Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Värma in flourkloss med vallajärn?


Namdil

Recommended Posts

Jag ser en kille som värmer in en flourkloss. Vad är grejen? Har väl folk gjort sen 1987?

Precis, det har jag gjort sen flourklossarna kom, det tar för mycket av den för att smälta in och sickla bort. Han verkar väldigt upphetsad precis som han kommer med världens nyhet. :huh:

ps. fast hårda klossar som Swix Maraton måste man tyvärr smälta, värma och sickla, fast det blir ju bara till långlopp det är aktuellt

Link to comment
Share on other sites

Tack för filmen! Har själv använt flourkloss tidigare då jag tyckt att det varit mer ekonomiskt. Dock skriver ju många vallatillverkare och "experter" att pulver är slitstarkare och är att föredra för långa lopp. Kloss är också trevligare att värma in än pulver.

Link to comment
Share on other sites

Precis, det har jag gjort sen flourklossarna kom, det tar för mycket av den för att smälta in och sickla bort. Han verkar väldigt upphetsad precis som han kommer med världens nyhet. :huh:

ps. fast hårda klossar som Swix Maraton måste man tyvärr smälta, värma och sickla, fast det blir ju bara till långlopp det är aktuellt

Fast marathon är väl hård vax och inte ren flourkatbon kloss. Detta gället ju flourcatbon som ska bilda ett hårt lager på ytan.
Link to comment
Share on other sites

På vanligt paraffin har jag provat den metoden, men jag tycker inte att jag fick till det så bra, vill minnas att jag hade tunn linneväg som sög upp paraffinet. Anledningen var att jag inte har något utrymme för sickling mer än förrådet utanför lgh. (jag "tjuvsicklar" ibland och städar upp noga så att inte min fru ser det  :ph34r: )

Jag gick sen över till att gnida på ett tunt lager av flourklossen, värma, polera ut och borsta och det ger ett hyggligt resultat och duger väl till träning och kortare tävlingar om belaget är bra grundbehandlat.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hinner bara skriva helt kort...

 

Håller med de som skriver om att det inte är någon nyhet alls. Att använda fiberlen på det sättet, gör man för att inte skada belaget, när man tar så pass tunt samtidigt som man har så pass hög värme. Det har man gjort länge och är numera det enda jag använder fiberlen till. Men det blir inte ofta ;) .

 

Det nya skulle då vara att han menar att det skulle vara slitstarkare än pulver. Det får nog stå för honom. Han säger att de testat alla möjliga sätt. Men han säger också att det är samma produkt som pulver. Att ta tunt av pulver, korka fast lätt och sedan ta vallajärn med fiberlen går också bra om man vill snåla ;) . Men slitstarkare ???????

 

Sedan tycker jag det som vanligt är totalförvirring ovan när folk (bl a ´V´) skriver fluorkloss. Det som verkar avses är vanlig HF-paraffin. Marathon är ju som någon redan påpekat en vanlig HF. Och jag har aldrig kört både kloss och pulver ;). Däremot självklart alltid HF före pulver ;). 

 

En gång för länge sedan hävdade just Toko att deras vallar inte var bra (eller gick) att blanda med andra märkens vallor. ;) Kul försäljningsknep! Så jag tror inte allt jag hör ;)

Link to comment
Share on other sites

Obegripligt för mig att värma genom något som isolerar såsom fiberlene, då har man ju ingen aning vilken temp man har. Enda anledningen som jag ser är att man inte orkar göra rent järnet. Att korka kan jag förstå, då blir det lite mekanisk bearbetning och utsmetning av valla/pulver.

;)

Man har gjort så sedan 'urminnes tider' ;) Rengöra järnet tar väl typ 2 sekunder, om det nu ens är nödvändigt alls efter 'pulver'. Så det är inte anledningen ;). Korka är ju ett bra allternativ om man vill slippa fluorångor.

 

Om jag vill snåla så korkar jag nog. Pulver eller klots. Använder jag järn, så blir det nog till 99% utan fiberlen. Pulver eller lite mer klots.

Link to comment
Share on other sites

;)

Man har gjort så sedan 'urminnes tider' ;) Rengöra järnet tar väl typ 2 sekunder, om det nu ens är nödvändigt alls efter 'pulver'. Så det är inte anledningen ;). Korka är ju ett bra allternativ om man vill slippa fluorångor.

 

Om jag vill snåla så korkar jag nog. Pulver eller klots. Använder jag järn, så blir det nog till 99% utan fiberlen. Pulver eller lite mer klots.

Märkligt, vi verkar vara överens här, i alla fall till 99%...:)

Link to comment
Share on other sites

Obegripligt för mig att värma genom något som isolerar såsom fiberlene, då har man ju ingen aning vilken temp man har. Enda anledningen som jag ser är att man inte orkar göra rent järnet. Att korka kan jag förstå, då blir det lite mekanisk bearbetning och utsmetning av valla/pulver.

Metall har en väldigt hög värmeövergångskoefficient. Därför blir stekpannan kall fort när man häller vatten i den. Det betyder att mycket energi för över fort till omgivningen. Svårt att kontrollera då det är små marginalt mellan lagom och för mycket..

Link to comment
Share on other sites

Metall har en väldigt hög värmeövergångskoefficient. Därför blir stekpannan kall fort när man häller vatten i den. Det betyder att mycket energi för över fort till omgivningen. Svårt att kontrollera då det är små marginalt mellan lagom och för mycket..

Jag vet inte riktigt om jag förstår vad du vill säga med kommentaren. Men det är därför det är bra med ett järn som har ett OK Watt-tal samt en tjockare platta om man ska valla pulver. Dvs håller sig på en jämn hög temperatur utan att svikta i värme. ;)

Link to comment
Share on other sites

Rätta mig gärna om jag har fel. Men grejen med pulver kontra kloss är väl att med pulvret är det lättare och säkrare att få till en helt täckande "coating" Därför strör man på en lagom mägnd och sen smälter pulvret så det flyter ner i alla vrån och håligheter.

 

Ett tunt lager kloss på belaget som sedan värms "garanterar" inte samma coating men funkar perfekt för att få en tunn film uppe på för extra snabb fart första milen!

 

Sen hur det appliceras är mer av personlig smak. Finns hur mkt videos som helst som visar lite olika sätt.

 

Case closed.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte riktigt om jag förstår vad du vill säga med kommentaren. Men det är därför det är bra med ett järn som har ett OK Watt-tal samt en tjockare platta om man ska valla pulver. Dvs håller sig på en jämn hög temperatur utan att svikta i värme. ;)

Det jag menar är väl att om man för över värme från järnet i en lite långsammare takt, kan man dra järnet långsammare och mer kontrollerat och se till att det smälter bra. man kan ju få upp samma temp på pulvret men det tar lite längre tid med filt emellan. Kör man med järnet direkt blir det ju en höghastighetsövning och då måste pulvetlagret vara precis jämntjockt för att det ska bli riktigt bra. Risken är väl som alltid att värmen hinner gå för djupt in i belaget och skada det..

Link to comment
Share on other sites

Det jag menar är väl att om man för över värme från järnet i en lite långsammare takt, kan man dra järnet långsammare och mer kontrollerat och se till att det smälter bra. man kan ju få upp samma temp på pulvret men det tar lite längre tid med filt emellan. Kör man med järnet direkt blir det ju en höghastighetsövning och då måste pulvetlagret vara precis jämntjockt för att det ska bli riktigt bra. Risken är väl som alltid att värmen hinner gå för djupt in i belaget och skada det..

Håller med Dunder igen, sätt järnet på en lägre temperatur då om du vill dra långsamt, då vet du vilken temperatur du har om du vill dra långsamt. Din förklaring håller inte riktigt. Värme förs över på tre sätt, strömning, ledning och strålning. Strömning är inte aktuellt här, men det som kanske kan göra skillnad om man har fiberlene (förutom att man tappar kontroll på temperaturen) är att andelen strålningsvärme blir större, eftersom fiberlene stoppar ledningsvärme effektivare än strålningsvärme, så det är eventuellt därför det kanske funkar bra, fast jag är skeptisk...

Link to comment
Share on other sites

Lägre värme på järnet blir inte så bra då moderna pulver kräver hög temp tänker jag.

Värmeöverföringen blir ju metall-fiberlene-pulver och beror så vitt jag vet i första hand på värmeledningsförmågan hos fiberlene i detta fall. Det är ingen strömming eller strålning att tala om i fiberlene, då pratar vi om gaser/vätskor. Värmeöverföringen mellan våra medier sker genom friktion?

 

Hur som helst, det man i praktiken gör med fiberlene är att skapa ett dämpat stabilt reglersystem. Utan dämpning hinner man inte kontrollera hur väl pulvret smälter. Med för hög dämpning blir systemet instabilt (belaget smälter). Man skulle kunna experimentera med andra material som har annan dämpning, kanske en teflon beläggning på vallajärnet

Link to comment
Share on other sites

Men det handlade väl om att använda fiberlene mellan järnet med HF-kloss. Att använda fiberlene på pulver kan väl inte vara så bra idé, då det mesta pulvret fastnar i fiberlenen även om man "duttat" järnet före. (jag "duttar" järnet på pulvret innan jag värmer ut det, för att det inte skall skjutas framför järnet)

Link to comment
Share on other sites

Lägre värme på järnet blir inte så bra då moderna pulver kräver hög temp tänker jag.

Värmeöverföringen blir ju metall-fiberlene-pulver och beror så vitt jag vet i första hand på värmeledningsförmågan hos fiberlene i detta fall. Det är ingen strömming eller strålning att tala om i fiberlene, då pratar vi om gaser/vätskor. Värmeöverföringen mellan våra medier sker genom friktion?

Hur som helst, det man i praktiken gör med fiberlene är att skapa ett dämpat stabilt reglersystem. Utan dämpning hinner man inte kontrollera hur väl pulvret smälter. Med för hög dämpning blir systemet instabilt (belaget smälter). Man skulle kunna experimentera med andra material som har annan dämpning, kanske en teflon beläggning på vallajärnet

Vad ni gafflar om gammal skåpmat. Sånna här basesavers har funnits många år. Men det slår inte igenom helt, antar för att det helt enkelt inte är nödvändigt utan bara en till "pryl" vi ska luras på.

http://www.skifastwax.com/base-saver

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...