Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nordenskiöldsloppet 2018


Volevodin

Recommended Posts

Jag är inte säker på att alla ser bilden i ditt inlägg. Men det är den i inlägget jag postade ovan som alltså kanske är PumpenDanne.

 

Tack! Det blev något fel när jag laddade upp bilden. Är lur på att det var Danne jag hjälpte in i tältet och gav en kopp kaffe men är inte helt säker. Eller hjälpte, han hade mer att ge det såg man så han har inget att skämmas för. Anledningen att jag tog några foton var att man såg att han stod på sidan om och funderade över något.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 197
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

jonmatti; Är du med i organisationskommittén, i så fall kunde du kanske lägga ett orìd för Halvnordenskiöld.

Jo jag är med via Jokkmokks skidklubb. Som jag tror Wolfgang nämnde så har vi diskuterat att arrangera någon kortare distans också men inget är beslutat. Jag håller med om att det kan vara en god idé för att locka en större målgrupp.

Link to comment
Share on other sites

Såg ingen med fäste i tät

Två lokala äldre gubbar jag åkte med er tag runt 7 mil gick blankt, även en kille som drog upp mig till en klunga efter första kontrollen. Så fanns längre ner också.

 

Jag tror detta är ett lopp när det kan löna sig för många, lite folk så man kunde hålla sitt eget tempo (inget start stopp uppför) och de flesta backarna var långa sega historier med stakbar lutning. Man hade nog fått saxa i första på tillbakavägen, men har man bara disciplin och ork och göra det utan att glida funkar det nog.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte med fäste men valde att diagonala vid ett flertal tillfällen där stakning hade varit effektivare, det var skönt att röra på benen och få upp lite värme i fötterna helt enkelt. Mina skidor gled bättre än de jag åkte kring som stakade så det var ingen förlust att ha fäste om man inte vallat bort sig. Såg ingen stakåkare som orkade gå upp på tå i stakningen så skidorna hade inte bottnat och sugit fast för dem. Åkte på 17:11 och hade "rullskidsfäste" hela loppet utan att valla om. Såg däremot att det var skejtat på några ställen men det kan ju ha varit drickalangare som gjort det..

Link to comment
Share on other sites

Jo jag är med via Jokkmokks skidklubb. Som jag tror Wolfgang nämnde så har vi diskuterat att arrangera någon kortare distans också men inget är beslutat. Jag håller med om att det kan vara en god idé för att locka en större målgrupp.

 

De större målgrupperna vill man verkligen alltid i alla sammanhang nå dem?

Link to comment
Share on other sites

Nej, du har en poäng. Detta är ju ett extremt lopp som kanske inte ska ha alltför många deltagare. En kortare distans skulle kunna göra att fler kom hit och kände på banan för att nästa år kanske köra hela sträckan. Det är lite både och...

Såvida man nöjde sig med att erbjuda H/D 70+ en halvvariant med tanke på att det kanske inte är så bra att skicka ut "åldringar" på ett sådant uthållighetsprov.

Link to comment
Share on other sites

Såvida man nöjde sig med att erbjuda H/D 70+ en halvvariant med tanke på att det kanske inte är så bra att skicka ut "åldringar" på ett sådant uthållighetsprov.

Jag är Pers(s)onligen inte övertygad om att Nordenskiöldsloppet ännu skall gå i samma fotspår som Vasaloppet dvs skapa även olika typer av delvarianter. Och jag är direkt emot att man måste vara 70 eller äldre för att få starta sådan delvariant.  Tjusningen med Nordenskiöldsloppet är väl just att det är mycket extremt även i förhållande till ett fullängds Vasalopp. Om man som motionär har valet att åka 9 mil i Mora eller lite samma sträcka som halv(dan) variant i Jokkmokk  så tror jag nog de flesta skulle välja det prestigefyllda Vasaloppet. Och vi är inga "åldringar" Volevodin, vi är trevliga generaliserade "gossar" i +25 års åldern (även denna beteckning är ju korrekt, åtminstone rent matematiskt :rolleyes: )

Link to comment
Share on other sites

19 mil. Inte 22. 19mil. Kramp i benen sista två milen fram till Pelnibäcken. Rörd över den omsorg som visades av de som åkte om mig i natten. Alla bromsade in och frågade hur jag mådde. Fint.

 

Sen var man ganska mjuk i huvet där också. Hade ju full koll på banprofilen, men ägnade inte en tanke just då åt att jag hade 50-75 höjd kvar innan det gick utför mot Purkijaur. Hade pannbenet i midjeväskan just då tydligen. Klev av och lovade att aldrig göra om det här.

 

Dagen efter sitter jag och letar info om anmälan till NS -19. Måste ju åka de där sista 3 milen också...

Link to comment
Share on other sites

19 mil. Inte 22. 19mil. Kramp i benen sista två milen fram till Pelnibäcken. Rörd över den omsorg som visades av de som åkte om mig i natten. Alla bromsade in och frågade hur jag mådde. Fint.

 

Sen var man ganska mjuk i huvet där också. Hade ju full koll på banprofilen, men ägnade inte en tanke just då åt att jag hade 50-75 höjd kvar innan det gick utför mot Purkijaur. Hade pannbenet i midjeväskan just då tydligen. Klev av och lovade att aldrig göra om det här.

 

Dagen efter sitter jag och letar info om anmälan till NS -19. Måste ju åka de där sista 3 milen också...

 

Va surt. Jag hade med mig Magnesim-Calcium som jag stoppade i mig två av under loppet. Brukar kunna få kramp i vaderna ananrs. Körde även första 15 med kompressionsstrumpa och sedan med compressionssleve på vaderna. Som ett tips till 2019

Link to comment
Share on other sites

Va surt. Jag hade med mig Magnesim-Calcium som jag stoppade i mig två av under loppet. Brukar kunna få kramp i vaderna ananrs. Körde även första 15 med kompressionsstrumpa och sedan med compressionssleve på vaderna. Som ett tips till 2019

Tack för tips. Det var som en parodi på skidåkning sista 10. Jag grät och skrattade omväxlande. Tänkte på den där norska videon där två kommentatorer sitter och skickar elstötar i quadriceps på ett gäng fotbollsspelare... Hade någon filmat mina sista kilometer skulle det ha blivit viralt... ;)

Link to comment
Share on other sites

Tack! Det blev något fel när jag laddade upp bilden. Är lur på att det var Danne jag hjälpte in i tältet och gav en kopp kaffe men är inte helt säker. Eller hjälpte, han hade mer att ge det såg man så han har inget att skämmas för. Anledningen att jag tog några foton var att man såg att han stod på sidan om och funderade över något.

Jag måste för övrigt hylla alla funktionärer vid kontrollerna för deras omtänksamhet och uppmuntrande ord!

Att bryta i Tjåmotis var dock ingen hit. Från att jag bröt tills jag var tillbaka i Jokkmokk hade det gått ca 4 timmar :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag måste för övrigt hylla alla funktionärer vid kontrollerna för deras omtänksamhet och uppmuntrande ord!

Att bryta i Tjåmotis var dock ingen hit. Från att jag bröt tills jag var tillbaka i Jokkmokk hade det gått ca 4 timmar :-)

De kommenterade just brytningarna i en del kontroller och sa att här är det inte lämpligt att bryta. Du had eju kunnat äka lite till istället :)

Link to comment
Share on other sites

19 mil. Inte 22. 19mil. Kramp i benen sista två milen fram till Pelnibäcken. Rörd över den omsorg som visades av de som åkte om mig i natten. Alla bromsade in och frågade hur jag mådde. Fint.

 

Sen var man ganska mjuk i huvet där också. Hade ju full koll på banprofilen, men ägnade inte en tanke just då åt att jag hade 50-75 höjd kvar innan det gick utför mot Purkijaur. Hade pannbenet i midjeväskan just då tydligen. Klev av och lovade att aldrig göra om det här.

 

Dagen efter sitter jag och letar info om anmälan till NS -19. Måste ju åka de där sista 3 milen också...

Jag förstår att du är besviken att du tvingades bryta med "bara" tre mil kvar. Om det kan vara till någon tröst, så har du en fin förmåga att i ord forma vad som hänt, (detta och nästa inlägg) känns nästan som man själv är på plats........

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En fråga till Lars-Erik; Om det mot förmodan skulle inrättas en 12-milsvariant av Nordenskiöldsloppet, kan Du tänka dig att välja den sträckan i stället för 22 milen eller är det allt eller inget som gäller för Dig ? Jag antar att Du inte i nuläget kan ge något svar på detta utan att Du vill avvakta och se hur konvalescensen  utvecklar sig och vad läkarna har för utlåtande om möjligheterna att genomföra ett så tufft konditionsprov som 22 mil (alt 12 mil). Skulle 12 milen bli verklighet lovar jag att anta Ditt erbjudande att åka på stålsicklade skidor. :)

 

Kompletterande information;

Gjorde en förfrågan hos Wolfgang, om det skett någon förändring i inställningen till att lägga till ett 12-milsalternativ efter årets tuffa lopp med många brytningar. Jag fick svaret att huvudmålsättningen var att

säkra 2019 års lopp och att en kortare variant och en stafett diskuterats, men att den inte kommer att införas till nästa år.

Det känns lite tråkigt och jag inser nu att jag får lägga ner hela projektet, då jag så smått hade börjat inrikta mig på lägga upp träningen mot 12-milatrippen. Min sista satsning mot långlopp är därmed över.

Link to comment
Share on other sites

Åk du några Vasalopp först på stålsicklade Volevodin. Men då får du tala om för mig först vad du har för skidor och vilken spannkurva och vilken fästvalla och hur du sicklar rillar innan du uttalar dig om glidet.... Du får tänka på Volevodin, att du försöker flytta tiden till när ingen var särskilt noga med spannkurva och rillning osv och nu bryr sig folk om sånt och det märker du i vissa fören i de långa nedförsbackarna på Vasaloppet....
Link to comment
Share on other sites

Vasaloppet är ett avslutat kapitel för min del och långlopp också för den delen förutom om det blir en 12-milsvariant i Nordenskiöld, då åker jag ett par långlopp före som träning inför loppet. Fast allt bygger på om kroppen pallar för mer mängdträning än den jag bedriver för närvarande, då mitt vänstra ben o fot inte hänger med alla gånger.

Men visst kan du få uppgifter om mina skidor:

Rossignol X-ium Classic 203 vitbelag

Offset 130 mm

Half    1,52 mm

Full     0,45 mm

Min vikt skidklädd: 84 kg

Slipning:Lg 02

Har en Red Creek riller 2 mm rak, men har knappt använt den, då jag inte kan spänna fast skidorna.

Borstar: mässing, tagel, nylon + en finborste (handborstar)

Link to comment
Share on other sites

Volevodin... För det första menade jag typ mer efter åkt Vasalopp, då det går att säga mer om varför det gled som det gjorde... Möjligen kan du strax innan loppet komma med uppgifter, men då menade jag minst lika mycket spannkurvan och hur du lagt fästet, som de uppgifter du skickade. Men visst, du verkar ha ganska gott om spannhöjd för fästvalla.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...