Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Madshus Intelligrip eller vallningsbara?


IsacS

Recommended Posts

Denna fråga cirkulerar i mitt huvud utan att komma fram till en bra slutsats.

 

Min mor (55 år) åkt en hel del skidor ska köpa ett par nya. I butiken trycker de väldigt mycket på att köpa vallningsfria. Själv är jag vallanörd och blir kanske lite extra kritisk på grund av det. Vill ändå inte riktigt avråda få vissa säger att det fungerar ok. MEN jag vill att hon ska få uppleva något riktigt bra och inte bara ok glid och fäste.

 

Är vallningsbara alltid bättre bara man orkar valla och har hyfsad koll på konsten att valla?

Isåfall avråder jag nog från skin-skidor.

 

Vad säger ni med mer kunskap?

 

/Isac

Link to comment
Share on other sites

Vilket före åker hon oftast i? På växlande fören runt nollan då det är knepigt att få till fäste och det ändras dag från dag och det krävs en aktiv vallare att få till det bra är även glidet på en skinnskida ofta bra. Men har man ofta torr, kall nysnö och ständigt blå super under skidorna är behovet av skinskidor mindre samt att glidet på dom sällan är speciellt imponerande då.
Link to comment
Share on other sites

Hon bor och åker mest i Östergötland. Mycket åkning på konstsnö dvs. Vill även att skidorna ska klara av en halvvasa med bra resultat. Är uppe en del i fjällen och kör i "ideala" förhållanden också. Att valla är jobbigt är en sak. Det kan gå om resultatet blir bättre!

Link to comment
Share on other sites

Okej, må hända att jag borde lita på er som testat. Det jag känner lite oro inför är möjligheten att ändra spannet ifall man inser att skidan känns för hård. Visst finns det ingen möjlighet att ändra detta på Skin-skidorna?

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Spannet går inte att ändra på vanliga skidor heller, men du har ju möjlighet att lägga fästvallan längre fram, och på så vis få bättre fäste. Men Rottefella har ju haft flyttbara bindningar i flera år nu, och då får du ju bättre fäste genom att flytta fram bindningen, och med nya MOVE-systemet blir det ju busenkelt, bara att vrida på rattarna för att flytta bindningen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...