Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Värma in flourkloss med vallajärn?


Namdil

Recommended Posts

Jag tänker mig snarare att nästa generations pulverjärn kommer med en dämpande beläggning ovanpå metallen för att förenkla appliceringen. Kanske en affärside värd att satsa på? Oxbergs patenterade vallajärn. Kom och köp!

Du menar att de skall ha så svag värme så att inte dina patenterade nylonstrumpor smälter ! ;)

Link to comment
Share on other sites

Du menar att de skall ha så svag värme så att inte dina patenterade nylonstrumpor smälter ! ;)

Inte låg värme. Lite långsammare värme. Jag har för övrigt patenterat en variant på strumpbrallan. Dryga 4000 kr kostade det och nu ser jag fram mot att bygga en komplett oxberg produktlinje.

 

Likvider skavs normalt av fort men jag planerar för att ha oxbergs trollsnabba superlikvid i sortimentet den kan skogsvaktarn få köpa

Link to comment
Share on other sites

Men det handlade väl om att använda fiberlene mellan järnet med HF-kloss. Att använda fiberlene på pulver kan väl inte vara så bra idé, då det mesta pulvret fastnar i fiberlenen även om man "duttat" järnet före. (jag "duttar" järnet på pulvret innan jag värmer ut det, för att det inte skall skjutas framför järnet)

Filmen handlade inte om HF-paraffin. Det handlade alltså om fluorkloss (eller fluorkots). Som jag skrev om i mitt tidigare inlägg måste du nog lära dig skillnaden ´V´!!! ;) En fluorklots är samma sak som pulver, men i ´hoppressad´ form. 

Link to comment
Share on other sites

Lägre värme på järnet blir inte så bra då moderna pulver kräver hög temp tänker jag.

Värmeöverföringen blir ju metall-fiberlene-pulver och beror så vitt jag vet i första hand på värmeledningsförmågan hos fiberlene i detta fall. Det är ingen strömming eller strålning att tala om i fiberlene, då pratar vi om gaser/vätskor. Värmeöverföringen mellan våra medier sker genom friktion?

 

Hur som helst, det man i praktiken gör med fiberlene är att skapa ett dämpat stabilt reglersystem. Utan dämpning hinner man inte kontrollera hur väl pulvret smälter. Med för hög dämpning blir systemet instabilt (belaget smälter). Man skulle kunna experimentera med andra material som har annan dämpning, kanske en teflon beläggning på vallajärnet

Jag tycker du är lite ute och cyklar… ;) Jag är då inte intresserad av någon dämpning. 

 

Det man är intresserad av är en jämn temperatur. Det får du med hjälp av en tjock platta, högt watt-tal samt en bra termostat. Själv tycker jag digital temperaturangivelse är trevligt. 

 

Jag har bara en ...

 

Star_SW06_Vallaja_rn.jpg

 

...men har god lust att köpa en ...

 

star190.jpg

 

Många duktiga vallare (som jag ibland litar på) har hög temp vid pulvervallning. Åtminstone 180°C. Dvs varmt och snabbt!

 

Bränna belag kan man göra på två lite olika sätt. Det ena och det värsta är när belaget släpper så det blir ´bubblor´ eller ´blåsor´. Detta kan inträffa om man gnuggar för länge med ett järn. Och det kan vara lika illa med ganska låg temperatur. Så den enda gång detta hänt mig var för en evighet sedan då jag just införskaffat mitt första vettiga vallajärn. (Året var det år som Atomic RC10 var toppskidan - någon annan får lista ut år… ;) ) Jag vallade det mjukaste grundparaffinet på låg värme. För mycket och för länge. 

 

Belaget kan också bli lite bränt på ytan. Detta är dock lätt avhjälpt med en ny slip.

 

Som jag ser det så är det den senare typen man vill undvika genom att använda fiberlen mellan vallajärnet och belaget, om man bara kritat på en fluorklots. För visst kan man dra tillräckligt snabbt med järnet ändå.

 

Själv korkar jag när jag använder fluorklots, eller tar tunt med pulver. Och jag har sedan ett antal år börjat ta betydligt högre temperatur på järnet när jag vallar med pulver, än vad pulvret säger på burken.

Link to comment
Share on other sites

Personligen tror jag risken att bränna belag är högre när man jobbat med vax. De kan ju lagra så otroligt mycket energi. Det vet alla som fått varmt stearin på fingret. Vaxet blir som ett vallajärn som ligger kvar på skidan.Bränna sönder belag på riktigt med 190 graders vallajärn när man jobbar med pulver är svårt.

 

Det som är svårt med pulvervallning är den höga värmeöverföringskoeficienten i metall. Det betyder två saker. 1) du måste dra järnet snabbt = dålig kontroll på smältning. 2) järnet kyls snabbt = tempen blir snabbt för låg då ingen termostat kan hantera detta.

 

Erfarenhet kan vi använda till att göra oss bättre eller gamla.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Skulle beställa pulver, men såg att det stod solid senare i annonsen.

Så jag tror en kloss är påväg hem till mig,"skigo c22".

 

Hur illa är det, går det köra in 2 vändor värma och korka för förlänga slitstyrkan.

Eller blir det precis samma sak om man hyvlar ner den till smulor och värmer in den som pulver.

Har för mig jag läst det någonstans?

 

Kanske jag ska byta burken, jag köpte den för framtida bruk eventuellt vasalopp framöver.  :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fluorkloss avsetter et veldig tynt lag og opptar lite varme fra jernet slike at sålen blir veldig varm og kan lett brennes. Det samme kan skje om man bruker et for tynt lag med pulver. Fiberlene er en måte å skåne belegget mot det varm jernet.

Du kan få på hur tjockt du vill även med klossen även om du får gnugga/trycka lite mer. Vad gäller värmen beror det såklart helt på hur fort du drar järnet hur mycket uppvärmt belaget blir.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...