Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur dåligt är det att skejta med kombiskor?


Guur

Recommended Posts

Jag har börjat fundera lite på att börja testa skejt. Har inga prylar eller och aldrig testat annat än tjuvskejt.. Samtidigt börjar det bli dags att byta mina skidskor så funderar på om det är idé att satsa på ett par som jag kan använda till både skejt och klassiskt? Hur funkar kombipjäxor helt enkelt?

Link to comment
Share on other sites

Jag skatear mycket i den gamla hederliga Salomon Pro Combi Pilot. Jag har även en Labskate från samma märke och en klassisk sko från Atomic. 

 

Combin är lite mjukare i sulan, så visst märker man lite skillnad. Men jagar man inte sekunder tycker jag inte det spelar nån som helst roll. Det går garanterat jättebra att skatea med en kombisko av lite klass på nivån "tänkte börja med skate". 

 

Bra som staksko också tycker jag. 

Link to comment
Share on other sites

Problemet är väl fram för allt att det inte funkar så bra att åka klassikt i billigare kombipjäxor, det blir ofta en för stum sula (stakning brukar vara helt okej). Däremot brukar det funka att skata i en billigt kombi.  Dom enda kombipjäxorna som är bra för båda diciplinerna är tävlingsmodellerna men dom kostar ju där efter också.

 

Köp ett par billigare kombi/skatepjäxor om du kommer över för att testa skate (eller stakning påsnö/hjul) men se till att ha ett par bra (för dig) klassiska pjäxor så dom inte hindrar dig att trycka ner skidorna.

 

Man kan iofs skata på snö (så länge det inte är isigt) med klassiska pjäxor också, men det är förstås svårare om man är ovan.

Link to comment
Share on other sites

Jovisst, men jag skulle säga att är man det minsta intresserad av att ägna sig åt skidåkning som motion i många år framöver, säg en gång i vrckan på vintern. Då är det värt att från början investera i två skor för olika discipliner. Dessutom så fördelas slitaget ut på två skor vilket medför att dom ändå håller dubbelt så länge som en kombisko gör :)
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...