Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Energitillförsel - Vasaloppet


jimrin76

Recommended Posts

Hej!

 

Sitter och klurar lite och funderar kring Vasaloppet 2018, som jag kommer köra för första gången. Och närmare bestämt hur man bäst kompenserar med energi under loppet.

 

Har kollat runt och verkar ju vara flest som använder antingen Gel eller Sportdryck.

 

Vad är bäst? Eller är de likvärdiga?

kan tänka mig att Gel har fördel att den är kompakt och väger inte lika mycket. Lättare att ta med. Samtidigt som Sportdryck då tillför vätska samtidigt.

 

Hur många Gel måste man ungefär ta per lopp? Är individuellt, jag vet, men cirka?

Gjorde Energikalkylatorn på www.umarasports.com vilket gav att jag förbrukade 200 kolhydrater per timme. skulle ju innebära att jag behöver ta cirka 10 Gel i timmen!!?? Kan detta stämma? Låter sjukt många?

 

Sen har man väl en grundenergi i kroppen när man startar, beroende på vad jag ätit? Hur länge kan man klara sig, innan man kan börja tänka på att tillföra mer energi under loppet?

 

Eller kan det vara bäst att ha med sig t.ex. 10 stycken gel. 2 mindre flaskor med sportdryck i midjebältet, och sen tillföra resten i form av blåbärssoppan i kontrollerna?

 

Vore väldigt tacksam för lite input, erfarenheter, tips :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 92
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Att släpa med sig dryck tycker jag är onödigt, men några gel i midjeväskan kan ge energitillskott. Jag kan tänka mig att på andra halvan av loppet kan gel vara aktuell. För min del har det endast funnits tillgång till gel de sista åren och då har jag tagit den före kontrollen och sen sköljt ner med sportdryck/blåbärssoppa, hur gör ni vana "gelätare" ?

Om man tål buljong är det ganska gott, speciellt om det  är varmt.

 

Fast för egen del måste jag säga att framåt dagen är intaget ett "nödvändigt ont" för att upprätthålla energinivån, knappast något som för tankarna till Operakällaren.

 

Men mitt råda är; teori fungerar väldigt bra tills den praktiseras i verkligheten, alltså kör ett eller flera långlopp för att testa vad som fungerar för Dig.

Link to comment
Share on other sites

Servicestationerna har räckt för mig, förmycket gel och sportdryck kraschar min mage och då går det inte snabbt. Mer än en gel mellan stationerna är nog meningslöst, att ta samtidigt förstår jag inte alls. Ta liquid istället för gel om gel bara kladdar ihop
Link to comment
Share on other sites

Och klä dig inte för varmt, då kommer det gå åt massor med energi helt i onödan. Måste vara flera minusgrader innan de flesta elitåkarna tar på sig långkalsonger t.e.x. Om man skulle ge tusan i att dra på sig vindtäta kläder, så tror jag det skulle vara många som kom i mål med betydligt mera energi kvar, alternativt orkat åka snabbare på slutet.

Link to comment
Share on other sites

Jag siktar på ca 80 gram kolhydrater/ timmen. Jag tror det är svårt att ta upp mer. Mina tips (baserade på lösryckta fakta och ovetenskapligt empiriskt stöd):

 

1. Börja inta kolhydrater tidigt, redan innan start ska det ligga kolhydrater i magen. Första gelen kan sedan med fördel tas redan efter första backen.

 

2. ca 30 % av kolhydraterna ska vara fruktos. Detta då de tar en "annan väg" än glukos och du kan således ta upp mer per timme.

 

3. Drick en del, men inte för mycket. En normal person kan bara ta upp 5-7 deciliter vätska i timmen. Resten måste kissas ut.

 

4. Koffein är bra.

 

Jag brukar blanda egentillverkad "enervit", vilket kostar ungefär 5kr/dos istället för 50 i butik.

Link to comment
Share on other sites

4. Koffein är bra (citat från ovan)

 

Man kan inte rekommendera koffein som en allmängiltig regel, då det är olika från person till person hur man reagerar på tex kaffe. De två gånger jag gått in i väggen fullständigt hade jag druckit kaffe innan, varav ena gången var vasaloppet.

 

Visst kan man ta emot tips, men det får inte vara första gången man använder dem i vasaloppet, ty då kan man få obehagliga

överraskningar.

 

Så mitt råd igen är att testa före - lika självklart som att inte köra i nya pjäxor.

Link to comment
Share on other sites

Vad har du för ambition - det styr en del?  Ta Umaras och andra leverantörers uppgifter med en rejäl nypa salt. Deras affärsidé är ju att få dig att köpa annat än bullar, bananer och saft ... . Jag har bekanta som åkt under 5 timmar på blåbärssoppa och bullar, och som lagt ner fyrsiffrigt belopp för en plats runt 10 000. Korrelationen mellan pengar och placering är nog inte jättehög.

 

Skulle säga att en lagom frukost, lite påfyllning timmen innan start, och två muggar soppa/sportdryck + en bulle eller banan per kontroll är en grund som räcker långt för de flesta. Komplettera med ett par gel i fickan för peppning sista milen.

 

 - Siktar du på topp tusen eller åtm led 3, kanske du vill tänka mer komplicerat (och dyrt) än så. Men då behöver du nog så pass mycket förberedelser och lopp längs vägen att du lärt dig vad du behöver äta o dricka, kör med en camelback med din favvodricka spetsad med rödbetsjuice eller nåt annan hokuspokus. 

 

 - Är det varmt, du klätt på dig för mycket och du inte åker så fort kanske du behöver kanske några extra muggar dricka längs vägen - men de kan du ta på kontrollerna. 

 

 - Min mage gillar blåbär mer än sportdryck, men det är individuellt att testa. Jag brukar ha med ett par Twix, som är lättuggade i kyla, min mage tål, och snorbilliga. Åker oftast på mellan 6 och 7 timmar, och lägger aldrig ens 100 kr på extra energi (Typ två gel och två Twix ...). 

 

(Sant att man kan ta upp nånstans mellan ½ och 1 lite vätska per timme. Resten kommer att ligga och skvalpa i magsäcken - du kan bara kissa ut sådant som tagits upp)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Sitter och klurar lite och funderar kring Vasaloppet 2018, som jag kommer köra för första gången. Och närmare bestämt hur man bäst kompenserar med energi under loppet.

 

Har kollat runt och verkar ju vara flest som använder antingen Gel eller Sportdryck.

 

Vad är bäst? Eller är de likvärdiga?

kan tänka mig att Gel har fördel att den är kompakt och väger inte lika mycket. Lättare att ta med. Samtidigt som Sportdryck då tillför vätska samtidigt.

 

Hur många Gel måste man ungefär ta per lopp? Är individuellt, jag vet, men cirka?

Gjorde Energikalkylatorn på www.umarasports.com vilket gav att jag förbrukade 200 kolhydrater per timme. skulle ju innebära att jag behöver ta cirka 10 Gel i timmen!!?? Kan detta stämma? Låter sjukt många?

 

Sen har man väl en grundenergi i kroppen när man startar, beroende på vad jag ätit? Hur länge kan man klara sig, innan man kan börja tänka på att tillföra mer energi under loppet?

 

Eller kan det vara bäst att ha med sig t.ex. 10 stycken gel. 2 mindre flaskor med sportdryck i midjebältet, och sen tillföra resten i form av blåbärssoppan i kontrollerna?

 

Vore väldigt tacksam för lite input, erfarenheter, tips :)

Jag har viss erfaranhet efter att ha åkt 44 Vasalopp och 23 öppna spår. De sista åren när mina tider krupit upp emot 8 tmmar har jag tagit med mig några energikakor i reserv och ibland även ätit lite av dem. Eljest har jag lätt klarat mig på det rikliga utbudet av blåbärssoppa, bullar , sportdryck, etc som serveras på de ordinarie stationerna. Min bästa tid är 4.56 men numera kan jag åka som bäst på c:a 7 timmar på öppet spår och 8 timmar på Vasaloppet. JAG tycker att det som prackas på många nevösa Vasalöpare i form av gel/extra sportdryck etc. i många fall leder till dåliga magar och fler toalettbesök än nödvändigt men gynnar givetvis plånboken för de som säljer sådant. OM du trots detta absolut måste ta något med dig så är Anls råd viktigt, testa på träning att du verkligen tål det du stoppar i dig under ansträngning. 

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är mycket klokt att följa Anl:s och Lars-Eriks råd. 

 

Själv har jag åkt 30 gånger, över hälften av dessa endast med påfyll av det som fanns på kontrollerna.

Numera laddar jag med några påsar Vitargo Carboloader innan loppet, samt äter normal husmanskost. Tar med en Gel som oftast är orörd vid mål. Dricker ändast det som kontrollerna erbjuder, fullt tillräckligt för mig.

 

Drick hällre för mycket än för litet under loppet, ev. ta med salttablett mot kramp.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är mycket klokt att följa Anl:s och Lars-Eriks råd. 

 

Själv har jag åkt 30 gånger, över hälften av dessa endast med påfyll av det som fanns på kontrollerna.

Numera laddar jag med några påsar Vitargo Carboloader innan loppet, samt äter normal husmanskost. Tar med en Gel som oftast är orörd vid mål. Dricker ändast det som kontrollerna erbjuder, fullt tillräckligt för mig.

 

Drick hällre för mycket än för litet under loppet, ev. ta med salttablett mot kramp.

Samma här under mina 31 lopp, bara de två sista har jag tagit gel och då har de bjudit på dem i anslutning till en av de sista kontrollerna. Håller med att hellre för mycket än för litet vid kontrollerna, enda nackdelen är att man kan få stanna och kissa.

 

Det är glädjande att "mathaussen" före loppen lagt sig och att det bara är de vanliga matransonerna som gäller + att kanske dricka lite mer. Carboloader försökte jag med ett år, men lyckades bara få lite, så "mormors spottkopp" åkte i slasken.

 

Ett tips; åk så lite skidor som möjligt fred-lörd, inte mer än att testa ev vallning. Ta en promenad i stället.

Link to comment
Share on other sites

Det där med att hålla magen på gott humör är viktigast. Kommer du till Evertsberg och är lite för stressad och sliten för att lyckas fylla på kolhydrater (oavsett om det är soppa/sportdryck eller bullar och bars), kommer du att vägga i Lundbäcksbackarna.

 

Har magen sagt upp sig innan Hökberg står du där spyfärdig och hänger på stavarna, när du borde glad i hågen trycka i dig minst två muggar plus bullar/bar. Och då blir det två vääldigt jobbiga sista mil.

 

Så ät frukost du vet att magen gillar. Fyll på med något lättsmält en timme innan start. Följ ditt äta/dricka-schema noga, även om du känner dig snabb, pigg och otörstig i Smågan och Mångsbodarna. Och fortsätt trycka i dig kalorier varje kontroll.

 

Det gäller alla former av långlopp, lika mycket om du cyklar runt Vättern. Eller som en erfaren triathlet sa: Iroman är en tävling där den som lyckas äta och dricka mest medan man simmar, cyklar och springer en hel dag, är den som vinner  

Link to comment
Share on other sites

Det där med att hålla magen på gott humör är viktigast. Kommer du till Evertsberg och är lite för stressad och sliten för att lyckas fylla på kolhydrater (oavsett om det är soppa/sportdryck eller bullar och bars), kommer du att vägga i Lundbäcksbackarna.

 

Har magen sagt upp sig innan Hökberg står du där spyfärdig och hänger på stavarna, när du borde glad i hågen trycka i dig minst två muggar plus bullar/bar. Och då blir det två vääldigt jobbiga sista mil.

 

Så ät frukost du vet att magen gillar. Fyll på med något lättsmält en timme innan start. Följ ditt äta/dricka-schema noga, även om du känner dig snabb, pigg och otörstig i Smågan och Mångsbodarna. Och fortsätt trycka i dig kalorier varje kontroll.

 

Det gäller alla former av långlopp, lika mycket om du cyklar runt Vättern. Eller som en erfaren triathlet sa: Iroman är en tävling där den som lyckas äta och dricka mest medan man simmar, cyklar och springer en hel dag, är den som vinner  

Håller inte med dig att man skall trycka i sig så mycket som möjligt, ty då kan man som du skriver "stå spyfärdig och hänga över stavarna" Lagom är bäst och anpassat efter vad ens mage klarar av. I Nordenskiöldstråden länkade jag till en sida, där man gav flera värdefulla tips för att undvika att magen "pajar", visserligen inriktat mot löpare, men en hel del gäller även för

skidåkare. Där avrådde man från fast föda som tex bullar, då det krävde energi för att smälta och tog för lång tid innan det verkade.

Link to comment
Share on other sites

Jag har, tyvärr, en magen som inte klarar Vasaloppets sportdryck. Så jag har alltid med mig en egen flaska, idag finns ju bra isolerade camelbacks men innan dess var problemet att väskan blev för kall efter 2 timmar och jag tycker att både mångsbodarna-risberg och risberg-Evertsberg är för lång för att klara sig på kontrollerna.

 

Men eftersom jag tillhör motionärstypen med ambitioner över vad liv och talang egentligen tillåter så påverkar det såklart. När jag har supportåkt öppet spår har kontrollerna räckt bra (för både mig och den jag supportar, då vi har tagit med oss och stannat mellan kontrollerna).

Link to comment
Share on other sites

Håller inte med dig att man skall trycka i sig så mycket som möjligt, ty då kan man som du skriver "stå spyfärdig och hänga över stavarna" Lagom är bäst och anpassat efter vad ens mage klarar av. I Nordenskiöldstråden länkade jag till en sida, där man gav flera värdefulla tips för att undvika att magen "pajar", visserligen inriktat mot löpare, men en hel del gäller även för

skidåkare. Där avrådde man från fast föda som tex bullar, då det krävde energi för att smälta och tog för lång tid innan det verkade.

Tror inte jag skrev "så mycket som möjligt" utan "följa ditt äta/dricka schema"? Att äta för mycket, eller dricka mer än vad magen hinner ta upp, är vi överens om är en riktigt dålig idé.

 

Se'n är min egen erfarenhet, och andras jag tränat/tävlat med, att det faktiskt är skillnad på löpning och annat. Långa lopp på cykel, skidor o långdistanstriathlon slipper magen skumpandet. På Siljan runt sitter det fint med ett gäng bananer och bullar, det skulle jag INTE stoppa i mig på en långlöpning. 

 

Kör du ett lopp som tar 5-6 timmar eller längre hinner du faktiskt smälta en hel del och även långsamma kalorier hinner ut i blodet, till skillnad från ett maraton.  Extremen är ju Rune Larsson som sprang ultralopp på ostkaka med sylt och grädde, han hatade att springa hungrig och på lopp uppåt 25 mil gällde det att ha en glad mage. 

Link to comment
Share on other sites

Tack så jättemycket för alla svar. Ska bli roligt att träna nu sista månaderna, planera inför loppet och framförallt att köra loppet!!

Lite pirrig inför detta seedningslopp jag har som mål i början på Januari, men hoppas det går bra. 

 

//Jimmy

Lycka till Jimmy. Det kommer att gå jättebra. Som du sett har de flesta erfarna, bland annat vi Veteraner (med 30 lopp eller mer),relativt lika åsikt nämligen att det räcker gott att utnyttja de befintliga stationerna på lämpligt sätt. TA DET LUNGT VID STATIONERNA, du vinner inte mycket tid på att del av soppan hamnar på nummerlappen äistället för  i magen. Samt att även försöka sig på samma energiintag på träning. I mitt eget fall betyder det att jag på träning dricker mest blåbärssoppa och någon gång vid riktiga långpass även gnager på en energikaka (samma som jag sedan har med mig på Vasaloppet). Jag VET ju då att magen klarar detta även på Vasaloppet. OM du trots dessa tydliga rekommendationer vill pröva någon av de mycket omfattande energipaket som rekommenderas vid försäljningsdiskarna så kan du ju pröva även detta (eller valda delar) under träning så du inte får någon obehaglig överraskning. För övrigt, ta med dig några lämpliga vallor runt noll och Rossa klister +vallakloss och du får även viss säkerhet på vallafronten. Lycka till. Vi ses i Vasaspåret Jimmy.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Hej ! Har bara åkt 18 VL så man känner sig som nybörjare i denna tråd :-) Jag brukar ta med en sk. energibar då jag vill ha lite fast föda under VL. Problemet är att dom blir kalla/stenhårda och jag brukar skära dom i 2cm bitar så jag får in biten i munnen och får värma upp den så den blir tuggbar. Har någon förslag på en energibar/fabrikat som inte blir stenhård vid kyla så man enkelt kan tugga i sig biten under loppet?
Link to comment
Share on other sites

Hej ! Har bara åkt 18 VL så man känner sig som nybörjare i denna tråd :-) Jag brukar ta med en sk. energibar då jag vill ha lite fast föda under VL. Problemet är att dom blir kalla/stenhårda och jag brukar skära dom i 2cm bitar så jag får in biten i munnen och får värma upp den så den blir tuggbar. Har någon förslag på en energibar/fabrikat som inte blir stenhård vid kyla så man enkelt kan tugga i sig biten under loppet?

Umara

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...