Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

För sent att satsa?


ante

Recommended Posts

Sätt upp lite delmål och se hur långt du kommer.

- VL topp 3000 år 2018

- VL topp 2000 år 2019

- VL topp 1000 år 2020

osv.
 
Att ta sig från startled 3 till led 2 i VL innebär att du ska bli bättre än 1000 av de 2000 bästa i vasaloppet. Att ta sig från led 2 till led 1 innebär att du ska bli bättre än 500 av de 1000 bästa osv. De 1000 bästa i VL satsar alla många timmar på träning om året...
 
 
 
Link to comment
Share on other sites

Aldrig försent att satsa - sen är det upp till var och en vad "satsa" innebär. Det är ju inte så kul att sitta där framåt pensioneringen och ångra att du inte testade hur bra du kunnat blivit.

Sen tycker jag att man skall sätta upp realistiska mål utifrån ens egen talang - det behöver inte vara en hög placering i VL, kan likaväl vara något annat.

Link to comment
Share on other sites

Topp 100 i Vasaloppet är definitivt möjligt. Finns säkert ett gäng 40+ som går in bland de 100 bästa.

Jag tror att Ronnie Lööf är en av de mest typiska exemplen. Han har definitivt varit bland de 100 bästa på Vasalopet minst 10 gånger varav flera som + 40. Och han har aldrig varit riktig "elitlöpare" vad jag vet. Och för mig gör det inte saken sämre att han samtidigt varit mycket central i framtagandet av Skimaterias stålsickel,  :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Vasaloppet 2017

 

Placering - Namn - Klass

 

42 Svahn, Per-Olov (SWE) H50

 

90 Strandbakke, Geir (NOR) H50

 

http://www.corren.se/sport/svahn-gor-comeback-i-vasaloppet-om4514113.aspx

 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=6645970

 

Det finns fler artiklar om Svahn om man googlar lite.

 

Tror även det ska finnas en bra Mora-åkare som är uppemot 55 år och har varit bra placerad i den åldern, typ placering 60-70.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

att ta sig till top100 är inte omöjligt men då krävs också en talang och en vilja över sikt.

Tid och många tuffa pass som måste vara välplanerade och ingå i en plan för att lyckas.

Som någon skrev ”top 1000 är inte kattskit” bara det är något man får jobba hårt för att uppnå om man inte från början är en duktig skidåkare.

Många som har det målet men som aldrig kommer dit.

Jag gillar tuffa mål och jag är helt säker på att man kan träna upp sig bara man har tiden och drivet att utföra det.

Sen att de som nämns ovan är 50+ är inte riktigt rätt vist, Peo var ju en talang redan som ung och har tränat konditionsidrott hela livet även om han hävdar annorlunda.

Ta Johan Olsson som exempel som bara tränar 2 timmar om dagen numera och han klassar sig som motionärs tränad.

Link to comment
Share on other sites

att ta sig till top100 är inte omöjligt men då krävs också en talang och en vilja över sikt.

Tid och många tuffa pass som måste vara välplanerade och ingå i en plan för att lyckas.

Som någon skrev ”top 1000 är inte kattskit” bara det är något man får jobba hårt för att uppnå om man inte från början är en duktig skidåkare.

Många som har det målet men som aldrig kommer dit.

Jag gillar tuffa mål och jag är helt säker på att man kan träna upp sig bara man har tiden och drivet att utföra det.

Sen att de som nämns ovan är 50+ är inte riktigt rätt vist, Peo var ju en talang redan som ung och har tränat konditionsidrott hela livet även om han hävdar annorlunda.

Ta Johan Olsson som exempel som bara tränar 2 timmar om dagen numera och han klassar sig som motionärs tränad.

2 timmar om dagen är väl ändå inte träning på motionärsnivå?! Det är över 700 timmar om året.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...