Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Energitillförsel - Vasaloppet


jimrin76

Recommended Posts

Jag tror du vet alldeles för stor tilltro till hur olika människor skulle kunna vara. Mig veterligen finns inga indikationer i studier på att det skulle variera mer än några procent.

 

Kroppens och hjärna hungersignalering är ju inte särskilt smart. Vem blir inte hungrig 15 min innan den vanliga lunchtid? Men skippar man lunchen slutar kroppen signalera ungefär vid den tidpunkt man vanligtvis har ätit.

 

Jag tror det är en rimligare förklaring är att din kropp helt enkelt är väldigt bra, relativt andra, med välfyllda depåer men tappar snabbare när de inte är det. Om det sen beror på muskelfibersammansättning, bättre teknik när du orkar trycka till eller sämre fettoxidation är ju omöjligt att vet. Och förmodligen är det som alltid en kombination av flera.

 

Men att just förklaring att just din kropp är mycket sämre på just energiupptag känns osannolikt.

 

Borde det inte vara lätt att testa, kör 30 min i hårt tempo, vila 5 min, och sen 30 min max (eller 30 min i ett förbeställa hårt tempo och mät pulsen) . En vecka senare samma sak men med 3 dl sportdryck pausen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 92
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag har hört Colting och läst Maffeton säga att kosten för max prestation vid tävling inte är särskilt nyttig och ätt man som idrottsman bör äta för god hälsa, inte äta för maximal prestation konstant. Jag hittade en intressant liten studie där konditionsidrottare testade LCHF. I den såg man inte några prestationsmässiga fördelar, snarare vissa nackdelar, och flera av deltagarna tyckte det var tyngre träning med dieten. Men atleterna var intresserade att fortsätta med dieten ändå för att de upplevde att den gav bättre hälsa.

 

https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12970-017-0180-0

 

Hittade en äldre intervju med Björn Ferry som säger att inte kan förklara sitt OS-guld med kosten men att den hjälpte honom att hålla vikten och att det inte fanns någon anledning att ändra den kosten så länge det gick bra.

 

https://www.dietdoctor.com/se/att-ta-os-guld-pa-lagkolhydratkost

 

 

Det är inte lätt att bedöma forskningen. Området är polariserad och det är mycket prestige och pengar, på kolhydraternas sida. Dessutom är low carb trenden bland uthållighetsidrottare inte så gammal vad jag förstår. Tycker inte man skall räkna antalet forskningsrapporter som Folkesson gör, särskilt inte när de är så gamla.

 

I många av de mer moderna studierna låter man folk äta LCHF mellan 4 till 12 veckor av praktiska skäl. Jag tror det kan behövas längre tid för att vänja sig vid träning på LCHF. Jag hittade en intressant hyfsat studie där en grupp var adapterade till keto under lång tid. Den gruppen hade mycket högre fettförbränning.

 

 

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0026049515003340

Link to comment
Share on other sites

Fast nu har det kommit forskning som visar att man dör flera år yngre med konsekvent lchf jämfört med blandad kost. Man dör också yngre med extrem kolhydratskost, dock inte alls lika ung som med lchf, jämfört med blandat. Så alla konspirationsteorier om kolhydratlobbyn kan avfärdas. Så lchf på flera års sikt är ohälsa och inget annat.

 

Därmed inte sagt att det inte är en bra metod för viktnedgång under en begränsad tid.

Link to comment
Share on other sites

Fast nu har det kommit forskning som visar att man dör flera år yngre med konsekvent lchf jämfört med blandad kost. Man dör också yngre med extrem kolhydratskost, dock inte alls lika ung som med lchf, jämfört med blandat. Så alla konspirationsteorier om kolhydratlobbyn kan avfärdas. Så lchf på flera års sikt är ohälsa och inget annat.

 

Därmed inte sagt att det inte är en bra metod för viktnedgång under en begränsad tid.

Jag vet att det är så rubrikerna utformades och att typ alla rapporterade detta. Men media har inte brytt sig att göra jobbet och förstå studien kritiskt. Man kan inte från studien dra slutsatserna att lågkolhydratkost orsakar lägre livslängd. Sedan att dra det till att det gäller LCHF är helt jävla fel.

 

Studien är baserad på enkätdata från 1987-1989. LCHF var inte uppfunnen då och det är mycket tveksamt om det ens någon i gruppen åt motsvarande LCHF.

Enkätdata med självrapportering av vad man äter är notoriskt otillförlitligt. Man kommer inte ihåg det, om man inte för dagbok. Jag har sysslat med forskning - om enkätstudier.

Studien är en observationsstudie och de samband man får fram, som mellan kolhydratintag och livslängd, säger INGET om orsak och verkan. Man har alltså inte data att säga att "lågkolhydratkost ger lägre livslängd.

"Lågkolhydratgruppen" i studien är de som åt mindre än 39 % av sin energi i form av kolhydrater. (Det sägs inget om dessa kolhydrater var socker eller broccoli). 39 % av, låt säga, 2500 kcal/dag motsvarar 244 g kolhydrater. LCHF är när man äter mellan 20 - 50 g kolhydrater om dagen (max 100 g), eller 3 - 10 % av 2500 kcal/dag och då är det jävlar inte rent socker som gäller. Så snacket om att studien gäller LCHF är helt fel.

Hur "lågkolhydratgruppen" levde i övrigt förtäljer inte historien. Det kan ha ätit och druckit väldigt ohälsosamt. På den tiden var fettskräcken den rådande rekommendationen och de som inte brydde sig om de rekommendationerna kanske inte brydde sig om sin hälsa alls.

Så kallad "blandad kost" kan nog vara bra för många (beroende på vad den består av), under förutsättning att de rör sig tillräckligt för att ha användning av sina kolhydrater till annat än att utöka fettlagren.

Hur du kan dra slutsatsen att konspirationsteorierna/kolhydratlobbyn kan avskrivas förstår jag inte alls.

För de som vill ta del av kritik av studien på ett enkelt sätt kan jag rekommendera nedanstående länk.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att det är så rubrikerna utformades och att typ alla rapporterade detta. Men media har inte brytt sig att göra jobbet och förstå studien kritiskt. Man kan inte från studien dra slutsatserna att lågkolhydratkost orsakar lägre livslängd. Sedan att dra det till att det gäller LCHF är helt jävla fel.

 

Studien är baserad på enkätdata från 1987-1989. LCHF var inte uppfunnen då och det är mycket tveksamt om det ens någon i gruppen åt motsvarande LCHF.

Enkätdata med självrapportering av vad man äter är notoriskt otillförlitligt. Man kommer inte ihåg det, om man inte för dagbok. Jag har sysslat med forskning - om enkätstudier.

Studien är en observationsstudie och de samband man får fram, som mellan kolhydratintag och livslängd, säger INGET om orsak och verkan. Man har alltså inte data att säga att "lågkolhydratkost ger lägre livslängd.

"Lågkolhydratgruppen" i studien är de som åt mindre än 39 % av sin energi i form av kolhydrater. (Det sägs inget om dessa kolhydrater var socker eller broccoli). 39 % av, låt säga, 2500 kcal/dag motsvarar 244 g kolhydrater. LCHF är när man äter mellan 20 - 50 g kolhydrater om dagen (max 100 g), eller 3 - 10 % av 2500 kcal/dag och då är det jävlar inte rent socker som gäller. Så snacket om att studien gäller LCHF är helt fel.

Hur "lågkolhydratgruppen" levde i övrigt förtäljer inte historien. Det kan ha ätit och druckit väldigt ohälsosamt. På den tiden var fettskräcken den rådande rekommendationen och de som inte brydde sig om de rekommendationerna kanske inte brydde sig om sin hälsa alls.

Så kallad "blandad kost" kan nog vara bra för många (beroende på vad den består av), under förutsättning att de rör sig tillräckligt för att ha användning av sina kolhydrater till annat än att utöka fettlagren.

Hur du kan dra slutsatsen att konspirationsteorierna/kolhydratlobbyn kan avskrivas förstår jag inte alls.

För de som vill ta del av kritik av studien på ett enkelt sätt kan jag rekommendera nedanstående länk.

 

Håller med om att hela den studien är dålig, så som de flesta koststudier. För att få en bra studie behöver man kontrollera allt vad personerna äter och det innebär oftast att de behöver vara inlåsta. Det finns förslag på att göra koststudier på interner och det tycker jag vore smart.

Sen att du länkar en film till en som redan är övertygad om LCHF:s förträfflighet är ju tyvärr inte till din fördel. Jag klarade bara av att titta i ca 1 minut då han säger ungefär att lågkolhydratkost är "the way for humanbeings are supposed to eat"...

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att hela den studien är dålig, så som de flesta koststudier. För att få en bra studie behöver man kontrollera allt vad personerna äter och det innebär oftast att de behöver vara inlåsta. Det finns förslag på att göra koststudier på interner och det tycker jag vore smart.

Sen att du länkar en film till en som redan är övertygad om LCHF:s förträfflighet är ju tyvärr inte till din fördel. Jag klarade bara av att titta i ca 1 minut då han säger ungefär att lågkolhydratkost är "the way for humanbeings are supposed to eat"...

Håller med dig om att han på intet sätt är oberoende. Jag har sett en del av hans videor och jag tycker han tar i för mycket ibland. Men det han säger om studiens tillförlitlighet och de slutsatser som dras i termer av LCHF tycker jag han har rätt i. Inte så många som bemödat sig granska studien. Den största skadan har media åstadkommit när de skriver sina artiklar utan att låta forskningskunniga granska. 

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att hela den studien är dålig, så som de flesta koststudier. För att få en bra studie behöver man kontrollera allt vad personerna äter och det innebär oftast att de behöver vara inlåsta. Det finns förslag på att göra koststudier på interner och det tycker jag vore smart.

Sen att du länkar en film till en som redan är övertygad om LCHF:s förträfflighet är ju tyvärr inte till din fördel. Jag klarade bara av att titta i ca 1 minut då han säger ungefär att lågkolhydratkost är "the way for humanbeings are supposed to eat"...

Håller med dig. Det dras alldeles för stora växlar på alltför dåliga studier. Att radikalt ställa om hela sin kost på ett sätt som aktivt utesluter hela fält ut kostcirkeln tror jag är väldigt överilat. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört Colting och läst Maffeton säga att kosten för max prestation vid tävling inte är särskilt nyttig och ätt man som idrottsman bör äta för god hälsa, inte äta för maximal prestation konstant. Jag hittade en intressant liten studie där konditionsidrottare testade LCHF. I den såg man inte några prestationsmässiga fördelar, snarare vissa nackdelar, och flera av deltagarna tyckte det var tyngre träning med dieten. Men atleterna var intresserade att fortsätta med dieten ändå för att de upplevde att den gav bättre hälsa.

 

https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12970-017-0180-0

 

Hittade en äldre intervju med Björn Ferry som säger att inte kan förklara sitt OS-guld med kosten men att den hjälpte honom att hålla vikten och att det inte fanns någon anledning att ändra den kosten så länge det gick bra.

 

https://www.dietdoctor.com/se/att-ta-os-guld-pa-lagkolhydratkost

 

 

Det är inte lätt att bedöma forskningen. Området är polariserad och det är mycket prestige och pengar, på kolhydraternas sida. Dessutom är low carb trenden bland uthållighetsidrottare inte så gammal vad jag förstår. Tycker inte man skall räkna antalet forskningsrapporter som Folkesson gör, särskilt inte när de är så gamla.

 

I många av de mer moderna studierna låter man folk äta LCHF mellan 4 till 12 veckor av praktiska skäl. Jag tror det kan behövas längre tid för att vänja sig vid träning på LCHF. Jag hittade en intressant hyfsat studie där en grupp var adapterade till keto under lång tid. Den gruppen hade mycket högre fettförbränning.

 

 

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0026049515003340

I senaste avsnitt av Presteramera nämndes Björn Ferry. Det var en intervju med elit-gångaren Perseus Karlström, som har varit försöksperson i vetenskapliga studier om kost och idrottande. Han sa att Ferrys kost hade väsentligt mer kolhydrater än ”riktig LCHF” och att ”riktig LCHF” som Perseus utsattes för i en av studierna var skit för en idrottare på hans nivå. Vilken kolhydratmängd som då avsågs kanske nämndes i intervjun (?)

 

https://www.presteramera.com/perseus-karlstrom/

 

Verkar inte heller som att Jonas Colting är någon strikt LCHF:are. Själv har jag som sagt ingen erfarenhet av LCHF, varken strikt eller liberal.

 

Jag tror absolut att Volevodin kan förbättra sig på långa distanser genom att kombinera periodisk fasta och ”train high” dvs att dricka sportdryck på långpass. Finns nog inget att förlora på att testa i.a.f.

 

Några saker att tänka på:

 

- Fasta innebär 0 kcal tills man bryter fastan. Går just nu ett program på svt där de kör bla 5:2-upplägget med 500-600 kcal per dag 2 dagar per vecka och så kallar dom det ”fasta”, men då slirar man lite på begreppen.

 

- Om man inte har något behov av att gå ned i vikt så kan det eventuellt vara svårt att få i sig tillräckligt med ett ätfönster på bara 1h per dygn. Upplever man att det är ett problem så kan man vidga ätfönstret till 2h, 4h eller vad man finner lämpligt.

 

- När man bryter fastan: Ät jättemycket grönsaker. Se till att äta bra fett- och proteinkällor, tex avocado, nötter, ägg, feta mejeriprodukter, olivolja, fet fisk. Kolhydratrika livsmedel kan man sedan äta så mycket man vill om man har ett kort ätfönster. Då går det nämligen knappast att överäta kolhydrater pga att det inte får plats så mycket.

 

- Finns många olika upplägg på periodisk fasta. Man kan prova sig fram. Jag tycker att det finns en poäng med sådana upplägg där man kör samma mönster varje dag. Då vänjer sig kroppen efter det mönstret. Om du var en av dem som testade ”5:2” när det blev poppis på 00-talet och tyckte det var kass så ska du alltså inte låta det avskräcka dej från att testa periodisk fasta ”på riktigt”. Jag är inte 100% konsekvent eftersom jag äter några fler mål på helgerna, men då kör jag också längre träningspass så det finns viss logik i det.

 

- Sättet att komma igång som förmodligen är enklast för de flesta är nog att successivt skjuta upp sin ”break-fast” längre och längre.

 

- Träna under fasta: Korta pass går bra närsomhelst utan någon extra energi. Jag har nyligen installerat en skierg på jobbet och börjat köra intervallpass nästan varje vardag. Tex 3x2000m,4x1000m och 5-6x500m. Då har jag vanligen inte ätit på ca 20h. Tidsmässigt tar dessa pass kortare tid än en normal lunchrast, så i arbetstid går jag plus. Lugna halvlånga distanspass går bra också.

 

- Energi under långpass: Tänk på att saft och liknande är inte idrottsnutrition. Sportdryck har en sammansättning av kolhydrater och mineraler som är avsett för uthållighetsidrottande. Kostar inte många kr per träningspass om man köper en stor burk pulver och blandar själv. Ta också gärna koffein före och under långpass.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror du vet alldeles för stor tilltro till hur olika människor skulle kunna vara. Mig veterligen finns inga indikationer i studier på att det skulle variera mer än några procent.

 

Kroppens och hjärna hungersignalering är ju inte särskilt smart. Vem blir inte hungrig 15 min innan den vanliga lunchtid? Men skippar man lunchen slutar kroppen signalera ungefär vid den tidpunkt man vanligtvis har ätit.

 

Jag tror det är en rimligare förklaring är att din kropp helt enkelt är väldigt bra, relativt andra, med välfyllda depåer men tappar snabbare när de inte är det. Om det sen beror på muskelfibersammansättning, bättre teknik när du orkar trycka till eller sämre fettoxidation är ju omöjligt att vet. Och förmodligen är det som alltid en kombination av flera.

 

Men att just förklaring att just din kropp är mycket sämre på just energiupptag känns osannolikt.

 

Borde det inte vara lätt att testa, kör 30 min i hårt tempo, vila 5 min, och sen 30 min max (eller 30 min i ett förbeställa hårt tempo och mät pulsen) . En vecka senare samma sak men med 3 dl sportdryck pausen.

Det testet säger inget om en persons hastighet i näringsupptag, Det finns andra test man skulle kunna göra tex hur lång tid det tar från intag till avföring. (tex intag av lingon).Att det finns variationer mellan människor hur fort man blir hungrig har jag fått erfara många gånger senast idag, då man arbetskamrat berättade att hon blev fort hungrig men hennes syster kan gå nästan en hel dag utan att bli hungrig samma sak med mig jag klarar mig väldigt länge utan att bli hungrig, medan andra i min omgivning kan vara helt vrålhungriga, om de inte får mat efter en viss tid.

Lunchexemplet du tog är inget bra exempel, då hunger vid en viss tid är psykologiskt betingat, vilket man lätt bevisar när vi slår om till sommartid resp normaltid och personerna fortfarande blir hungriga vid samma tid. Den hungern beror inte på energibrist i kroppen utan att hjärnan signalerar mat.

Hastigheten i näringsupptag spelar mindre roll sålänge det finns glykogendepåer att ta av, men efter att de har börjat ta slut och då arbetet skall finansieras av fett och intag av energi spelar det stor roll är jag övertygad om. Ett test på 2x30 min ger inget svar på förmågan att ta upp energi i ett lopp, som varar i många timmar.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...