Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

NRK fortstter snda Visma Ski Classics

Ojala och Henry blir programledare fr Hemmavasan Live

Skidfrbundet introducerar Team Svenska Spel Junior

Besked frn skidfrbundet om fluorfri tvlingsverksamhet ssongen 2020/2021

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Lima skate maraton

• Vänligen logga in för att kunna svara
76 svar till detta ämne

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 066 inlägg

Nej, det är roligare med kupering men till en viss gräns och av Adam Steens referat framgår att tom elitåkare inte klarat ett parti på banan och då blir man lite fundersam. Det handlar väl om att inse sin egen begränsning. Jag har tex åkt i Falun utan problem och där är ganska tuff terräng men inga tvära kurvor i slutet av backar, som kan ställa till det ifall det är isigt. Kanonbacken i Jönköping är dock numera för tuff för mig, då den svänger 90 grader i slutet och det är svårt att stå emot utkrafterna i kurvan. Sen beror det givetvis vilket före och snö det är, men naturbanor i kuperad terräng kräver mer "kräm" i benen än anlagda banor med doserade kurvor.
Men att få tävla mot jämnåriga tycker inte jag är ett orimligt önskemål.

Jag håller med dig. Man ska nog ta det lite vackert på äldre dar. Ett benbrott låter inte kul närman varit med ett tag. Jag är imponerad av de äldre gardet här som åker både vasalopp och tävlar skate på "riktigt" !
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 525 inlägg

Jag har ingen aning om hur bra Adam Steen är på att åka utför, men att "tom elitåkare inte klarar" tycker inte jag säger så mkt. Alla har olika referenser, vissa plogar ju i nästan helt raka nerförsbackar... ;-)

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 841 inlägg

Jag håller med dig. Man ska nog ta det lite vackert på äldre dar. Ett benbrott låter inte kul närman varit med ett tag. Jag är imponerad av de äldre gardet här som åker både vasalopp och tävlar skate på "riktigt" !

Tack, skogvakt, det värmde. :)

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 422 inlägg

Tack, skogvakt, det värmde. :)

Byt lösenord skogsvakt! Nån har loggat in med ditt konto.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 066 inlägg

Byt lösenord skogsvakt! Nån har loggat in med ditt konto.

Katten har varit på datorn igen
Återinför skejtvasan
41.57.63

skiers

skiers

Ny medlem

• Members
  • 5 inlägg

Hej
Lite info om Lima Skate Maraton

Inbjudan kommer ut under nästa vecka (älgjakt denna vecka)

Men här är en nyhet redan nu:

Vi fixar nu till utförsåkningen från sillersberget se bilder på https://sv-se.facebo...enmemorialrace/

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 841 inlägg

Sidan hittades inte.

skiers

skiers

Ny medlem

• Members
  • 5 inlägg

Sidan hittades inte.

Nu funkar förhoppningsvis länken :))

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 377 inlägg

Hej
Lite info om Lima Skate Maraton

Inbjudan kommer ut under nästa vecka (älgjakt denna vecka)

Men här är en nyhet redan nu:

Vi fixar nu till utförsåkningen från sillersberget se bilder på https://sv-se.facebo...enmemorialrace/

Nu finns PM ute på Lima IF:s hemsida: http://www.limaif.se/skate-maraton

Och det blir inte start kl 19, utan vid helt normal tid.

Det låter helt klart intressant. Jag som skippar Marcialonga i år borde kanske ta mig an detta istället?

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 066 inlägg
Jag tänker köra om livspusslet tillåter. Känslan är dock tyvärr att det som vanligt kommer 10 pers till start i h21.

Shit vad fristilen i Sverige skulle behöva en riktig skejtvasa med tillhörande seedningslopp
Återinför skejtvasan
41.57.63

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 841 inlägg

Jag tänker köra om livspusslet tillåter. Känslan är dock tyvärr att det som vanligt kommer 10 pers till start i h21.

Shit vad fristilen i Sverige skulle behöva en riktig skejtvasa med tillhörande seedningslopp

Jag mailade till Lima IF och föreslog att H/D 60+ skulle köra 25 km, men de har inte hörsammat mitt förslag, tycker det räcker med ett varv för oss "gamlingar", maxsträckan i veteranmästerkap är 30 km fristil för 60+. Får se om det blir något lopp nu.

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 718 inlägg

I dalarna särar man inte på benen! Knappast i övriga längdsverige heller. Är nog utlandet som gäller om man vill köra långlopp i fristil. Allt medan skidsporten marginaliseras alltmer i Sverige. Inte lätt att locka ungdomar till en fundamentalistisk nördsport där de "nya" fartfyllda teknikerna som skate och stakning inte får användas....

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 841 inlägg

I dalarna särar man inte på benen! Knappast i övriga längdsverige heller. Är nog utlandet som gäller om man vill köra långlopp i fristil. Allt medan skidsporten marginaliseras alltmer i Sverige. Inte lätt att locka ungdomar till en fundamentalistisk nördsport där de "nya" fartfyllda teknikerna som skate och stakning inte får användas....

Men det finns skejtare även söder om dalälven, det var ju åtskilliga hundra i skejtvasan och ÖS i skejt och Nattvasan är ju fulltecknad. Det är inte så många som ställer upp på "vanliga" distanser eller långlopp som inte är seedningsgrundande även i klassisk stil, så det är inte så konstigt att skejttävlingar inte lockar de stora skarorna. Om nu Nattvasan blir så populär att de startas klassificeringslopp för att delta dvs att man måste ha deltagit i ett långlopp i skejt oavsett resultat för att komma med i Nattvasan, då kanske intresset skulle öka. Många måste ha en anledning att ställa upp, det räcker inte med att loppet är trevligt i sig utan som i seedningslopp är det seedningen som drar.

poleposition

poleposition

Medlem

• Members
  • Pip
  • 66 inlägg

Problemet är igen att vasaloppet inte arrangerar ett riktigt fristilslopp (körs på natten så man slipper se eländet). Vasaloppet är den största bromsen till svensk skidutveckling.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 066 inlägg

Problemet är igen att vasaloppet inte arrangerar ett riktigt fristilslopp (körs på natten så man slipper se eländet). Vasaloppet är den största bromsen till svensk skidutveckling.

Amen. Det var det bannemej det bästa jag läst på forumet.
Återinför skejtvasan
41.57.63

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 525 inlägg

Å vill man vara lite positiv så skulle man kunna säga att Vasaloppet har en enorm potential att utveckla  och bredda skidåkning om man bara vill :-)

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 718 inlägg
Frågan är ju om man vill då man ändå fyller alla sina lopp till brädden idag. Den dag man inte har nog med åkare för båda öppetspår kanske man kunde hoppas på skate en av dagarna. Eller att intresset för nattspektaklet blir så överväldigande att det rinner över till ett riktigt skatelopp.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 841 inlägg

Har inte gett upp tanken att åka Lima skate maraton, 25 km i så fall. Jag skulle tro att vid den tiden på året är det inte så isigt i spåren och då är det lättare att klara kurvor och backar, om det finns snö att greppa och ev bromsa i. Det bästa hade ju varit att åka upp tidigare, så att man kunde glida runt och kolla banan dagen före.

Det känns dock lite tidigt på säsongen, då det är risk att man inte hunnit åka tillräckligt, iaf känns 5 milen för lång för mig. (till skillnad mot Lars-Erik försöker jag slippa undan med så korta sträckor som möjligt, har inte motivationen längre att klämma ur allt ur kroppen)

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 422 inlägg
Professorn kan säkert ordna en skatevasa runt kvarteret med nummerlapp och allt. Billigt så skogsvaktarn blir nöjd också.

kayaker

kayaker

Medlem

• Members
  • Pip
  • 338 inlägg

Word!
För egen del så lutar det åt att Finlandia-hiihto 100km fristil blir vinterns huvudmål, samtidigt som Engadin Ski Marathon är det mest självklara loppet då det körs för 50:e gången i vinter. Att det dessutom är det vackraste lopp jag åkt - i det vackraste vädret jag åkt något lopp i - gör inte saken sämre. 

/Fredrik

Worldloppet Gold Master

Marathon de Bessans, Jizerska 50, Dolomitenlauf, Marcialonga, König Ludwig Lauf, Transjurassienne, Gatineauloppet, Tartu Maraton, Finlandiahiihto, Vasaloppet, Bieg Piastow, Engadin Ski Marathon, 7-Mila, Bothnialoppet, Dundret Runt, Malmstråket, Engelbrektsloppet, Wadköpingsloppet 

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar