sverige. Fast när det gäller uthållighet är det mest inredningen i skallen

som är avgörande.

 

 

Detta är det teoretiska läget, givetvis tillkommer andra kriterier för att ett lopp skall bli aktuellt, vilket jag

återkommer till framöver.   

Link to comment
Share on other sites

Såg att Racefox i samarbete med Nordenskiöldsloppet tagit fram ett test på vad som krävs för att genomföra loppet. Jag tog fram två sluttider; 21.13 (medaljtid) och 23.51 och fick följande resultat;

Vasaloppet            7.22                           8.17

10 km skidor        32-38 mi                  32-38 min

10 km löpning      42-50 min                42-50 min

2 långlopp före         x                              x

Skidor/rullskidro      150 mil                    150 mil

Träning                 7 tim/vecka              7 tim/vecka

Styrka                   1 ggn/vecka             1 ggn/vecka

 

 För 21.13 alternativet skulle jag klara 10 km skidor o löpning precis, 2 långlopp, 7 tim träning/vecka men inte VL på 7.22, 150 mil skidor och styrketräningen. För 23.51  allt utom styrketräningen och 150 mil.Det fanns ett kriterie till att det krävs extrem uthållighet, det är inget jag lever upp till numera, dessutom är det svårt att få ihop 150 mil i södra Sverige. Fast när det gäller uthållighet är det mest inredningen i skallen

som är avgörande.

 

 

Detta är det teoretiska läget, givetvis tillkommer andra kriterier för att ett lopp skall bli aktuellt, vilket jag

återkommer till framöver.   

 

Tror vi har för lite data för att detta ska vara tillförlitligt, för just nu ser det väldigt konstigt ut :).

 

Särskilt "Träning per vecka" verkar helt fel. 7 timmar ger 350 timmar per år, men bara 150 mil på skidor och rullskidor. Om vi räknar högt (särskilt på rull) med 5:00-fart ger det 125h på skidor/rullskidor.

 

Ska man alltså träna 225h annan träning för att klara loppet? Och no offense, men om man har de här träningsmängderna men ändå bara åker vasan på 8.17 så är man ingen bra skidåkare och jag tror inte man kommer i mål på Nordensköld alls (självklart undantaget veteraner som kommit upp i ålder men kan hålla sitt gnettempo för alltid :)).

 

Sen vet jag att just hur man räknar ut sin träningsmängd i tid är extremt individuellt, från (Vasaloppet Lagom)podd-Niklas som räknar från han lämnar huset till han kommer ihåg att slå av klockan i duschen till folk som drar av tid i för utförsbackar.

 

Som sagt, även om jag i grunden gillar denna typ av analyser, tror jag vi får vänta några år innan man kan lita på dem.

Link to comment
Share on other sites

Jag fyllde i tider på racefox och för mig stämde den förutspådda tiden bra, med utgång från vasaloppet. Vasaloppet är nog en bra värdemätare jämfört med de andra parametrarna. Jag springer knappast milen under en timme och styrketränar inte alls, så dessa faller bort helt för mig. Körde vasaloppet på 5.40 med dåliga skidor och Nordenskiöld på 15.40 med bra skidor. Om jag skulle hållit "nordenskiöldsfart" på vasan så skulle det tagit en timme längre. Jag hade nog en snittpuls ca 20-30 slag lägre på NSL jämfört med VL. Tror att det är nödvändigt för många motionärer om man ska orka. 

Hur som helst så är det ett trevligt lopp, kan rekommenderas, men det krävs ju att man är tränad för uppgiften.

Mvh Jon

Link to comment
Share on other sites

Jag fyllde i tider på racefox och för mig stämde den förutspådda tiden bra, med utgång från vasaloppet. Vasaloppet är nog en bra värdemätare jämfört med de andra parametrarna. Jag springer knappast milen under en timme och styrketränar inte alls, så dessa faller bort helt för mig. Körde vasaloppet på 5.40 med dåliga skidor och Nordenskiöld på 15.40 med bra skidor. Om jag skulle hållit "nordenskiöldsfart" på vasan så skulle det tagit en timme längre. Jag hade nog en snittpuls ca 20-30 slag lägre på NSL jämfört med VL. Tror att det är nödvändigt för många motionärer om man ska orka. 

Hur som helst så är det ett trevligt lopp, kan rekommenderas, men det krävs ju att man är tränad för uppgiften.

Mvh Jon

Hur mycket snö/rullskidor hade du tränat på 5 månader före loppet ? Hur många långpass mer än 3mil ? Hur många långlopp VL oräknat ? Hur mycket "huvud" kräver NSL ? Någon mörkerträning med pannlampa ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...