Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nordenskiöldsloppet 2018


Volevodin

Recommended Posts

  • Replies 197
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har seriösa funderingar på att köra i år.

Funderar på att flyga till Luleå och ta gratisbussen till jokkmokk och samma väg tillbaka.

Kommer jag upp på fredagen behövs ju bara en natt eller?

 

Jag körde Vasan på 8 timmar från led 8 2017 och tycker mig borde klara loppet på 24 timmar.

 

så Söndag morgon är jag ju tillbaka. bussen går kl 14 på söndagen. Jag lär ju inte vara så schnygg på dagen där några timmar men det finns väl någon stans man kan slumra lite?

Link to comment
Share on other sites

Jag har bestämt nu att det INTE blir något Nordenskiöldslopp. Den främsta orsaken är att min kropp inte pallar för den träning som erfordras (man kan inte ljuga för sig själv och hoppas på under) Det är främst mitt vänstra ben som säger ifrån, foten svullnar, får ständiga småskador i vad, knäled och nu senast baksida. Lägg därtill min IBS-mage som bråkar till och från och sätter ner orken och nu senast tarmficksinflammation (feber o värk i magen) Om jag skall lägga ut ca 10000 kr (startavg, resa, logi och pannlampa) på loppet vill jag känna mig så förberedd att jag tror att jag klarar att genomföra loppet. Att tvingas ge upp skulle vara en stor besvikelse,då jag avslutade mitt långloppsåkande på ett så trevligt sätt med Vasaloppet 2015.

 

Sen har min fru opererat sin höft i december och jag har fått ta lite mer ansvar hemma och samt ställa upp och skjutsa under rehabiliteringen och därmed har träningen fått komma i andra hand. Men då hon ställt upp på mitt tränande och tävlande i alla år känns det bra att få betala tillbaka lite.....

 

Men jag önskar alla ni som ställer upp ett stort LYCKA TILL och du Lars-Erik får låtsas att du har MOTIONÄREN Thede alias Volevodin vid din sida när det börjar ta emot framåt småtimmarna. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Allt är planerat fram till pannlampa.... kom på att solen går ner kl 18 och jag hoppas vara i mål frammåt kl 2 så det blir ju några timmar i mörkret.

Har en Silva Trailrunner, kommer den räcka att åka med?

Det blir ju 8 timmar, kan nog behövas en extra lampa eller batterier. Möjligt att du kan få batterier i Purkijaur, eller lämna egna reservbatterier där på morgonen. 

Ett bra tips för er som ska åka och beräknar komma i mål på kvällen/natten är att lämna en extra underställströja på lämplig station. Efter 12 timmar och solen går ner och det börjar bli kallt är det skönt att byta, jag bytte i Purkijaur ifjol och det var guld värt.

Ett annat tips kan vara att åka med knäskydd i neopren, jag hade sånt på ena knäet p.g.a. en skada. Jag var rejält trött i låren framåt slutet men det var lindrigare i benet där jag hade knäskydd, ett sånt stadgar väl upp benet lite grann och avlastar. Även om man bara stakar så sliter det på lårmusklerna.

 

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

18:13 solnedgång i Jokkmokk 24 mars, brukar väll vara ledsyn en kvart efter solnedgång, så halv sju typ.

och när går solen upp ? För kännedom: Nordenskiöldsloppet HERO genomförs av oss motionärer  som åker hela natten, nästan alltid helt ensamma förutom ylande vargar, i pannlampans sken (på si så där 22 timmar eller mer) och med ovanligt tjockt pannben. Att som eliten och en del andra här på skidforum klarar dvs att helt undvika denna HUVUDUTMANING  är givetvis också OK men då är det ett helt annat lopp, låt säga Nordenskiöldsloppet LONGEST RACE

Link to comment
Share on other sites

Det handlar väl om att ha en uppfattning om sin egen kapacitet + lite reservtid för att veta om man klarar sig utan pannlampa. Men det finns väl möjlighet att skicka med en pannlampa med ombyteskläderna och om det skulle bli kritiskt så kan man ta på den vid sista stationen för klädbyte tex kan det bli tungt före eller väggning som gör att det tar mycket längre tid.

Link to comment
Share on other sites

Räknar med 21-24 timmar så det blir många långa timmar i pannlampans sken. Man måste ju få valuta för pengarna!!!

batterier för 10 timmar alltså. Det ska ju finnas batterier i vissa depåer också.

Med tanke på att andra halvan av januari försvann i en rejäl lunginflammation räknar även jag på 20 timmar eller lite drygt. Vi kommer nog att bli ett helt fackeltåg:-)

Link to comment
Share on other sites

Så om loppet går i liknande takt som förra året så gäller det att ha pannlampa med sig...?

Nja, man kan ju peta in den i en påse i sista eller näst sista stället där man kan ha påse. Är det månsken så kanske man kan strunta i det...?!. Nu blir gäller du ju att åka under 12,5 timmar för att slippa lyse, vilket jag enbart klarar i blixtföre:). Åkte på 14:15 ifjol, men för dig Folkesson är det inga problem!!

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på att andra halvan av januari försvann i en rejäl lunginflammation räknar även jag på 20 timmar eller lite drygt. Vi kommer nog att bli ett helt fackeltåg:-)

Låter ju trevligt, ja inte lunginflamation, min träning var vilande i 2 veckor i början av Februari och jag är int riktigt i fas men har ju Vasan att träna på. Blir ju kul om man inte är helt själv ute i som vargföda ;) inte för att varg äter oss, snarare knott å annat otyg men de sover :)

Link to comment
Share on other sites

Det kommer att vara halvmåne den 24/3 och månen är över horisonten när solen går ned. Månnedgången i Jokkmokk är kl 05:07 den 25/3.

Sommar- eller vintertid ? Fö kan man inte lita till månljus, då det finns risk att det är mulet och då får man treva sig fram i mörkret,så en bra pannlampa är ett måste. (jag skulle inte våga chansa)

Link to comment
Share on other sites

Det skulle vara roligt att kunna delta i det här loppet, men 22 mil är en utopi för en 70+. Om det inrättades en "halvNorden" på 11 mil skulle jag nog klara av loppet och dessutom slippa köra i mörker. Tror jag skall maila tävlingsledaren och föreslå att en kortare klass inrättas till nästa år.

Link to comment
Share on other sites

Det skulle vara roligt att kunna delta i det här loppet, men 22 mil är en utopi för en 70+. Om det inrättades en "halvNorden" på 11 mil skulle jag nog klara av loppet och dessutom slippa köra i mörker. Tror jag skall maila tävlingsledaren och föreslå att en kortare klass inrättas till nästa år.

Gör det, är nog många även av oss lite yngre som gärna åkt men inte är beredda på 22 mil än.

Link to comment
Share on other sites

Vad kör ni med för pannlampa? 

https://www.xxl.se/silva-limitless-trail-speed-3-pannlampa/p/1139899_1_style

https://www.xxl.se/silva-limitless-exceed-2-pannlampa/p/1139900_1_style

 

Det är ju nice price på dessa. och så måste man ha batteri men jag hittar acck med 4 vanliga AA och så har kompisen några akkar jag kan låna

Link to comment
Share on other sites

Det skulle vara roligt att kunna delta i det här loppet, men 22 mil är en utopi för en 70+. Om det inrättades en "halvNorden" på 11 mil skulle jag nog klara av loppet och dessutom slippa köra i mörker. Tror jag skall maila tävlingsledaren och föreslå att en kortare klass inrättas till nästa år.

Bra förslag, 11 mil känns mer "lagom" med nuvarande träningsstatus, attans förkylningar.

 

Sent from my Sanwa M12

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...