Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stakskidor


peter44

Recommended Posts

Stakskidor lär sälja bra nu då eliten stakar överlag. De finns i fler och fler märken och lär bli bättre och bättre. Vad tycker ni? Är ju ändå rätt skönt att slippa valla fäste :D Jag är på väg att skaffa mig ett par men funderar på om det spelar någon roll vilken längd jag ska välja, 202 eller 207. Vad kan skillnad i längd innebära på skidor? Glider längre bättre?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Är det inte meningen att stakskidor ska ha ett bättre spann då man går upp i dubbelstakning/på tå, delvis lite styvare och mer fördelat så att den inte studsar som en gummiboll. självaste glidet är väl desamma som på ett par "vanliga". Vet inte på vilken nivå du kör på men ifall du lär köra långlopp med enbart stakning så kan det vara värt och testa. Det finns ingenting som säger att ett par stakskidor är bättre än ett par skejtskidor i ett långlopp. Fungerar alldeles utmärkt för mig att köra bort vallan då jag vill staka. Skulle själv satsa på ett par vanliga ifall du ej enbart stakar, Men kan vara bra att ha ett par stakskidor som tävlingsskidor.

 

Finns en viss skillnad men den största kan göras men enbart högre träningsmängd :P

 

Längre skidor brukar oftast riktats mot lite tyngre åkare, oftast en smaksak men byter du spår ofta så kan det vara bra med kortare :D

 

Kan finnas en liten fördel med längre då spannet är lite längre vilket kan vara bra i mjuka spår. Kör själv med 207 cm, är dock enbart smaksak för min del.

 

/Samuel W

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jag har också funderat lite på hur egenskaperna för en stakskida bör vara. Jag ser två övergripande egenskaper:

 

- Den bör vara styv, så att inte skidan flexar och man tappar kraft när man går upp på tå.

- Samtidigt vill man ha glidzoner som förändras "lagom" mycket när man trycker till och går upp på tå.

 

Frågan om egenskap nr 2 är mest intressant här. Det kan inte vara optimalt med ett stenhårt spann. I så fall blir trycket på glidytan för högt när man går upp på tå. Skidan trycks ned i spåret då marktrycket per ytenhet ökar och man tappar glid.

 

Om spannet är lite mjukare leder det ökade trycket från tåhävet till att glidzonerna förlängs, och man kan behålla samma marktryck per ytenhet. Det borde vara bättre för glidet i mina ögon.

 

Som jag ser det blir det en avvägning av hur lite kraft man vill tappa med ett för mjukt spann, och hur mycket glid man vill tappa med ett för hårt spann.

 

Var den avvägningen sedan hamnar har jag inte en aning om! Ni som kör mycket på stakskidor får gärna komma in med era erfarenheter.

Link to comment
Share on other sites

En annan sak att ta med i beräkningen ifall man skall satsa på stakskidor är om man orkar gå upp på tå. Jag som är så gammal orkar inte gå upp på tå någon lägre sträcka och har knappast någon större nytta av stakskidor, eller ?

 

En annan fråga vad gäller stakskidor är om det går att stanna och lägga på fästvalla och om det går att få fäste i så fall ?

Link to comment
Share on other sites

En annan sak att ta med i beräkningen ifall man skall satsa på stakskidor är om man orkar gå upp på tå. Jag som är så gammal orkar inte gå upp på tå någon lägre sträcka och har knappast någon större nytta av stakskidor, eller ?

 

En annan fråga vad gäller stakskidor är om det går att stanna och lägga på fästvalla och om det går att få fäste i så fall ?

Stakskidor är väldigt låga i spannet. Fischers ligger på 0,6-0,8 på halvvikt. Så att lägga fäste känns lite lurigt...
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Stakskidor är väldigt låga i spannet. Fischers ligger på 0,6-0,8 på halvvikt. Så att lägga fäste känns lite lurigt...

Jo, men du har ju "samma" på hel vikt. Dvs man kan ju inte trycka ned spannet. Så fästvalla går ju inte. Men det är ju det som är vitsen. Att spannet och glidzonerna är lika oberoende av trycket. Så att skidorna även är "stumma" när du lägger massor av kraft för att staka uppför.

 

Men för att svara på huvudfrågan så spekulerar jag bara lite. Eftersom jag inte har några själv. Bara klämt på en del, bl a i affär.

Jag tror inte längden är avgörande. Dock tycker jag olika par jag klämt på varierat lite i spret fram, Dvs mindre spret borde vara bra för kallare förhållanden och tvärtom.

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips! Köp EJ några skidor i butik eller på nätet. Kontakta någon elitåkare med liknande vikt som dig själv och köp ett par begangnade skidor. Deras skidor kommer från racing avdelningarna och de väljs ut efter ett flertal tester av ett antal par skidor.

 

Du kommer omöjligt att hitta bättre skidor i butik. Och det där med Stakskidor så åker eliten oftast på vanliga klassiska skidor med rätt spann,slip & struktur för dagens före fast de bara stakar.

 

Har köpt 2 par Dunder skidor av 2 åkare som varit topp 10 i Vasan och dessa går ej att jämföra med mina andra skidor.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...