Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Truu och Jonsson fixade dubbel fr Trillevallen

Oskar Kardin och Britta Johansson Norgren vinnare i Grnklitt

Jens Burman och Elisabeth Hgberg snabbast i Bruksvallarna

Bruksvallsloppet lovar skidpropaganda

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Energitillförsel - Vasaloppet

• Vänligen logga in för att kunna svara
92 svar till detta ämne

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 557 inlägg

Håller inte med dig att man skall trycka i sig så mycket som möjligt, ty då kan man som du skriver "stå spyfärdig och hänga över stavarna" Lagom är bäst och anpassat efter vad ens mage klarar av. I Nordenskiöldstråden länkade jag till en sida, där man gav flera värdefulla tips för att undvika att magen "pajar", visserligen inriktat mot löpare, men en hel del gäller även för

skidåkare. Där avrådde man från fast föda som tex bullar, då det krävde energi för att smälta och tog för lång tid innan det verkade.

Tror inte jag skrev "så mycket som möjligt" utan "följa ditt äta/dricka schema"? Att äta för mycket, eller dricka mer än vad magen hinner ta upp, är vi överens om är en riktigt dålig idé.

Se'n är min egen erfarenhet, och andras jag tränat/tävlat med, att det faktiskt är skillnad på löpning och annat. Långa lopp på cykel, skidor o långdistanstriathlon slipper magen skumpandet. På Siljan runt sitter det fint med ett gäng bananer och bullar, det skulle jag INTE stoppa i mig på en långlöpning. 

Kör du ett lopp som tar 5-6 timmar eller längre hinner du faktiskt smälta en hel del och även långsamma kalorier hinner ut i blodet, till skillnad från ett maraton.  Extremen är ju Rune Larsson som sprang ultralopp på ostkaka med sylt och grädde, han hatade att springa hungrig och på lopp uppåt 25 mil gällde det att ha en glad mage. 

jimrin76

jimrin76

Medlem

• Members
  • Pip
  • 34 inlägg

Tack så jättemycket för alla svar. Ska bli roligt att träna nu sista månaderna, planera inför loppet och framförallt att köra loppet!!

Lite pirrig inför detta seedningslopp jag har som mål i början på Januari, men hoppas det går bra. 

//Jimmy

Kolla gärna min blogg: http://franrokaretillvasan.blogg.se

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 119 inlägg

Tack så jättemycket för alla svar. Ska bli roligt att träna nu sista månaderna, planera inför loppet och framförallt att köra loppet!!

Lite pirrig inför detta seedningslopp jag har som mål i början på Januari, men hoppas det går bra. 

//Jimmy

Lycka till Jimmy. Det kommer att gå jättebra. Som du sett har de flesta erfarna, bland annat vi Veteraner (med 30 lopp eller mer),relativt lika åsikt nämligen att det räcker gott att utnyttja de befintliga stationerna på lämpligt sätt. TA DET LUNGT VID STATIONERNA, du vinner inte mycket tid på att del av soppan hamnar på nummerlappen äistället för  i magen. Samt att även försöka sig på samma energiintag på träning. I mitt eget fall betyder det att jag på träning dricker mest blåbärssoppa och någon gång vid riktiga långpass även gnager på en energikaka (samma som jag sedan har med mig på Vasaloppet). Jag VET ju då att magen klarar detta även på Vasaloppet. OM du trots dessa tydliga rekommendationer vill pröva någon av de mycket omfattande energipaket som rekommenderas vid försäljningsdiskarna så kan du ju pröva även detta (eller valda delar) under träning så du inte får någon obehaglig överraskning. För övrigt, ta med dig några lämpliga vallor runt noll och Rossa klister +vallakloss och du får även viss säkerhet på vallafronten. Lycka till. Vi ses i Vasaspåret Jimmy.

PeterB

PeterB

Medlem

• Members
  • Pip
  • 12 inlägg
Hej ! Har bara åkt 18 VL så man känner sig som nybörjare i denna tråd :-) Jag brukar ta med en sk. energibar då jag vill ha lite fast föda under VL. Problemet är att dom blir kalla/stenhårda och jag brukar skära dom i 2cm bitar så jag får in biten i munnen och får värma upp den så den blir tuggbar. Har någon förslag på en energibar/fabrikat som inte blir stenhård vid kyla så man enkelt kan tugga i sig biten under loppet?

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 220 inlägg

Hej ! Har bara åkt 18 VL så man känner sig som nybörjare i denna tråd :-) Jag brukar ta med en sk. energibar då jag vill ha lite fast föda under VL. Problemet är att dom blir kalla/stenhårda och jag brukar skära dom i 2cm bitar så jag får in biten i munnen och får värma upp den så den blir tuggbar. Har någon förslag på en energibar/fabrikat som inte blir stenhård vid kyla så man enkelt kan tugga i sig biten under loppet?

Umara

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 557 inlägg

Vanlig Twix. Kexchoklad är också lättuggad i kyla, men smular väldigt mycket

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 182 inlägg

Umara

Vitargos bars funkar också bra.

kebabsvarvare

kebabsvarvare

Medlem

• Moderators
  • 384 inlägg
Umaras blir också ganska hård i mitt tycke om det är några kallgrader. Men den upplevs betydligt mjukare än text High5

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 119 inlägg

Vanlig Twix. Kexchoklad är också lättuggad i kyla, men smular väldigt mycket

När jag åker öppet spår två dar i rad brukar jag ofta ta med mig supersmå kanelbullar. Mycket lättuggade och goda men kanske mindre energirika än andra alternativ som omnämns

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 378 inlägg

Hej ! Har bara åkt 18 VL så man känner sig som nybörjare i denna tråd :-) Jag brukar ta med en sk. energibar då jag vill ha lite fast föda under VL. Problemet är att dom blir kalla/stenhårda och jag brukar skära dom i 2cm bitar så jag får in biten i munnen och får värma upp den så den blir tuggbar.

"Tuggbar". :) :) :)

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 234 inlägg

Kör med High5 i USWE vätskerygga. Min mage klarar inte av Enervit det blir kramp efter bara några minuter. Körde med flaska första året och laddade om under resan men det är så jäkla bökigt. Svettas rätt mycket så jag måste fylla på lite under tiden för att inte däcka. Har med 3-4 gel men brukar glömma bort dem. Det finns några som har mer vätska så man inte behöver fylla på med vatten. 

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 557 inlägg

Kör med High5 i USWE vätskerygga. Min mage klarar inte av Enervit det blir kramp efter bara några minuter. Körde med flaska första året och laddade om under resan men det är så jäkla bökigt. Svettas rätt mycket så jag måste fylla på lite under tiden för att inte däcka. Har med 3-4 gel men brukar glömma bort dem. Det finns några som har mer vätska så man inte behöver fylla på med vatten. 

Svettas mycket är ju både obekvämt och en onödig energitjuv. Du lyckas inte slippa det genom att reglera klädseln lite under loppet?

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Svettas mycket är ju både obekvämt och en onödig energitjuv. Du lyckas inte slippa det genom att reglera klädseln lite under loppet?

Ja svettas ska man inte göra på vintern (mer än marginellt i nån specifik uppförsbacke möjligen), då har man klätt sig fel.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 557 inlägg

I samband med överhettning har jag ofta läst att det snabbt skickar upp pulsen 5-10 slag extra. Det kan ju vara svårt att åtgärda om man idrottar inomhus, men att höja kroppstemperaturen mer än marginellt är ett onödigt handicap i skidåkning. Dessutom blir det ju ett bekymmer att behöva ersätta vätskan

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 378 inlägg

Jag svettas förhållandevis lite, men på vasaloppet är det en nackdel, då jag i stället tvingas att stanna och urinera ett antal gånger, ju kallare desto fler gånger.

Runeson

Runeson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 66 inlägg

Jag svettas förhållandevis lite, men på vasaloppet är det en nackdel, då jag i stället tvingas att stanna och urinera ett antal gånger, ju kallare desto fler gånger.

Då dricker du troligtvis för mycket. Jag hade oxå det problemet innan men kommit på att för mig räcker de fint med en halvliter under ett Vasalopp. Dom här 2dl per 20min funkar inte alls för mig. Problemet blir ist att få i mig tillräckligt med socker. Blandar väldigt stark sportdryck så blir det som en halvliter liquid. Perfekt!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 562 inlägg

Då dricker du troligtvis för mycket. Jag hade oxå det problemet innan men kommit på att för mig räcker de fint med en halvliter under ett Vasalopp. Dom här 2dl per 20min funkar inte alls för mig. Problemet blir ist att få i mig tillräckligt med socker. Blandar väldigt stark sportdryck så blir det som en halvliter liquid. Perfekt!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Sätter ju verkligen fingret på problemet med generella råd kring dricka och energi i Vasaloppet. En halvliter på hela loppet var nog det mest extrema jag hört talas om, det har jag tömt redan i Mångsbodarna. 

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 378 inlägg

Det funkar inte för mig att dricka koncentrerad sportdryck utan tvärtom måste jag ta en mugg vatten till de 2-3 muggar sportdryck/blåbärssoppa jag dricker. Blir det för koncentrerat ligger det bara och skvalpar i magen och gör ingen nytta. Dricker jag mindre tar orken slut innan nästa kontroll. På senare år har ju gelen kommit och det är en bra komplettering som är vänlig för magen.

Håller med att generella råd är svåra att ge utan var och en får testa ut det som fungerar för dem.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 557 inlägg

Inte så att du dricker lite för mycket innan start, och börjar loppet med lite för stort vätskeöverskott?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 378 inlägg

Jag äter min vanliga frukost på morgonen och sen blir det inte mer före start. ca 10 min före start går jag ut och klämmer ut det sista på älvbrinken. Fast det kan ha att göra med att jag inte kan hålla så högt tempo längre i kombination med andra orsaker tex  hög andel bomull i underkläderna samt att all primärurin inte tas tillbaka och IBS-magen trycker på blåsan. De gånger jag inte haft problem med magen har jag fått stanna färre gånger.

Men som sagt om man kör ett långlopp före så märker man vad som fungerar i antal muggar, koncentration + ev urinstopp.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar