Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Effektiva träningsminuter?


Knappen

Recommended Posts

Har ni lyssnat på podden Vasaloppet lagom?

Ganska kul och jag kommer att fortsätta att lyssna bara för att se hur det går för Niklas!

 

Erik Wickström är med och tipsar om träningsupplägg, material och liknande.

 

Nu till min fråga till alla er däreut!

Jag har alltid försökt att få till intensiva pass där tiden är kort och lugnare där det är mer tid. Helt enkelt intervaller eller snabbdistans på vardagarna och långt och lugnt på helgen.

När det gäller skidor har jag försökt att ha med rullskidor så tidigt som möjligt och eftersom jag har varit svag i överkroppen så stakar jag mest.

 

Men Erik tipsar om att ta hårdare pass då det är långt och lugnare när det är kort (ibland och då som teknik etc.).

Treor på rullskidorna för att köra mer diagonal etc.

 

Jag lägger nog något fler träningstimmar per vecka än Niklas i vasapodden men inte så där grymt mycket. Inte i klass med Erik.

 

En annan kommentar av Erik var att rullskidor absolut inte var nödvändigt för att klara Vasaloppet. T ex om man inte har riktigt höga ambitioner utan kanske enbart ta medalj osv.

Jag trodde jag hörde fel men så var det, rullskidor inte nödvändigt för att ta medalj.

Kanske sant men låter otroligt i mina öron med tanke på att jag kämpat en del men ännu inte lyckats ta medalj.

 

Nu är det så att Erik lyckats betydligt bättre än mig, så därför undrar jag om jag inte haft fel?

Hur lägger jag om min träning så att det passar mitt livspussel och ger mest kräm för ansträngningen?

 

Hur lägger man upp en effektiv träningsvecka (periodisering behöver jag inte planera, intensiv träning håller alltid uppe mha arbetsresor, älgjakt, husrenovering, semester etc.).

Jag gymmar inte men kör ändå lite styrketräning med chinsstång, dipsstänger och skogsarbete på vintern (2 dagar i veckan) och trädgårdsarbete på sommaren.

 

Simmar, cyklar, springer och kör rullskidor varierat över året. Mindre löpning på hösten då rullskidorna tar över tvärtom i Mars...

 

Vardagar med 2-3 pass och ett långpass på helgen.

 

Vad säger ni? Hur lägger ni upp vardagspassen?

Intervaller? Snabbdistans? Ren stakning eller diagonal?

Vilken stykreträning fattas (kör ca 20 pullups på raken, närmare 30 dips, magen tränar jag bara på stakning)?

Intervaller på cykel, löpning eller skidor.

Simning i crawlform men jag kallar det inte intervaller...

 

Uthållighet med 2-4 timmars rullskidspass eller snöpass (eller löpning på varmsäsong).

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja hur långt är snöret?

 

Jag vet inte om jag har en bra grund att stå på men klassikernas distanser är ingen stor utmaning längre. Farten en annan sak men inte prestationen i sig. Jag är ingen elitmotionär men jag trodde nog att jag hade en hyfsad grund...

Niklas i podden har en betydligt mindre träningsgrund än mig och han har redan fått tipset att öka farten på långpasset!

 

Så ca 5-6 (snitt) timmar i veckan, hur spenderar man dem om man vill lyckas i skidlopp i vinter (bl a Vasaloppet).

Link to comment
Share on other sites

Det blir trubbigt med begreppen och vad som är lugnt för någon kan vara tufft för nån annan. Tror många motionärer tjänar på att göra ett laktat-test så man får sina pulszoner och bättre koll på sin egen nivå.  

Precis, det är ju utifrån sin egen kapacitet man måste lägga upp träningen. Med att kunna "ta medalj utan rullskidträning" tror jag att han menade att man inte skall övervärdera rullskidåkning dvs att man per automatik får ut sin fulla kapacitet pga rullskidåkningen. En lagom blandning där rullskidor är en del och ett upplägg efter egen förmåga tror jag är bäst.

Link to comment
Share on other sites

Jag har stenkoll på pulszoner och tror att även Erik vet skillnad mellan A1 (långt och lugnt) och A2 dvs Vasaloppsfart.

Rullskidor eller stakmaskin är det enda som ger skidlik överkroppsträning, när vi pratar att förbereda för tusentals repetitioner så tror jag varken på gym eller löpning.

 

Så frågan är inte om jag eller Erik har koll på detta utan snarare om A2 dvs lite hårdare så länge man orkar är bättre än lugnt så långt man orkar.

Dessutom om alternativträning räcker för "enbart" medaljambition... då med 5-6 timmars begränsning per vecka.

Link to comment
Share on other sites

Orkar du med både intervallpassen och långpassen i A2 tempo så är det väl bara att köra på. Speciellt om du vet med dig att du kommer missa en del pass pga livet i övrigt. Håll koll på vilopulsen och ev överträningssymptom om du kört mycket länge
Link to comment
Share on other sites

Hej knappen!

Jag känner inte riktigt igen det du beskrev i ditt första inlägg om att Wickström har sagt det, att det ska vara lugnt när det är kort och hårt när det är långt.

(Jag måste nog lyssna igen).

Det du beskriver om hur du tränar, med varierade zoner, långpass och snabbdistans borde generera bra resultat.

Tänker spontant på att det finns ett läckage i din teknik.

Jag har i alla fall det som en del att utveckla i min fart framåt så att det händer nåt.

Hoppas att du hittar vad som hjälper dig mest.

Förövrigt så lyssnar jag på podden med ståndöron.

 

 

 

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Orkar du med både intervallpassen och långpassen i A2 tempo så är det väl bara att köra på. Speciellt om du vet med dig att du kommer missa en del pass pga livet i övrigt. Håll koll på vilopulsen och ev överträningssymptom om du kört mycket länge

 

Har testat själv, men fick överträningssymptom med dålig sömn etc. Veckor där man inte får till träningen under veckan, så kör jag hårt även på långpassen under helgen, men annars sliter det för mycket.

Sen hänger det ihop med livspusslet i stort.  Har man mycket på jobbet och andra aktiviteter, som påverkar återhämtningen, så orkar man inte träna lika hårt helt enkelt. Samtidigt är det viktigt att äta ordentligt, framförallt efter långpassen.

 

Bäst effekt får man att köra så hårt som möjligt, utan att bli övertränad. En balansgång att hitta rätt nivå.

Link to comment
Share on other sites

Pod tre återvänder till tipset lugnt för Niklas och A2 för Erik...

Så lite tillbaka till normalläge, missförstod jag pod två?

Hursomhelst vart det A2 i söndags och tekniken är en svaghet ( finns givetvis fler).

Så vi får se hur jag fortsätter A2 var tungt för armbågarna på asfalten så jag får väl ta tipset i pod tre med excentriska dips, 3x5 plus 8x3 armhävningar. Undrar om jag förstod rätt? Jag börjar 5 dips tre gånger och 8 armhävningar tre gånger.

Link to comment
Share on other sites

35 minuter in i podd två kommer tipset om hårt och långt och kort och lugnt för åkare med två rullskidspass i veckan... det är jag det...

 

Men ska antagligen förstås med mer bakgrund än så. Jag lyssnar vidare och ser om jag kan effektivisera mina träningsminuter.

Link to comment
Share on other sites

När han säger att man inte måste åka rullskidor så ska vi dels tänka att hans målgrupp i den här podden inte är medaljaspiranter utan något långsammare, så han ger mer en upper limit än en ungefär vad man kan vänta sig. Sen påpekar han också att det bygger på att man har tillgång till snö på vintern och kör hårt på SkiErg under hösten.

 

Anledningen till att de här diskussionerna alltid blir så röriga är år elitens lugnt/hårt inte fungerar för att det är något magiskt med de lugna passen, utan för att de möjliggör att verkligen köra bra på de hårda trots hög totalmängd. Se Erik som ett bra exempel där han tränar relativit lite, men hårt när han kör, och fortfarande håller en väldigt hög nivå.

 

Så for oss vanlig dödliga med 100 till 200 timmar per år så finns det gått om "budget/tid till hård träning" för att köra hårdare även på långpassen. Så länge som nästa kvalitetspass inte påverkas negativt.

Link to comment
Share on other sites

Jag drar nog över 200 gränsen men kanske inte 300...

Visst är diskussionen oftast återhämtningspass för elit och kvalitet för övrigt i tillräcklig mängd för att bli sliten.

 

Jag har en utmaning att orka, hög puls orkar jag länge men farten sjunker drastiskt efter några timmar och krampen kommer.

Därav har jag tänkt att tiden är min utmaning på de långa passen, för hårt gör att tiden kortas och det sliter mer på tex armbågar och axlar.

Men nu testar jag Eriks tips utan att korta tiden... längre pass alltså...

Hoppas det håller men efter 10 år kan det vara dags att tänka om.

 

Jag kanske inte var målgrupp för podden men jag tror många Vasaloppsåkare lyssnar. Frågorna kommer nog att visa att många lyssnar. Erik är alltid värd att lyssna på!

Link to comment
Share on other sites

Långpass har tid som huvudsakligt syfte för mig. Så distansen lär öka med det här konceptet .

Jag lyckas mycket bättre i löpning och cykel än i skidor så jag vill gärna ändra något i min träning.

Teknik absolut men kanske då tempo på långpassen också.

 

Podden är rolig! Niklas ambitioner är nära mitt eget resultat på mitt första Vasalopp.

Tråkigt nog seedar han sig enbart till startgrupp 8 med att komma mitt i resultatlistan...

Många bra tips som jag önskar att jag fått när jag började och mer lär komma.

 

Vad tror ni om vardagspassen? Korta med tanke på resten av livet men hur spenderar man tiden bäst?

Styrketräning? Ett gympass tar bort annat pass. Behövs styrkepasset om man kör pullups&dips, crawl, styrkestak och "skogsarbete". Är det inte viktigare med grennära träning om någon slags grundfysik finns?

Link to comment
Share on other sites

Blir inte klok på min kropp alls. När jag var 35 sprang jag 2-3 ggr/v och åkte c:a 40 mil på snö och låg en bit över "medaljtid". Flyttade till Tjockhult och började cykelpendla och kapade vasatiden ordentligt till typ "medaljtid". Började åka rullskidor, typ 40 mil/år, för att öka till 150 mil/år. Hände inte mycket, något förbättring ev som höll emot åldrandet. Körde nåt pass skierg i veckan i två år, typ status quo. I år har jag bytt ut mycket rullskidor mot kajak och har aldrig rullat så fort på rullskidor när jag kört testrundor. Ska bli intressant och se hur farten på skidor påverkats.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju i väldigt stor grad en teknikfråga att ta medalj. "Kan man åka" behövs det inte mycket tid för att nöda ihop en skaplig form och reda ut medaljtid. Och rullskidor behövs garanterat inte om man bara börjar skava lite snö i januari och inte kommer direkt från totalt soffläge.

 

Är man en lite sämre åkare rent tekniskt men brukar åka runt medaljtid eller strax över kan det nog krävas uppåt 200h nånstans och lite mer kalendertid för att nå till samma fartresurs. 

 

Är man en 10-timmarsåkare å andra sidan så räcker förstås inte 200h inför nästa år för att kapa 4h. Då krävs mer tid, mer tanke och/eller fler år. 

 

Och för tider på den nivån känns det inte som det spelar så där jättestor roll hur man tränar. Bara man grisar lite med jämna mellanrum och vänjer sig vid distans och tid. Det är ju sen, när man ska kapa en timme till ner från medaljtiden, som man verkligen måste börja höja kvalitet och/eller kvantitet. 

Link to comment
Share on other sites

Jo, visst lär det vara mycket en teknikfråga. Det har jag misstänkt länge och faktiskt finns det nog en långsam resultatförbättring med tiden.

Motoriskt komplicerade idrotter är egentligen inte min grej... tar lång tid att fixa detta med teknik oavsett sport.

Mer än grundfysik gör att första försöket brukar vara ovanligt bra men att utvecklingskurvan är mycket långsam.

 

Medaljtid kan bli omöjligt när åldern kommer snabbare än tekniktillväxten :).

 

Men i vinter blir det hårdare långpass och mer teknik på de kortare passen... dvs hårdare på de långa och lugnare på de korta, som Erik sa.

Rätt eller fel så har jag en ny strategi för skidträningen (ej för andra sporter).

 

Klas, tror du att det kan ha att göra med stegvisa teknikförbättringar?

Inte så mycket att kroppen reagerar som att ryggmärgen ger dig effektivare motorik.

Ibland ger slitande träning inte direkt förbättring men året efter kan man vara bättre förberedd för att dra nytta av att ha kommit upp en nivå styrkemässigt och teknikmässigt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag skulle vilja veta om SkiErg som bas på vinterhalvåret är bättre än att försöka maxa sin tid på snö.

 

Vinterhalvåret brukar jag stå ganska still i nivå eftersom man får mer sjukdomar, tränar mindre (brist på snö) och att det är tävlingar där man toppar form. Inomhus tycker jag det är lättare att vara frisk under kalla månader, lufrör och förkylningar.

 

Sommarhalvåret lättare då man kan åka rullskidor.

 

Så, är det ngn duktig åkare som kört mycket SkiErg på vintern och inte stått så mycket på snö men märkt under nästa sommarsäsong att man nått ny nivå endast genom stakmaskin?

 

T ex

1)  80 timmar på snö och 20 timmar SkiErg på en vinter

jämfört med 

2)  20 timmar på snö och 80 timmar SkiErg

 

Vem har höjt kapaciteten (att åka klassiskt) mest till nästa sommarsäsong?

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja veta om SkiErg som bas på vinterhalvåret är bättre än att försöka maxa sin tid på snö.

 

Vinterhalvåret brukar jag stå ganska still i nivå eftersom man får mer sjukdomar, tränar mindre (brist på snö) och att det är tävlingar där man toppar form. Inomhus tycker jag det är lättare att vara frisk under kalla månader, lufrör och förkylningar.

 

Sommarhalvåret lättare då man kan åka rullskidor.

 

Så, är det ngn duktig åkare som kört mycket SkiErg på vintern och inte stått så mycket på snö men märkt under nästa sommarsäsong att man nått ny nivå endast genom stakmaskin?

 

T ex

1)  80 timmar på snö och 20 timmar SkiErg på en vinter

jämfört med 

2)  20 timmar på snö och 80 timmar SkiErg

 

Vem har höjt kapaciteten (att åka klassiskt) mest till nästa sommarsäsong?

 

Oj. Helt tvärt om för mig. Sommarhalvåret är stillestånd, medan det är på vintrarna jag lyfter mig. Det är då motivationen kommer på allvar och det är då man kör sina långlopp osv. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...