Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Lima skate maraton


skogsvakt

Recommended Posts

  • Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Hej

Lite info om Lima Skate Maraton

 

Inbjudan kommer ut under nästa vecka (älgjakt denna vecka)

 

Men här är en nyhet redan nu:

 

Vi fixar nu till utförsåkningen från sillersberget se bilder på https://sv-se.facebook.com/Sixtenmemorialrace/

Nu finns PM ute på Lima IF:s hemsida: http://www.limaif.se/skate-maraton

 

Och det blir inte start kl 19, utan vid helt normal tid.

 

Det låter helt klart intressant. Jag som skippar Marcialonga i år borde kanske ta mig an detta istället?

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker köra om livspusslet tillåter. Känslan är dock tyvärr att det som vanligt kommer 10 pers till start i h21.

 

Shit vad fristilen i Sverige skulle behöva en riktig skejtvasa med tillhörande seedningslopp

Jag mailade till Lima IF och föreslog att H/D 60+ skulle köra 25 km, men de har inte hörsammat mitt förslag, tycker det räcker med ett varv för oss "gamlingar", maxsträckan i veteranmästerkap är 30 km fristil för 60+. Får se om det blir något lopp nu.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker köra om livspusslet tillåter. Känslan är dock tyvärr att det som vanligt kommer 10 pers till start i h21.

Shit vad fristilen i Sverige skulle behöva en riktig skejtvasa med tillhörande seedningslopp

I dalarna särar man inte på benen! Knappast i övriga längdsverige heller. Är nog utlandet som gäller om man vill köra långlopp i fristil. Allt medan skidsporten marginaliseras alltmer i Sverige. Inte lätt att locka ungdomar till en fundamentalistisk nördsport där de "nya" fartfyllda teknikerna som skate och stakning inte får användas....
Link to comment
Share on other sites

I dalarna särar man inte på benen! Knappast i övriga längdsverige heller. Är nog utlandet som gäller om man vill köra långlopp i fristil. Allt medan skidsporten marginaliseras alltmer i Sverige. Inte lätt att locka ungdomar till en fundamentalistisk nördsport där de "nya" fartfyllda teknikerna som skate och stakning inte får användas....

Men det finns skejtare även söder om dalälven, det var ju åtskilliga hundra i skejtvasan och ÖS i skejt och Nattvasan är ju fulltecknad. Det är inte så många som ställer upp på "vanliga" distanser eller långlopp som inte är seedningsgrundande även i klassisk stil, så det är inte så konstigt att skejttävlingar inte lockar de stora skarorna. Om nu Nattvasan blir så populär att de startas klassificeringslopp för att delta dvs att man måste ha deltagit i ett långlopp i skejt oavsett resultat för att komma med i Nattvasan, då kanske intresset skulle öka. Många måste ha en anledning att ställa upp, det räcker inte med att loppet är trevligt i sig utan som i seedningslopp är det seedningen som drar.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är ju om man vill då man ändå fyller alla sina lopp till brädden idag. Den dag man inte har nog med åkare för båda öppetspår kanske man kunde hoppas på skate en av dagarna. Eller att intresset för nattspektaklet blir så överväldigande att det rinner över till ett riktigt skatelopp.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har inte gett upp tanken att åka Lima skate maraton, 25 km i så fall. Jag skulle tro att vid den tiden på året är det inte så isigt i spåren och då är det lättare att klara kurvor och backar, om det finns snö att greppa och ev bromsa i. Det bästa hade ju varit att åka upp tidigare, så att man kunde glida runt och kolla banan dagen före.

Det känns dock lite tidigt på säsongen, då det är risk att man inte hunnit åka tillräckligt, iaf känns 5 milen för lång för mig. (till skillnad mot Lars-Erik försöker jag slippa undan med så korta sträckor som möjligt, har inte motivationen längre att klämma ur allt ur kroppen)

Link to comment
Share on other sites

Problemet är igen att vasaloppet inte arrangerar ett riktigt fristilslopp (körs på natten så man slipper se eländet). Vasaloppet är den största bromsen till svensk skidutveckling.

Word!

För egen del så lutar det åt att Finlandia-hiihto 100km fristil blir vinterns huvudmål, samtidigt som Engadin Ski Marathon är det mest självklara loppet då det körs för 50:e gången i vinter. Att det dessutom är det vackraste lopp jag åkt - i det vackraste vädret jag åkt något lopp i - gör inte saken sämre. 

Link to comment
Share on other sites

Lite nyfken, finns det några långlopp som har så breda spår att både skateåkare kan få åka skate och man samtidigt har ett spår för klassisk stil längs ena kanten, och olika klasser för skate och klassiskt?
Blir ju rätt breda "gator" som behövs. Vi har en fin skidanläggning på orten där jag bor och konstsnöbanan har både skateyta och spår för klassisk åkning, på vissa ställen där man åker i bägge riktningarna finns spår för klassisk åkning på både höger och vänster kant. Banbredden är väl ca 6 meter ungefär skulle jag tro.
​Eller är det antingen skate eller klassiskt i alla långlopp idag, i Sverige och i utlandet?

 

/Bo

Link to comment
Share on other sites

Ja, man delar klassiskt och skate såvida det inte rör sig om skiathlon. Jag hoppas att det fortsätter så, ty det skulle inte vara bra för utvecklingen av skate om man körde båda disciplinerna samtidigt. Varför det ? I och med att stakningen slagit igenom i klassiska loppen har skillnaden i hastighet minskat och hur roligt skulle det vara att bli omstakad av en klassisk åkare, när man skejtar. (det har visserligen hänt mig på träning, men jag kan ju skylla på åldern)

Link to comment
Share on other sites

Har inte en del långlopp i Finland både skate och klassiskt på samma bana, men starterna sker olika tider? Tervahiihto i Uleåborg som jag är sugen på har väl tre sträckor i båda stilarna samma dag, hur fixar dom spåren praktiskt? Ett klassiskt spår på varsin sida och skatebädd i mitten, som på skidorterna?

Annars har ju många lång-/motionslopp i fristil ett klassiskt spår vid ena sidan. Har blivit omåkt av klassiska åkare på sådana lopp, iaf på tyngre partier.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Två veckor kvar till Lima Skate Maraton och vi verkar vara 12 + 4 = 16 st som är anmälda. Ingen lysande uppslutning direkt. Undrar om arrangörerna har någon nedre gräns när loppet blir inställt?

På förfrågan om "gubbaklass" på 25 km svarade de att det inte var aktuellt i år, men tar med förslaget till nästa år. (om det blir något lopp 2019) Jag tror att loppet ligger lite fel i tiden, borde arrangeras i mars efter Vasaloppet ev som tvådagarsevenemang ihop med Idre.

Link to comment
Share on other sites

Skogsvakt har varit på tok för mycket sjuk sen i julas. Skulle knappt ta mig runt banan. Annars hade jag kört. Uppslutningen var väntad tyvärr. Hur många körde tex Raiden i Idre ifjol? Allt som inte heter Seedning lockar tyvärr bara ett fåtal riktiga skidlöpare. Finns ingen logik i att tramset Nattvasan säljer fulla hus mer än just att det har Vasan i titeln. Byt namn nästa år till Lima SkateVasa :)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...