Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

"Sweet spot" på Skierg?


Råtefella

Recommended Posts

Nå er det en slags "mellomsesong", hvor rulleskiføret blir ødelagt av is og grus på veiene, og det ennå ikke er kommet snø her jeg bor. Dermed kan det bli en måned eller to på gymmet med Skierg. 

 

Er det noen her som trener ut fra watt på Skierg, likt det syklistene gjør på sine trainers off season?

 

Mange av dem tester sin egen FTP (functional threshold power) og og legger opp treningen sin ut fra det. 

 

Langlopp på ski og sykkelritt er vel ganske like? Det er lang konkurransetid i begge idrettene, og man må tåle noen fartsøkninger av og til for å henge med gruppen sin, før man avslutter med en spurt.

 

Jeg tror at kroppen fungerer ganske likt selv om det er andre bevegelser man trener, men jeg vet ikke. Jeg er bare en helt vanlig mosjonist.  

 

Hvordan gjør dere nå i mellomsesongen, når det er Vasaloppet som er det store målet?

 

Synspunkter (åsikter)? Erfaringer? Tips til treningsøkter? 

 

Link to comment
Share on other sites

Nå er det en slags "mellomsesong", hvor rulleskiføret blir ødelagt av is og grus på veiene, og det ennå ikke er kommet snø her jeg bor. Dermed kan det bli en måned eller to på gymmet med Skierg. 

 

Er det noen her som trener ut fra watt på Skierg, likt det syklistene gjør på sine trainers off season?

 

Mange av dem tester sin egen FTP (functional threshold power) og og legger opp treningen sin ut fra det. 

 

Langlopp på ski og sykkelritt er vel ganske like? Det er lang konkurransetid i begge idrettene, og man må tåle noen fartsøkninger av og til for å henge med gruppen sin, før man avslutter med en spurt.

 

Jeg tror at kroppen fungerer ganske likt selv om det er andre bevegelser man trener, men jeg vet ikke. Jeg er bare en helt vanlig mosjonist.  

 

Hvordan gjør dere nå i mellomsesongen, når det er Vasaloppet som er det store målet?

 

Synspunkter (åsikter)? Erfaringer? Tips til treningsøkter? 

 

 

 

Jag kör mot tid på 500 m snarare än watt både på intervall och tröskelpass. Det verkar gå att översätta 500 m tid till watt enligt detta:

 

https://erikwickstrom.se/2014/10/18/watt-pa-skierg-vs-500-m-fart/

 

Jag tycket mig ha märkt att det inte är helt linjärt mellan watt och tid på 500 och vilket motstånd man ställt maskinen på (1-10).

Ska jag maxa på 5000 meter vet jag att det blir snabbast runt 7-8 i motstånd. 

 

https://erikwickstrom.se/2014/10/18/watt-pa-skierg-vs-500-m-fart/

Link to comment
Share on other sites

Jag har i år börjat titta endast på watten när jag tränar. Tycker det ger ett mycket mer relevant mått på ansträngning än tid/500.

 

Jag är ganska slö på stakmaskinen och har i år satt som mål att komma upp till en ftp på 200, ligger någonstans runt 185 just nu. Jag tycker det är otroligt svårt rent psykiskt att köra mer än 5 km i sträck på stakmaskinen. De längre passen försöker jag därför köra på rullskidor och tar intervallpassen på stakmaskinen. Förutom rullskidor någon gång/veckan och ren gymstyrka kör jag några olika pass. Ett par favoriter:

 

10 x 500

1km+2km+3km+2km+1km+1km (tot 10 km)

5km (tröskel+)

 

Förra säsongen låg jag och harvade runt 150 watt och tycker att mitt nötande under sommaren givit ett ganska bra resultat. Det återstår dock att se om jag kan omsätta detta till riktig fart. Har stått i led 5 senaste 7-8 åren och hoppas i år komma ner i led 3-4 för att därifrån ta medalj, som är mitt huvudmål.

Link to comment
Share on other sites

Jag har i år börjat titta endast på watten när jag tränar. Tycker det ger ett mycket mer relevant mått på ansträngning än tid/500.

 

 

Holder med deg i dette.  Forskjellen mellom 2:00 og 1:50 er mye hardere enn 2:10 og 2:00!

 

Søndag kjørte jeg en økt på 22.5 km på skierg, ca 1t 30 minutter. (Været ute var virkelig dårlig...) 3x15 minutter med 90% av "FTP", resten helt lugnt.  Jeg endrer motstanden innen hvert drag for å få litt variasjon. Oppvarming på motstand 1, og intervall på 4-5-6  (eller 6-7-8-9-10 hvis jeg kjører 500m/1r x 8-10) 

Link to comment
Share on other sites

Cyklister har ju fördelen att det går att använda watt-talet även utomhus (förutsatt att man har wattmätare på cykeln såklart). Så har man en nyligen uppdaterad ftp och ska köra ett tempo så kan man lägga sig i rätt watt oavsett vilken fart vind, banprofil och annat innebär i praktiken. Tyvärr har vi ju inte den fördelen på skidor.

 

Jag tror definitivt att man får till bättre träning om man har koll på sin aktuella form och lägger upp intervallerna efter det. Om inte annat för att om man vet att man borde klara ett pass så är det lättare att trycka på när kroppen skriker stanna :). Om man sen vill räkna ut det från 500-fart eller medelwatt över 5km är väl en smaksak, men jag kan köpa att det förmodligen är enklare att räkna ut från watt. Motivationsmässigt kan det nog också vara en fördel (roligare att klara ca 10 mer (watt) än 2 (s)).

Link to comment
Share on other sites

Jag tror definitivt att man får till bättre träning om man har koll på sin aktuella form och lägger upp intervallerna efter det. Om inte annat för att om man vet att man borde klara ett pass så är det lättare att trycka på när kroppen skriker stanna :). Om man sen vill räkna ut det från 500-fart eller medelwatt över 5km är väl en smaksak, men jag kan köpa att det förmodligen är enklare att räkna ut från watt. Motivationsmässigt kan det nog också vara en fördel (roligare att klara ca 10 mer (watt) än 2 (s)).

 

Derfor "sweet spot" (altså bare ~90% av tröskelwatt) i lange drag. Da sier vanligvis kroppen: "Hm - det her går jo godt! Jeg kan holde på litt lenger!" Og hvis den ikke sier det, så bør man stoppe!  

 

Motivasjon tror jeg er hovedsaken her.  - At jeg må lage meg treningsøkter til Skiergen som jeg tror er veldig nyttige - for at jeg skal klare å gjennomføre med litt lengde, og at det må være variasjon. Litt tung motstand, og litt lett motstand. (Så man kan se for seg bakker og myrer)  Og så at det er målbart. x,x watt pr kilo flesk...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...