Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Klbo verlgsen - Halfvarsson trea

Stina Nilsson sprintvann fre Sadie Bjornsen

Skidorienterarna har hga frhoppningar

Halfvarsson ensam svensk vidare

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Legkov avstängd från OS

• Vänligen logga in för att kunna svara
38 svar till detta ämne

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 713 inlägg

Ustiugov åkte i alla fall sprinten i Sotji. Det var han som "märkte" Hellner vid vurpan i finalen.

Då manipulerade de väl inte sprintproven, eftersom han fortfarande är på banan.

Håll höger!

Håll höger!

Medlem

• Members
  • Pip
  • 31 inlägg

Då manipulerade de väl inte sprintproven, eftersom han fortfarande är på banan.

Ja det får tiden utvisa, men de stänger ju av Petuchov så då borde de ju dopat även sprintåkarna. Vi får se

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 713 inlägg

Jag hoppas Cas friar dem och ger IOK bakläxa för att de hade så dålig koll på dopingorganisationen i Sotchi att ryssarna kunde komma åt dopingproven. Man lägger ner stora pengar på dopingkontroller och så har man så dålig kontroll av proven att detta kunde ske - tycker att man skulle stänga av hela IOK och välja in nytt kompetent folk där. Jag menar att man visste om att Ryssland är ett dopingpositivt land och då borde man haft en rigorös organisation i Sotchi som omöjliggjort att någon skulle kunna komma åt  proven innan de nått laboratoriet.

oxberg

oxberg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 398 inlägg

Jag hoppas Cas friar dem och ger IOK bakläxa för att de hade så dålig koll på dopingorganisationen i Sotchi att ryssarna kunde komma åt dopingproven. Man lägger ner stora pengar på dopingkontroller och så har man så dålig kontroll av proven att detta kunde ske - tycker att man skulle stänga av hela IOK och välja in nytt kompetent folk där. Jag menar att man visste om att Ryssland är ett dopingpositivt land och då borde man haft en rigorös organisation i Sotchi som omöjliggjort att någon skulle kunna komma åt  proven innan de nått laboratoriet.

Härligt radikal idé Volevodin. Stäng av IOK för doping!

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 628 inlägg

Haha jo en fin tanke. I Ryssland, med FSBs goda minne. Då gör du precis som du vill. Ändra några tuber i hemlighet gör dom i sömnen.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 713 inlägg

Härligt radikal idé Volevodin. Stäng av IOK för doping!

Avsätta nuvarande IOK för bristande dopingkontroll. Med larmade lokaler och internationell vaktstyrka borde väl dopingproven gå att hållas onåbara även i ett dopingland som Ryssland. !

oxberg

oxberg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 398 inlägg
Jo. En viktig slutsats är väl ändå att anti-doping arbetet inte kan utgå från att alla stater delar den visionen.

Hank

Hank

Medlem

• Members
  • Pip
  • 17 inlägg

Märkliga resonemang en del för här. Ska åkare inte kunna bli dömda för doping eftersom de inte testats positivt - samtidigt som det finns bevis för att prover från åkarna har manipulerats eller bytts ut? Det blir ju i så fall omöjligt att sätta dit åkarna.

Givetvis måste man kunna få dem avstängda för dopingbrott om det finns tillräckligt mycket stödbevisning. Toppen att sex åkare nu blivit avstängda från OS. Hoppas FIS tar samma beslut. 

Sen borde det vara betydligt fler som blir avstängda för all framtid, tex hela ledningen för ryska landslaget vid OS i Sochi. Tills WADA har återfått förtroendet för ryskt antidopingarbete borde Ryssland vara avstängda från all form av internationellt idrottande.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 713 inlägg

Märkliga resonemang en del för här. Ska åkare inte kunna bli dömda för doping eftersom de inte testats positivt - samtidigt som det finns bevis för att prover från åkarna har manipulerats eller bytts ut? Det blir ju i så fall omöjligt att sätta dit åkarna.

Givetvis måste man kunna få dem avstängda för dopingbrott om det finns tillräckligt mycket stödbevisning. Toppen att sex åkare nu blivit avstängda från OS. Hoppas FIS tar samma beslut. 

Sen borde det vara betydligt fler som blir avstängda för all framtid, tex hela ledningen för ryska landslaget vid OS i Sochi. Tills WADA har återfått förtroendet för ryskt antidopingarbete borde Ryssland vara avstängda från all form av internationellt idrottande.

Men IOK har ju inte presenterat några bevis som ligger till grund för avstängningen, det klart att det blir spekulationer när det mörkas. Det enda vi fått veta sen tidigare är att dopingprov manipulerats, bara det diskvalificerar dopingorganisationen i Sotchi. Kan man visa hållbara bevis som tydligt utpekar att de avstängda åkarna dopat sig är jag den förste att fördöma.

Med manipuleringen som bevis finns det risk att rena åkare fälls för doping, bara för det är ryssar/ryskor skall de inte per

automatik misstänkas. Alla som fälls för doping måste bli det på säker bevisning.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 548 inlägg

Som Sundby och Johaug?

Hallon84

Hallon84

Medlem

• Members
  • Pip
  • 13 inlägg
Av det som framkommit och det som man valt att gå vidare med så tycker jag att man gör helt fel i sina straff. Man väljer att porta ett antal åkare på livstid. Som jag förstått har man egentligen inte mer belägg för att dessa, legkov o cool, är dopade utan just för att de var bäst vid tillfället och att de fick medaljer. Det man lyckats bevisa är ju själva konspirationer inom Rusade alltså att antidopingarbetet inte följt sitt syfte. Det finns inga bevis mot legkov av den anledningen och är det då lönt att driva caset mot honom som individ? Är det då inte bättre att utfärda straffet mot förbundet. Det talas om att det skulle vara kollektiv bestraffning (snyft.. verkligen). Jag tycker inte att det är det. Som ett exempel: Kurdistan är inte heller med i FIS tävlingar. Delvis för att de inte har någon åkare, men rent administrativt för att de inte har nåt legitimt fungerande förbund.. precis som ryska förbundet bevisligen inte heller är fungerande. Man borde helt enkelt bryta samarbetet och kräva bevis för bättring innan man godkänner förbundet igen. Det är inte kollektiv bestraffning, det är en avtalsfråga . Att driva mål mot individer blir liksom bara värdelöst utan bevis.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 713 inlägg

Man börjar ju undra hur starka bevis IOK har, när FIS dröjer med sitt beslut, kanske FIS vill ha mer på fötterna för att stänga av de fem utpekade åkarna. Men att offra dessa fem på altaret för att straffa ryska förbundet är ingen bra väg att gå, det skapar bara osäkerhet om vilken rättssäkerhet som gäller inom skidsporten och skadar trovärdigheten i dopingarbetet

Hank

Hank

Medlem

• Members
  • Pip
  • 17 inlägg
Kan vi inte vänta med att uttala oss om bevisläget mot enskilda åkare tills bevisen offentliggjorts?

Med det sagt håller jag med om att hela ryska skidförbundet borde portas av FIS. Om enskilda åkare vill fortsätta tävla är de välkomna att tävla för annat land.

Hallon84

Hallon84

Medlem

• Members
  • Pip
  • 13 inlägg

Vad är egentligen sagt av IOK nu, är alla ryska åkare fria att tävla i Sydkorea utom de sex som är uteslutna på livstid? Finns det några kända belägg mot just dem?

Jag minns inte vad som sas i den där ARD-dokumentären men är det de sex namnen som står på den läckta listan där de skrivit upp vilka provrör som ska bytas ut mot vilket och alltså det som är anklagelsegrunden.

Hank, nej det går inte att vänta. Deamteam-ligan startar imorgon och just nu är det jäkla bra pris på legkov och belov :) http://fantasy.fasterskier.com

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 713 inlägg

Men då måste man bevisa att åkarna själva har velat få sina dopingprov manipulerade och inte att de tagits ut utan åkarnas vetskap. En fundering; är det deras egen urin, som fyllts på i de utbytta proverna eller har de manipulerats på annat sätt så att resultaten inte gick att få fram ?

vasajohan

vasajohan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 216 inlägg
Om jag tävlar i motorsport och mitt team sätter i otillåtna delar i mitt fordon blir jag diskad oavsett om jag är medveten om fusket eller inte.

Nu tävlar man ju för en nation och då ingår man i deras team. Felet är inte att utövarna får för hårt straff i förhållande till Ryssland utan att Ryssland får för lite straff. Stäng av Ryssland på 4 år från alla mästerskap och OS och utövarna som är inblandade på livstid (som man redan gjort).

Som det är nu kommer ju Ryssland bara börja satsa på en ny generation dopade åkare då de gamla blivit avstängda.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 713 inlägg

Det är lätt att sitta i Sverige och döma skidåkare i Ryssland och ta för givet att bara för att man är från det landet är man per automatik dopad.

Man måste fiktivt kunna förflytta sig själv till Ryssland och tänka sig att man är en aktiv skidåkare, som aldrig använt ett enda

preparat för att dopa sig och sen får man en stämpel på sig som fuskare, hur tror det känns. ?

vasajohan

vasajohan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 216 inlägg
Om idrott ska vara rättvisa kan vi ju lägga ner allt tävlande. Sport är ju också tyvärr kapat av makteliten i icke demokratiska länder att användas som propaganda. Så man kan glömma att koppla bort politik från idrotten. Alla har ju inte samma förutsättningar, idrott har aldrig varit rättvist.

Tur, resurser, fysiska förutsättningar OCH politik avgör tävlingar. I det här fallet om du väljer att bli elitidrottare för ett ruttet land istället för att skaffa dig ett annat yrke så får du ju också acceptera fördelarna och nackdelarna av det.

Genom att inte bestraffa hårt ger du ju möjligheten att upprepa samma fusk i framtiden med resultat att rena idrottare tvingas lägga ner.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 713 inlägg

Men reglerna som styr idrotten skall så långt det är möjligt vara rättvisa och tillämpas lika för alla, även för de som kommer från

ett "ruttet" land, annars kan vi likaväl lägga ner hela den internationella tävlingsidrotten.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar