Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Aldrig sttt p skidor coachas till Ungdomsvasan

Besksdagar p gymnasiet i stersund - NIU lngdskidor

S hr snder Vinterstudion 2017-2018

Styrketrning fr motionrer

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Skruvad rottefella

• Vänligen logga in för att kunna svara
9 svar till detta ämne

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 629 inlägg

Om man är i behov av rottefellabindning som skruvas fast är det endast Rottefellas rullskidbindning som är alternativet eller finns det kvar skruvbara RII-bindningar ? Finns det

någon nackdel att använda rullskidbindningen på vintern när det är kallt eller är det samma funktion som vinterbindningen ? (det skall vara hårdare och hållbarare plast i den) tex den här;

https://cat.nl.eu.cr...utm_campaign=mf

Vasa

Vasa

Veteran

• Moderators
  • 4 799 inlägg
Salomon Prolink bindning passar perfekt med Rottefella-skor. Den skruvas fast och har dessutom en gammal hederlig fastsättning med rejält knäpp så att man inte behöver åka och vara orolig att någon tunn flärp ska gå av.

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 109 inlägg
Annars kan du ju köpa den gamla R3 i en välsorterad webbutik :) vet det finns i lager.

Vasa

Vasa

Veteran

• Moderators
  • 4 799 inlägg

Både Prolink och R3 finns i lager för en femhundring.

Så det är bara att välja.

Prolink:
https://www.prisjakt...t.php?p=3677770

R3:

https://www.prisjakt...kt.php?p=241982

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 629 inlägg

OK, men frågan kvarstår om det är något som hindrar att man använder Rottefellas skruvbara rullskidbindning på vintern ? Är det samma skruvhål som på R3:an ?

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 109 inlägg

Visst går det ha en sommarbindning på vintern, den är dock gjord för sommartemperaturer och inte minus, så inget jag skulle rekommendera, framför allt inte när det finns flera alternativ.

Och nej det är inte samma skruv hål på Rottefella Rollerski och Rottefella R3

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 629 inlägg

Visst går det ha en sommarbindning på vintern, den är dock gjord för sommartemperaturer och inte minus, så inget jag skulle rekommendera, framför allt inte när det finns flera alternativ.

Och nej det är inte samma skruv hål på Rottefella Rollerski och Rottefella R3

Tack, det var en viktig upplysning som underlättar om man skall köpa till bindningar. Hur är det med skuvhålen för Prolink, vad är de kompatibla med ?

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 109 inlägg

Prolink är kompatibla med SNS när det gäller skruvhål. Exakt samma som Propulse, men ett extra hål jämfört med Equipe profil.

mqi

mqi

Medlem

• Members
  • Pip
  • 280 inlägg

Jag fick svaret ifjol när jag var i samma läge (köpte Prolink rullskidbindning) att enda skillnad mellan rullskidbindning och vinterbindning var att rullskidbindningen levereras med nån slags låsskruv. Har svårt att se att Rottefella skulle använda annan plast i sina rullskidbindningar, Salomon gör då inte det.

/// Micke

Varför kan man inte köpa riktiga skidor längre? Kneissl, kom tillbaka!

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 109 inlägg

Jag fick svaret ifjol när jag var i samma läge (köpte Prolink rullskidbindning) att enda skillnad mellan rullskidbindning och vinterbindning var att rullskidbindningen levereras med nån slags låsskruv. Har svårt att se att Rottefella skulle använda annan plast i sina rullskidbindningar, Salomon gör då inte det.

Skillnaden på Prolink rullskidbindning och vinterbindning var flexkudden.
Och den skillnaden är nu borttagen så idag är samma vinter som sommar när det gäller prolink, men var alltså inte det i början.

Men när det gäller rottefella så är det byggt för olika temperaturer. T.ex. xcelleretor har mer förstärkning på rollerski- varianten för att hålla bättre. Det gör nämäligen mer ont om bindningen går sönder på rullskidor än på längdskidor. Asfalt är hårt.
Så skillnader är det, om man jämför rätt saker.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar