Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Lima skate maraton


skogsvakt

Recommended Posts

  • Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kul att vi blir ett gäng som åker. Jag har varit sugen på Sixten memorial länge och nu när det blir fristil på söndagen också då var det inget att tveka om längre. Bara att boka boende och tillbringa hela helgen här. 11/2 går Gavleskejten. 30km intervallstart om någon är sugen på ett skate

lopp.

Link to comment
Share on other sites

Jaha, hemma igen efter helgens utflykt till Lima. Det var ett riktigt fint lopp tycker jag. Visst är det lite speciellt med den där monsterklättringen uppför Sillersberget, men resten av banan är ganska lättåkt och trevlig. Prepareringen av spåret var bra, de hade fått bort i stort sett allt av de klassiska spåren från dagen före. Vädret var också på vår sida, de hade hotat med snö under loppet men det snöade bara före och efter.

 

Själv tog jag det lite lugnt på första varvet och åkte med en grupp som höll ett behagligt tempo. Risken med ett lopp med få åkare är annars att man får åka helt ensam hela vägen om man alltid vill hålla sitt eget tempo, och det tycker jag är tråkigt. På andra varvet tryckte jag på och lämnade min grupp bakom mig, men då blev det soloåkning i ett par mil till mål.

 

Jag hoppas att arrangörerna håller liv i detta lopp, och att de kör även kommande år. Det behövs långlopp i fri stil!

Link to comment
Share on other sites

Hurdan var nerfarten efter Sillerberget, kunde en gubbe som jag med svaga ben klarat nerfarten ?

 

Jag har en idé att få lite fler åkare och det är att loppet var inofficiellt veteranmästerskap i fristil över längre distanser, längsta distansen nu är 30 km och den går i klassisk stil. På internationella veteranmästerskap fristil både på 45 km (35+) och 30 km (60 +) för herrar och 30 km (35+) och 20 km (60+) för damer, så varför skulle inte veteraner kunna tävla på samma distanser i Sverige ?

Link to comment
Share on other sites

Om snön är mjuk så att det går att ploga så är nerfarten inte så farlig. Då är det bara att ploga sig ner i sakta mak om man vill ta det lugnt. Jag tror att de flesta med lite vana vid längdskidor klarar det i bra förhållanden. Speciellt om man har skejtutrustning som är stadigare än klassisk. På skarsnö eller is hade det däremot varit knepigt. Igår var nysnön bortplogad på några ställen, och där var det lite lurigt.

 

Jag talade lite med en av arrangörerna, och han sa att de har funderat på en alternativ bansträckning runt berget och inte över det. Det hade inneburit en betydligt snällare bana, både uppför och utför.

Link to comment
Share on other sites

Om snön är mjuk så att det går att ploga så är nerfarten inte så farlig. Då är det bara att ploga sig ner i sakta mak om man vill ta det lugnt. Jag tror att de flesta med lite vana vid längdskidor klarar det i bra förhållanden. Speciellt om man har skejtutrustning som är stadigare än klassisk. På skarsnö eller is hade det däremot varit knepigt. Igår var nysnön bortplogad på några ställen, och där var det lite lurigt.

 

Jag talade lite med en av arrangörerna, och han sa att de har funderat på en alternativ bansträckning runt berget och inte över det. Det hade inneburit en betydligt snällare bana, både uppför och utför.

 

Det låter trevligt. En glidarbana för oss hobbymotionärer :D

Link to comment
Share on other sites

Det är ju lättare att ta kurvor, om det inte finns spår och man kan trampa runt i kurvan. Det som kan vara lite lurigt är om farten är hög och man inte orkar stå emot centrifugalkraften i kurvan och brakar ut i terrängen. För min egen del brukar vänsterkurvor gå bättre än högerkurvor pga av  försvagad kraft i vänsterbenet, är kurvan doserad underlättar det (som tex i Ånnaboda).

Idealet är om man kan åka igenom banan före tävlingen, så man vet var man skall ta det försiktigt och var det bara är att släppa på.

Man får hoppas att de inte ger upp efter första året, det tar lite tid att jobba upp ett nytt lopp

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Lima-skejtens inbjudan kom ut väldigt sent i år, så det är inte konstigt att intresset varit klent. Tror dock som tidigare att den borde legat i mars och att vasaloppet hade hjälpt till att göra reklam för tävlingen. Själv hade jag inte kunnat, då jag skall på "party" på lördag, då yngsta barnbarnet fyller 1 år.

Link to comment
Share on other sites

Både Lima skate marathon och Sixten Jernberg memorial race inställda pga för få deltagare tyvärr.

Oj vad trist. Jag tyckte att det var ett lysande initiativ med ett långlopp i fri stil i södra halvan av landet. I år var väl dessutom banan lite lättare om jag förstod saken rätt.

 

Själv så åker jag inga lopp den här vintern p g a obefintlig höstträning och husprojekt som tar all tid. Hade gärna åkt igen annars.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...