Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallningsfria skin eller vallskidor?


jimrin76

Recommended Posts

Hej

 

Ny här. Ska köra Vasaloppet för första gången, och åker inte bara för att komma runt, utan satsar på en viss placering. Ska man köra med vallningsfri skin eller vallningsbara skidor?

 

fördelarna är ju rätt så många med skin.....nackdelar? hur pass bra fäste är det egentligen?

 

har ett par vallningsbara skidor idag, men funderar på om det är värt att investera i ett par skin-skidor?

 

Tacksam för svar

Link to comment
Share on other sites

Here we go again :) Det här forumet kommer svälla över av denna fråga

 

Jag hade aldrig satsat på vasaloppet på ett par skin. Kul o stå i starten med nysnö och 10 minus. Då blir det mkt folk i brytbussen.

 

Skin för duktiga åkare till träning och som komplement i skidparken ja.

Skin för totala nybörjaren som vill börja åka utan strula med valla ja.

 

En sak som ofta glöms bort numer tycker jag är att TEJP funkar bra. Sätt det på din vallningsbara skida så har du ju smidigheten med skin men även möjlighet att valla.

Link to comment
Share on other sites

Billiga vallningsfria, sådär ungefär alla som har ett ordinarie nypris under 2000, skulle jag inte rekommendera. Varken med tejp eller utan. Skin-skidor (med nypris enligt ovan) som passar dig i vikt är ett jättebra val. Har pratat med flertal som åkt mer än ett vasalopp på skinskidor på mellan 5½ och 7-8 timmar och tyckt att det gått utan problem. Dessutom gör det att du kan ägna vintern åt träning istället för att dessutom lära valla och lägga tid på det. Rekommenderar starkt sjyssta skinskidor!

Link to comment
Share on other sites

Billiga vallningsfria, sådär ungefär alla som har ett ordinarie nypris under 2000, skulle jag inte rekommendera. Varken med tejp eller utan. Skin-skidor (med nypris enligt ovan) som passar dig i vikt är ett jättebra val. Har pratat med flertal som åkt mer än ett vasalopp på skinskidor på mellan 5½ och 7-8 timmar och tyckt att det gått utan problem. Dessutom gör det att du kan ägna vintern åt träning istället för att dessutom lära valla och lägga tid på det. Rekommenderar starkt sjyssta skinskidor!

Man hör ofta den. "Jag har åkt vasaloppet på 5h med skin utan problem. Dom gick kanon"

-ja jo visst säger jag då. Föret passade väl skin just den dagen. Men det kan lika gärna vara väder som gör att skin är totalt värdelöst.

Link to comment
Share on other sites

Om man testat sig fram i vilka fören och temperaturer, som skin går bra, kan man ju ha med både sina vallningsbara och skinskidor till vasaloppet och utifrån de utlovade väderbetingelserna göra sitt val. Det förutsätter givetvis att både skin- resp vallningsskidorna är rätt uttagna efter vikt och åkförmåga. Jag tycker ju att man behöver två par vallningsbara skidor, ett par renodlade klisterskidor med höga spann och ett par för "övrigt" före. Sen är det frågan om vilken kategori av de två som det kan bli aktuellt att välja skin för - det vet ni som är skinåkare väl bäst ?

Link to comment
Share on other sites

Än så länge håller jag emot:) men kanske blir det ett par skin träningsskidor.

Jag har tre sorters skidor, kall, klister och rugg. Sen finns det de som säger att det räcker med ett par, man klarar sig säkert med ett par kalsonger med:) Hur man kan vara ”5-6 h-åkare” och inte lärt sig valla förstår jag inte riktigt

Link to comment
Share on other sites

Det var väll någon som kom topp 100 med skins för något år sedan, nu finns det väll inte någon med fäste som kommer topp 100...,sätt på Dahl ett par väl utprovade skins så kommer han nästan garanterat topp 100 och han kommer garanterat inte att vinna heller. Vet inte om det kommer någon poäng, men jag skulle definitivt inte köpa ett par skins enbart, skulle jag bara äga ett par skulle det vara vallningsbara och sedan skulle jag lämna in dom för fäste om jag inte ville/kunde göra det själv. Finns säkert fören då skins kanske är nästan lika bra, men varför skulle jag vara intresserad av att tjäna in 30 minuters fästvallatid till Vasaloppet? Till träning, skins, absolut.  

Link to comment
Share on other sites

NU tolkade jag trådskaparen som en som varken hade bred vallaerfarenhet eller höga ambitioner gällande placeringar. För många handlar ekvationen om hur man kan få en bra resa till Mora med liten mängd nyköpt utrustning, begränsat med tid, o begränsat intresse för annat än själva tiden ute i spåret. Att kunna slippa investera i vallaprylar, tid och utrymme för vallning och vallningslärande, och ändå har fullt åkbara skidor 9 dagar av 10 tänker jag då är ett jättebra alternativ. Visst du tappar kanske lite tid om det är fint kallföre, men att lyckas på fina skidor att åka på när det snöar ocheller är runt noll är rent lotteri för den oerfarne.  Och slippa flera par skidor, frustrerande träningspass då man vallat fel osv är värt en del 

Link to comment
Share on other sites

Oavsett skin eller ej så är nog vallnig nödvändig om man har placeringskrav som trådskaparen?

Men visst, fästvallning är kanske inte nödvändigt med skin. Däremot glidvallning och eventuell annan preparering med struktur.

 

Jag har nog för mycket tid (känns inte så) för vallning känns inte som en begränsande faktor, tillgång till skidspår är mycket mer begränsande...

Jag måste ha tillgång till bil helt enkelt och utan den (en bil som används till flera saker prioriteras inte till träning) så får jag göra annat.

Jag får nog också säga att jag inte är ett vallaproffs (lite erfarenhet nu efter 10 år med sporadiska snödagar i södern) men extremt sällan har jag misslyckats med vallningen trots att jag gjort den dagen innan.

Det tar inte mycket tid att förstärka en vallning med dagens burk/klister.

 

Dessutom så trivs jag med skidåkning, då är vallning en grej eller kalla det skidpreparering.

Vare sig det är stålsickel med borstning eller glidvallning, fästvallning.

Jag inbillar mig att om man gillar skidåkning (bäst så om man vill uppnå en placering) så lär man snart gilla sin utrustning och vill optimera den?

 

Resultat kommer sällan gratis... inte mindre i en sport som består av teknik och utrustningsoptimering.

Link to comment
Share on other sites

Jag som åker Vasaloppet strax under eller en bra bit under sex timmar lämnar alltid in mina skidor för vallning utav fäste. Jag vill slippa dras med i vallanojan (psykosen) som uppstår dagen innan. Även om jag tycker det har blivit allt mer lugnare och avslappnat dagen innan och Vasaloppsdagen. Janne Ottosson har aldrig vallat bort mig, tvärtom! www.otto-ski.com

 

Skintec tycker jag är bra på det sättet om man ska iväg till något spår som ligger i en höglänt terräng. Då slipper man bry sig om fästet. 

Därefter kan man komplettera med ett par vallningsbara om man känner för det. Men det är ganska så stor andel som kör 

med "päls" i Vasaloppet. Nästan detsamma som tejp, att man skulle nästan be om ursäkt för den smidiga varianten.

Link to comment
Share on other sites

NU tolkade jag trådskaparen som en som varken hade bred vallaerfarenhet eller höga ambitioner gällande placeringar. För många handlar ekvationen om hur man kan få en bra resa till Mora med liten mängd nyköpt utrustning, begränsat med tid, o begränsat intresse för annat än själva tiden ute i spåret. Att kunna slippa investera i vallaprylar, tid och utrymme för vallning och vallningslärande, och ändå har fullt åkbara skidor 9 dagar av 10 tänker jag då är ett jättebra alternativ. Visst du tappar kanske lite tid om det är fint kallföre, men att lyckas på fina skidor att åka på när det snöar ocheller är runt noll är rent lotteri för den oerfarne.  Och slippa flera par skidor, frustrerande träningspass då man vallat fel osv är värt en del 

Rätt, både och =)

 

Saken är den att jag inte har vallat en skida i mitt liv, bortsett från klistervalla i tid och otid när man var liten och okunnig.

Jag har ett par nya vallningsbara skidor som jag testat en gång i skidtunneln i Torsby och då lämnade jag in på Vallning på plats för att få "Tunnel-Valla". Kommer för övrigt lämna in mina vallningsbara skidor för vallning i Mora innan loppet. Inget jag kommer lägga ner tid på själv, just då.

 

Har inte tanken "bara" att åka Vasaloppet utan tanke på placering. Visst själva grejen i sig och folkfesten runt om är ju stor del av varför jag gör det. Men annars är det ju att försöka placera mig så bra som möjligt. Har slutat röka och detta är ett mål jag har satt efter det, och skriver blogg om min resa fram till målet i Mora. Mina ambitioner ligger att klara det på 7 timmar, och allt under detta är hur bra som helst för mig....en medaljplacering är ju inte att drömma om känner jag.

 

Så där ligger min ambition och förväntning.

 

Är det då värt att överge mina vallningsbara skidor för att köra på skin-skidor?

 

Men en sak som jag kommit på efter era inlägg....Jag kan ha kvar mina vallaskidor, köpa ett par hyfsade skins, för att träna på under vintern innan loppet, och ha med min dessa som reserv i Vasaloppet? Om vallningen skulle skita sig menar jag eller om jag bryter skidorna....vilket jag inte hoppas ska ske....men annars en bra tanke/plan?

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att du inte får byta till andra skidor om de inte går sönder. Du måste märka de du ska åka på innan start med speciella klisterlappar. Däremot får du valla om, antingen själv eller lämna in på gratis vallning som finns vid varje kontroll.

Link to comment
Share on other sites

Bra tanke jimrin. Behåll dina gamla vallningsbara och komplettera med ett par Skin. Ta med bägge paren när du kör dina pass så kan du själv bilda dig en uppfattning om vad som funkar bäst.

Personligen skulle jag inte åka Vasaloppet på mina skinskidor, men körde en del pass med dom i våras i Orsa grönklitt. I det omväxlande föret som rådde då var det perfekt att slippa valla.

Sedan tycker jag nog att det är ganska enkelt att träffa rätt med fästvalla i de allra flesta fall.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...