Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Bruksvallsloppet lovar skidpropaganda

Visma Ski Classics lanserar knsneutral ranking!

Vasaloppsnyhet infr 2020: Medalj till alla!

Viktor Thorn kmpar sig tillbaka efter tv ryggoperationer

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Energitillförsel - Vasaloppet

• Vänligen logga in för att kunna svara
92 svar till detta ämne

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 234 inlägg

Svettas mycket är ju både obekvämt och en onödig energitjuv. Du lyckas inte slippa det genom att reglera klädseln lite under loppet?

Jag svettas mycket oavsett sport och klädsel. Nu har jag experimenterat i ett år med olika kläder så visst det blir ju bättre, men forfarande svettas jag mycket.

Får problem med spända nackmuskler om jag blir kall där, extremt känslig tydligen. Lägger kinesologitejp där och det blir bättre och jag kan ha lite mindre kläder.

Pissar gör jag inte förrens efter målgång.

Jag har vågat mig på att köra med underställ och löpartights utan vindskydd, men vete katten om jag vågar det på långlopp. Men jag kanske kommer dit.

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 234 inlägg

Att många blir kissnödiga i kylan är ett faktum som härör till att det drar ihop sig där nere av kylan. När man stannar sprider sig värmen igen och det börjar tränga på. En liten bit fleecetyg som täcker upp över blåsan kan hjälpa.

Sätt ett par kinesoligitejpbitar på ryggen där njurarna sitter kan också hjälpa. den tejpen är elastisk så det hindrar inte åkningen.

Scania123

Scania123

Ny medlem

• Members
  • 4 inlägg

Är det någon av er som provat Vasasvahns drickaservice? Har ni i så fall varit nöjda?

http://www.vasasvahn.se/drickaservice/

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 234 inlägg

Du måste köra på under 10h30 minuter upptäckte kompisen 2015. 

flydalen

flydalen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 97 inlägg

Att reglera klädsel är också en sak man behver träna på. Men det är också väldigt beroende av hur snabb man är (det vill säga hur mycket värme man producerar). Jag har stegvis tagit av mig och tränat med mindre och mindre. Trots att jag är långt ifrån eliten så kör jag utan långkalsonger ner till någon minus och då bara tunt icke vindskyddat på överkroppen. När det går ner mot -4/-5 åker det vindskyddade understället på och det funkar ner till -10. Kallare har jag inte testat och hoppas inte det blir det på vasaloppet heller.

Men det är ju väldigt individuellt så testa även kläder på träning! Man kan ju kombinera vätska/gel/liquid test samtidigt och köra träningstävling.

VL2014 5:43:50, 1877; VL2015 5:52:28, 1227; VL18 5:37, 943

strålen

strålen

Ny medlem

• Members
  • 4 inlägg

Jag läste nyligen i nån vasaloppsbilaga att man skulle försöka få i sig 60-90 gram kolhydrater per timme under loppet. Och 0,5-1 liter vätska per timme. Man ska helst dricka var 20e, 30e minut.

Jag kollade upp att blåbärssoppa innehåller 11g kolhydrater/100g.

Enervit gel innehåller 20g kolhydrater. En GT-tablett 3,4 g.

Blåbärssoppa låter bra tycker jag. Jag ska alltså försöka dricka 0,5-0,8 liter blåbärssoppa per timme. Det låter mycket för min mage.

Och hur gör man rent praktiskt? Jag tar med mig midjeväska med flaska och fyller på blåbärssoppa i alla kontroller? Funkar det?

Stannar mitt emellan kontrollerna och dricker 3-4 dl. Lika mycket i kontrollen.

kebabsvarvare

kebabsvarvare

Medlem

• Moderators
  • 384 inlägg
Kommer i år förlita mig enbart på Enervits langningservice, kommer dra i mig en snabb mugg med vatten på vasaloppets officiella kontroller

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 555 inlägg

Jag läste nyligen i nån vasaloppsbilaga att man skulle försöka få i sig 60-90 gram kolhydrater per timme under loppet. Och 0,5-1 liter vätska per timme. Man ska helst dricka var 20e, 30e minut.

Jag kollade upp att blåbärssoppa innehåller 11g kolhydrater/100g.

Enervit gel innehåller 20g kolhydrater. En GT-tablett 3,4 g.

Blåbärssoppa låter bra tycker jag. Jag ska alltså försöka dricka 0,5-0,8 liter blåbärssoppa per timme. Det låter mycket för min mage.

Och hur gör man rent praktiskt? Jag tar med mig midjeväska med flaska och fyller på blåbärssoppa i alla kontroller? Funkar det?

Stannar mitt emellan kontrollerna och dricker 3-4 dl. Lika mycket i kontrollen.

För mig som åker på mellan 6 och 8 timmar brukar 2-3 muggar = ca 5-7 dl per kontroll fungera bra. Det landar väl inom ramen  på dryg halvliter per timme. Känns som att det skulle vara svårt att dricka så mycket mer för magens skull, och man vill ju inte behöva stanna och skvätta mer än möjligen en gång. 

FredrikE

FredrikE

Medlem

• Members
  • Pip
  • 289 inlägg

Hej!

Skulle tro att jag MAX har fått i mig 1,5-2 liter på vasaloppet(> 5tim)

Med rätt klädsel svettas man minimalt. Sista biten finns ju även lite extra kontroller som brukar vara uppskattat.

//F

Anorn

Anorn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 12 inlägg

Ber om ursäkt om jag kapar tråden såhär några veckor efter årets Vasalopp.

Det var mitt första men två reflektioner utifrån vad som diskuterats här i tråden:

1) Rent energimässigt utslaget på hela loppet borde stationerna räcka men jag fick problemet att ca 8 km efter en station fick jag en energidipp och hade därmed jobbiga sista km fram till nästa station. Jag måste därför lösa problemet med att fylla på mellan stationerna också nästa gång jag åker och det står väl mellan vätskebälte med slang eller bara gel (av den rinnigare sorten).

2) Jag åkte ÖS må och som dom flesta vet så var det riktigt kallt (-27 typ på start). Hade riktigt stora nojor om vilka kläder jag skulle ta men gick tillslut på ganska lite och tunt vilket jag var glad över. Ett tunt underställ, tunna vindtäta byxor, normal skidjacka och såklart ett bar extra kallingar :-)

Sen hade jag två par handskar och två buffar (en runt halsen och en upp över mössan + glasögon av skärmmodell för ögon.

Det enda som blev kallt var händerna i de längre nedförsbackarna och mot slutet av loppet så svettades jag (var väl runt -10 i mål o jag inte missminner mig).

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 916 inlägg
Tips är att ta langning om du är resultatorienterad dvs lägger hög prio på tid/placering.
Du vinner tid/placering och får jämnare intag av sportdryck, gel ska du nog ha med oavsett. Tips är sätta fast gelén i midjebältet (för flaskan till langningen).

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 182 inlägg

Bälte med slang funkar också bra om en vill jaga tid/placering. 

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 234 inlägg

Jag behöver klunka runt var 20-25:e minut för att hålla en bra och jämn nivå oavsett sport där jag håller på mer än 2 timmar. Så att bara dricka på kontrollerna funkar inte för mig, Behöver inte stanna och pinka heller så det känns som bra intag. Kör vätskerygga med 1,5 liter så räcker det i stort sett hela vasan med intag på kontrollerna av buljong och blåbärssoppa. 

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 446 inlägg
Vad tror ni om Generation Ucan ? Någon som provat?

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 312 inlägg
Tycker det verkar lovande! En i maratonlabbet ska köra det på maraton om ett par veckor. Ska bli kul att följa.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 446 inlägg
Kanske kommer att explodera på den svenska marknaden om han grejar sub 3 i Frankfurt.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 312 inlägg
Jag undrar hur det funkar på en ultra (typ vasaloppet)?

LillaGubben

LillaGubben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 301 inlägg

Åka Vasaloppet är ju jobbigt. Hur orkar folk?

Energiförbrukningen under ett Vasalopp kan sägas vara ca 10 000 kcal. Ett gram kolhydrat motsvarar 4 kcal. 10 000 delat med 4 ger 2500 g kolhydrater, eller 357 g/h i sju timmar. 

Det finns ca 100 g lagrad glykogen i levern och 400 g i musklerna.

Får ni i er 2000 g kolhydrater under loppet?

Var kommer resten av energin ifrån? Ren vilja?

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 916 inlägg
Att räkna kalorier är inte verklighet, lagrad energi inbillar jag mig är tillgänglig i mer direkt form än det som intas genom munnen. Jag tror man får äta eller dricka en hel del för att fylla på.
Tarmsystemet innehåller rätt mycket när man startar och jag dricker lugnt 2 liter sportdryck på ett VL + gel etc.
Men viljan behövs också plus en del fettförbränning.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 916 inlägg
Bäst är att testa sig fram och träna mer...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar