Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidolyckor


Volevodin

Recommended Posts

Vad gör ni för att förebygga olyckor på rullskidor ? De risker som jag tänker på gäller underlaget och möten av bilar och andra trafikanter. Inför trafikkorsningar saktar jag ner och är extra uppmärksam på bilar som kommer och i en korsning in o utfart sopstation-cykelbana har jag bett kommunen röja upp för bättre sikt, vilket hittills inte skett. Sen kan man välja håll på rundan, som minskar risker tex möten med cyklister som kör i bredd efter skolan samt skrapa med stavarna inför en undergång för att göra mötande uppmärksamma att man kommer.

Vad gäller underlaget kan man där det är stenar, grenar eller nedfallna ollon övergå till enbart stakning för att kunna parera ev stopp under en skida. Om man får stoppet på den skida som man har tyngden tex vid diagonal eller stakning med frånskjut är det väldigt lätt att tappa balansen och inte klara upp situationen.

Det var just vad som hände idag, då jag valde en väg som jag inte kört sen i somras. Då det var kallt o blött blev det mer frånskjutsstak och precis ovanför en backe såg jag inte att grenar blåst ner och fick en under stödskidan och jag tappade balansen och stöp i backen. Jag slog i på höger sida och turligt nog hade jag hjälm, men glasögonen skar upp ett jack på näsan, så det började blöda. Var nära att tuppa av och fick hålla ner huvudet för att inte svimma. Efter hemkomst plåstrade jag om näsa, ögonbryn, hand och knän, men jag fick även en skada i bröstet, som är besvärande när jag andas och som jag nog får dras med ganska lång tid.

 

Även om det kunde ha gått värre visar det att rullskidor inte är en ofarlig idrott och att det gäller att hålla koncentrationen uppe hela rundan man är ute.                                                En fråga jag ställer mig är att det kanske vore bäst att lägga ner projektet med skaterullskidor med tanke på olycksrisken.

 

Link to comment
Share on other sites

Trist att du ramlade men tur det gick förhållandevis bra! Har du provat att köra skate på lite trögare hjul? Jag tycker det gör stor skillnad på säkerheten.

 

Mina tips:

Åk med tröga hjul

Åk bara på kända vägar. Optimalt är gamla banvallar och långa fina cykelbansstråk.

 

Var oerhört ödmjuk. Tänk att vi på rullskidor är "bovarna". Vi åker relativt fort, utan broms och många som går med barnvagn, hundar och musik i öronen blir rädda för oss.

 

Undvik blöta vägbanor med hala löv o grenar. Själv slutar jag skejta nu när det blir blött och halt ute med alla löv. Klassiskt går bra även om att bromsa kan bli lurigt. Jag löptränar mer nu på senhösten just pga alla hala löv.

 

En reflexväst är alltid bra för att synas lite extra, även när det är ljust ute.

 

Hjälm är en självklarhet. Men jag möter faktiskt en del män som kör utan.

Link to comment
Share on other sites

Det som är lurigt på hösten är att det kan blåsa ner kvistar/grenar, där det varit helt rent innan. Där jag ramlade låg det många kvistar, så när jag tappade balansen gick det inte att räta upp pga att jag körde på fler kvistar. Skrapsåren på knän, händer och ansikte är omlagda och är rätt OK, men troligen bräckte jag ett revben, när jag ramlade på staven, så i natt har jag bara kunnat ligga på en sida och lindrat smärtorna med Alvedon.

Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort en liknande vurpa men vid stakning, just i det här falet i en svag nedförslutning.

Tyvärr räckte det inte med att stå på två ben när jag körde på grenen/stenen.

Jag tittade efteråt men kunde inte se vad som orsakde vurpan, tvärstopp på ena skidan och är man inte

beredd så trillar man lätt. Här var det lätt utför och jag stod och vilade lite i slutet av min runda.

Inte så allvarliga konsekvenser som för dig Volevodin men det gjorde on ett tag.

 

Jag brukar nog se mig för relativt noga och nu ändå mer, om det är mörkt så är det sällan fartställning

utam mer fokus på underlaget osv. Farten är inte så viktig i nedförskärningar utan det är träning

som är anledningen til att jag är ute. Försöker också så ofta det går vara ute i dagsljus men denna säsongen

så är det begränsat med dagsljus och löv skymmer sikten påmånga ställen.

Ett hål i asfalten kan täckas snabbt så det är bra att ha koll på sin runda innan man kör i mörker.

Link to comment
Share on other sites

Jag drog mig i senast i juni, Nationaldan till ära. Kruxet då var att i en sväng hade sand runnit ut med regnet dagen innan. Låg som ett tunt lager på asfalten och där kom jag i 25-30 knyck och halkar utan att hinna reagera. Tänkte i fallet att "slå inte i hakan". Gissa vad man gör? Blodet sprutar när jag reser mig och det hela resulterar i två stygn. Får börja med gammalt hakskydd à la bandy...
Link to comment
Share on other sites

Körde vanliga rundan häromdagen. I enda nedförbacken fanns det hästskit i kanten så jag låg ganska långt ut i vägbanan (30 km/h fartbegränsning, och väldigt lite trafik). Eftersom det blåste rejält hörde jag mest bara vindbrus när jag rullade utför. En bil som ville förbi tutade precis bakom mig, och i ren förvåning ryckte jag till och det slutade med en totalt onödig maglandning + stukad lillfinger. Verkligen dags skaffa catears eller något till hjälmen så man hör bättre ...  

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

 

Häftig artikel om Pölsa, spang på honom nere på Cypern utan och veta vem det var i somras. Han kom in på hotellgymmet och efter stunds uppvärmning började han köra 15 minuters intervaller i maxlutning på löpbandet. Han såg så plågad ut efter 2 min så jag trodde han skulle kliva av men icke, nä han verkar hård den mannen. Kul och få prata lite med honom. .  :)    Själv har jag bara gjort en vurpa i år, 2 barn som sick sackade över hela vägen utan och titta på vägen, redan när jag såg dom på 400m avstånd i en lätt nedförsåkning så började jag skrapa med stavspetsarna och hålla på. Dom märkte inte mig, efter 380m så lyfter ena barnet blicket. Då får jag styra ut i gräset, kör ner knäet i vassa stenar. Så jag fick spola det där med klorhexidinlösing och leta grus i såret. Skulle nog sytt det där. .  Barn i trafiken säger jag bara. .  Fick hoppa över ett plötstligt hål på 0.5 m i asfalten i 20 km/h. Men det gick bra, fick möte samtidigt givetvis. Sedan har jag hållt på smälla med en moped som grenade framför mig. .  Nä bästa tipset är nog och hålla sig borta från djur och människa/fordon så mycket det går.  Samt ta det lite lugnt nu när det är halt och dant.   Slemmig asfalt, lite läskigt när man driftar i sidled i kurvorna. .  Trögrullat ger lättare släpp i attackfasen när man stakar, har dock aldrig slint så hårt med stavarna att jag stått på näsan. Men det har vart nära. . Då brukar jag öka attacken ännu mer, ofta slinter man när man är lite för vek i attacken, känns det som i alla fall. . 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har kraschat 10+ ggr på rullskidor, inlines och skateboard. Har aldrig slagit i armbågar eller knän.

Vad tar du emot dig med då? Det brukar ju sitta fast stavar i händerna. Jag klarar knäna genom att landa på höft/sida och armbåge. Jag har nog en del att lära i fallteknik.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...