Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Sveriges trupp till Skandinaviska cupen i Vuokatti

Resa: Kaiser Maximilian Lauf

Sveriges trupp till Toblach - utan Stina Nilsson

Vallning fr motionrer

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Skidnostalgi: Tegnérloppet 50 km (Rämen-Filipstad)

• Vänligen logga in för att kunna svara
31 svar till detta ämne

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 779 inlägg

Men egentligen är det ganska märkligt att loppet döpts till Tegnérloppet, då Esaias Tegnér vistades en kort tid 1796-99 på Rämen, sedan han fått följa med sin bror Lars-Erik dit, vilken fått tjänst som informator hos bergsrådet Myhrman. Han var ju bara en ung pojke och hade hela sin "karriär" framför sig och efter vistelsen där påbörjade han sina studier i Lund. Det var i Lund han kom att tillbringa en stor del av sitt liv och efter biskopsutnämningen i Växjö. (hans far var från Tegnaby utanför Växjö) I Växjö finns en gata och en kyrkogård uppkallad efter Tegnér. Det anordnades ett skidlopp mellan Brittatorp och Växjö och det kallades Sigfridsloppet, Sigfrid med historiska anor till staden Wexio, alltså ingen koppling till Tegnér, trots att han verkades som biskop i närmare 15 år.

bem

bem

Medlem

• Members
  • Pip
  • 20 inlägg

Volevodin,

Kul med det du skrev om klassindelningen förr.

I Tegnérloppet var det i början följande klasser:

Tävlingsklasser:

Herrar:

- Äldre Juniorer 17 km (20-21 år).

- Seniorer elit 50 km (22-34 år).

- Oldboys elit 50 km (35-42 år).

Damer:

Damer seniorer 17 km (22-34 år gissningsvis),
Damer uppdelad i elit- och turistklass från och med 1972.

(Damer juniorer 17 km tror jag inte det fanns.)

Turistklasser:
​Herrar:
​- Seniorer turist (22-34 år).

- Yngre oldboys turist (35-42 år).

- Äldre oldboys turist (43- ).

Damer:

- Seniorer turist (22-34 år), från 1972.

(tror aldrig det fanns yngre och äldre oldgirls i Tegnérloppet)

Övrigt:

Veteraner herrar 17 km från 1972 (50- ?)

​(farsan åkte i veterankassen i Tegnérloppet 1979 när han då var 52 år, 1976 när han var 49 år åkte han i äldre oldboys)
​Veteraner damer tror jag aldrig fanns i Tegnérloppet.

I resultatlistan för Tegnérloppet 1979 är klassindelningen annorlunda:

17 km:
​- H17 tävlingsklass herrar

- D17 tävlingsklass damer

- D17 motionsklass damer

- Veteraner

50 km:
​- H21 tävlingsklass herrar

- H35 tävlingsklass herrar

- H43 tävlingsklass herrar

- H21 motionsklass herrar

Observera att de använder inte turistklass längre, motionsklass heter det istället.

/Bo

bem

bem

Medlem

• Members
  • Pip
  • 20 inlägg

Volevodin​,

Rämen (Rämmen), där Tegnérloppet startade på sjön Näsrämens (Näsrämmens) is alldeles nedanför Rämens herrgård, var nog nästan som ett hem för Esaias Tegnér, dels var han lärare (informator) på Rämens herrgård i unga år åt brukspatron Myhrmans barn, sen bekostade brukspatronen Esaias studier i Lund under några år och så gifte sig Esaias med en av Myhrmans döttrar, Anna Myhrman. Esaias tillbringade nog rätt mycket av sin lediga tid i Rämen och gjorde ju den där omskrivna vandringen till fots med häst och kärra med tackjärn i augusti 1811 tillsammans med några av brukpatronens söner ner till Filipstad (och tillbaka igen). Och det är längs den vägen Tegnerspåret stakades ut, så nära färdvägen som det är möjligt att dra fram ett skidspår i terrängen på vintern.

Jag tycker nog att loppets namn är rätt så naturligt med tanke på denna korta bakgrundshistoria. Nåt behövde de ju kalla loppet och Tegnér vandrade ju ungefär som spåret går, fast på grus-kärrvägar som då fanns. På Rämens herrgård finns även "Tegnérrummet" att beskåda för den intresserade.

Lite kuriosa är att det i Säffle 1951 arrangerades ett Tegnérlopp på skidor (kanske det gick fler gånger under 1950-talet?). Det loppet kanske var lite naturligare att kalla så med tanke på att Esaias Tegnér var född i Kyrkerud i Säffle kommun.
​I Rämen finns ju även Tegnérvägen, som är en mindre grusväg som går från Rämen ner till Lesjöfors, och Tegnerloppet gick en bit längs den vägen. I Filipstad finns även Tegnérgatan (som jag ofta brukar åka bil på).

Jag vet ej hur andra långlopp arrangerades förr under långloppens glansdagar men Tegnérloppet kanske var lite speciellt på det viset ett det var så pass många som 5 skidklubbar som samarbetade och var medarrangörer. Har dock sett att även några andra långlopp haft 4-5 arrangerande klubbar. Det lär ju ha underlättat en hel del när banan skulle hållas i trim (ej växa igen, en del små broar över bäckar hållas i skick osv), banan dras upp inför loppet och det borde varit hyfsat många funktionärer som kunde ställa upp och hjälpa till med alla göromål inför, under och efter tävlingen. Lite synd att loppet gick i graven 1987. Men det är ej så snösäkert i dessa trakter som förr det är ett som är säkert. Och det jag själv åkt i Tegnérloppspåret som ung så vad jag minns var det bara ett enda spår hela vägen (kanske dubbla spår där det gick att ha på vissa ställen). Idag skall det väl vara dubbla spår hela vägen enligt reglerna (för långlopp i klassisk stil)? Det vore kanske inte omöjligt att ha dubbla spår längs huvuddelen av Tegnérloppsbanan men det hade varit mycket mer jobb.

Förra helgen var jag ute och provåkte lite i Tegnérspåret, det var riktigt kul. Jag åkte från Titbergets topp fram till i trakterna av Fribohöjden innan Fribotorp. Det var hyfsat mycket snö där uppe så det gick bra att åka skidor, men jag fick spåra mig fram förstås. Skall bll ännu roligare senare i vinter när jag åker hela sträckan på Tegnérloppsbanan Rämen-Filipstad återigen. Om jag har tid och vädrets makter är med skall jag i år försöka spåra upp så mycket jag kan av banan innan jag åker hela sträckan. Om det är mjuk snö så man sjunker igenom en del är det rejält jobbigt att spåra sig fram, så det skulle bli betydligt mer njutbart att åka hela sträckan om jag då inte behöver spåra mig fram samtidigt. Bara att en person åkt innan så det finns ett spår genom snön gör mycket för enklare framkomlighet för näste man.

/Bo

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 779 inlägg

På 1960- och 1970-talet var det populärt med långlopp som linjelopp dvs start och mål på olika ställen. I Småland kommer jag ihåg Njurdungsloppet 50 km, Sigfridsloppet 32 km, Rallarloppet 60 km, Braheloppet ? km (åkte aldrig), Göthloppet 15 ? km,

Holavedsloppet ? km . Bästa resultat i av dessa lopp var Sigfridsloppet 1980, där jag åkte in på 13:e plats i H 21-klassen. Minns att det var -17 på morgonen och jag vallat med svart Ex-elit på glidet och åkte de 32 km på 1.43 och spurtslog en klubbkamrat efter en fin skiddag i spåren. Min svåger hade tipsat om att värma in glidvallan på kvällen och sen polera på morgonen med frigolitkork eller nylonstrumpa, troligen Swix blått som fäste.

bem

bem

Medlem

• Members
  • Pip
  • 20 inlägg

Hej,

Tegnérloppet 1976 kördes den 22 februari.
​Loppet var nedkortat till 33 km istället för normala 50 km, med målgång vid Nordmarks skola (istället för i Filipstad).
Antagligen p.g. av dåligt med snö mellan Nordmark och Filipstad.

Det blev en rejäl tjuvstart det här året. Så här skriver de i "Skidor 76":

Sju minuter före utsatt starttid - flera missade på grund av detta loppet.

Årets tjuvstart utspelade sig på Näsrämens is...

Hela sju minuter före utsatt starttid drog de som hade samlats nere på isen iväg.
​Till arrangörernas och en hel del tävlandes förargelse. Samtliga åkare hade nämligen inte hunnit ner till starten och fick därmed ett handikapp som inte var meningen.

I det fina spåret, 1 dm nysnö föll dagen innan, drog klubbkamraterna från Kopparbergs IF, Alf Söderman och Kurt Lindqvist, upp farten. De båda gick loss ganska snart och utkämpade en trevlig duell. Söderman hade de mesta krafterna kvar när det drog ihop sig till spurt och vann med 4 sekunder.

Flera löpare struntade naturligtvis att överhuvud taget åka när de såg den fräcka tjuvstarten. Synd om arrangörerna som gjort ett fint jobb.

I Juniorklassen åkte Hällefors Christer Nilsson snabbast.
​Bland damerna segrade Ulla Johansson Granbergsdal, en pålitlig långlöperska.

​Yngre oldboys vann Sigvard Persson, SK Bore.
​Äldre oldboys vann Birger Persson, Granbergsdals IF.

Turistklassen vanns av Inge Westlund, Sunnemo IF.

​Veteranklassen vanns av Bror Tranfeldt, Ed.

Resultatlista Seniorer elit:

1. Alf Söderman, Kopparbergs IF         1:46:32

2. Kurt Lindkvist,  Kopparbergs IF        1:46:37

3. Sune Persson, IK Fryken                  1:47:56
​ 4. Bo Isaksson, Hulåns IF                     1:48:22

5. Åke Lindström, IK Fryken                  1:48:40

6. Stig Johansson, Växjö Norra IF         1:51:14

​ 7. Sven Erik Hammar, Kopparbergs IF  1:51:23

​ 8. Nils Erik Moss, Ekshärads SF           1:51:40

​ 9. Bror Widén, Uddevalla IS                  1:52:18

10. Gunnar Lehikoinen, Hagfors SF       1:52:53

11. Jan Olov Viklund, Granbergsdals IF 1:53:21

12. Bengt Olsson, Hällefors SK              1:54:11

13. Eilert Gustavsson, Gillberga SK       1:55:06

14. Torbjörn Strömstedt, Årgängs IF      1:56:32

15. Lennart Larsson, Åtvidabergs IF      1:56:37

16. Erkki Varis, Skövde SK                    1:57:06

17. Lennart Lindmark, Gävle IF             1:58:40
​18. Sören Westman, Hällefors SK         1:59:06

19. Anders Eriksson, Gillberga SK        1:59:42

20. Olavi Neminen, Grängesbergs IFK  2:00:10

21. Urban Andersson, Ulriksbergs IK     2:00:33
​22. Ingemar Pettersson, Hällefors SK    2:01:30

23. Kent Hiller, Växjö Norra IF               2:04:27

24. Bo Andersson, Åtvidabergs IF         2:05:46

25. Jan Skoglund, Hasselfors GoIF       2:08:54

26. Jan Landelius, Skövde SK               2:10:22

27. Torbjörn Nordh, Filipstads SF          2:10:23

28. Rolf Johansson, Filipstads SF         2:10:50

29. Bo Svensson, Filipstads SF             2:14:56

30. Björn Karlsson, OK Amne                2:15:27

/Bo

bem

bem

Medlem

• Members
  • Pip
  • 20 inlägg

Hej,

Tegnerloppet 1977 gick den 20 februari.

Det här året kunde man åka hela sträckan Rämen-Filipstad, 50 km.

Från "Skidor 77":
​Ren propaganda från Rämen till Storbron (Filipstad).

Tegnérloppet från Rämens is till Storbron gick helt i Alf Södermans tecken. Den nu 31-årige Kopparbergaren propagandalöpte mot en klar seger före Moras Rolf Hammar.
​Det var ungefär 300 löpare som gav sig iväg från Rämen och till en början var spåret rätt löst efter nattligt snöfall. Efter Nordmark blev underlaget fastare och då gick det som smort - åtminstone för den blivande segraren. Loppet var hans fjärde 5-mil för säsongen och han besvärades aldrig av någon trötthetsperiod.
​Ulla Johansson Granbergsdal tog sin tredje seger och därmed vandringspriset. 15-åriga Elisaeth Göransson, Filipstad, såg såg till en början ut som en segeraspirant men hon hade gått ut för hårt.
​Åke Persson Filipstad och Nils Bergström Hagfors bäst i oldboysklasserna. Åke så fint som femma totalt.

Resultat:
​ 1. Alf Söderman, Kopparbergs IF          2:50:56

2. Rolf Hammar, IFK Mora                     2:52:51

3. Inge Westlund, Sunnemo IF              2:57:11

4. Erkki Öljymäki, Hällefors SK              2:59:55

5. Åke Persson, Filipstad SF                 3:00:56

6. Tommy Lanz, Grava SK                    3:02:16

7. Gunnar Lehikoinen, Hagfors SF        3:02:16

8. Martti Öljymäki, Hällefors SK             3.03:03

9. Jan Olov Viklund, Granbergsdals IF   3:03:33

10. Bo Isaksson, Hulåns IF                    3:04:34

11. Lars-Erik Olsson, Hällefors SK          3:05:30

12. Åke Johansson, OK Gisle                 3:05:30

13. Erkki Varis, Skövde SK                     3:06:18

14. Bengt Enarsson, Malungs IF             3:08:30

15. Lennart Jansson, Filipstad SF           3:08:40

/Bo

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 779 inlägg

Hej,

Tegnérloppet 1976 kördes den 22 februari.
​Loppet var nedkortat till 33 km istället för normala 50 km, med målgång vid Nordmarks skola (istället för i Filipstad).
Antagligen p.g. av dåligt med snö mellan Nordmark och Filipstad.

Det blev en rejäl tjuvstart det här året. Så här skriver de i "Skidor 76":

Sju minuter före utsatt starttid - flera missade på grund av detta loppet.

Årets tjuvstart utspelade sig på Näsrämens is...

Hela sju minuter före utsatt starttid drog de som hade samlats nere på isen iväg.
​Till arrangörernas och en hel del tävlandes förargelse. Samtliga åkare hade nämligen inte hunnit ner till starten och fick därmed ett handikapp som inte var meningen.

I det fina spåret, 1 dm nysnö föll dagen innan, drog klubbkamraterna från Kopparbergs IF, Alf Söderman och Kurt Lindqvist, upp farten. De båda gick loss ganska snart och utkämpade en trevlig duell. Söderman hade de mesta krafterna kvar när det drog ihop sig till spurt och vann med 4 sekunder.

Flera löpare struntade naturligtvis att överhuvud taget åka när de såg den fräcka tjuvstarten. Synd om arrangörerna som gjort ett fint jobb.

I Juniorklassen åkte Hällefors Christer Nilsson snabbast.
​Bland damerna segrade Ulla Johansson Granbergsdal, en pålitlig långlöperska.

​Yngre oldboys vann Sigvard Persson, SK Bore.
​Äldre oldboys vann Birger Persson, Granbergsdals IF.

Turistklassen vanns av Inge Westlund, Sunnemo IF.

​Veteranklassen vanns av Bror Tranfeldt, Ed.

Resultatlista Seniorer elit:

1. Alf Söderman, Kopparbergs IF         1:46:32

2. Kurt Lindkvist,  Kopparbergs IF        1:46:37

3. Sune Persson, IK Fryken                  1:47:56
​ 4. Bo Isaksson, Hulåns IF                     1:48:22

5. Åke Lindström, IK Fryken                  1:48:40

6. Stig Johansson, Växjö Norra IF         1:51:14

​ 7. Sven Erik Hammar, Kopparbergs IF  1:51:23

​ 8. Nils Erik Moss, Ekshärads SF           1:51:40

​ 9. Bror Widén, Uddevalla IS                  1:52:18

10. Gunnar Lehikoinen, Hagfors SF       1:52:53

11. Jan Olov Viklund, Granbergsdals IF 1:53:21

12. Bengt Olsson, Hällefors SK              1:54:11

13. Eilert Gustavsson, Gillberga SK       1:55:06

14. Torbjörn Strömstedt, Årgängs IF      1:56:32

15. Lennart Larsson, Åtvidabergs IF      1:56:37

16. Erkki Varis, Skövde SK                    1:57:06

17. Lennart Lindmark, Gävle IF             1:58:40
​18. Sören Westman, Hällefors SK         1:59:06

19. Anders Eriksson, Gillberga SK        1:59:42

20. Olavi Neminen, Grängesbergs IFK  2:00:10

21. Urban Andersson, Ulriksbergs IK     2:00:33
​22. Ingemar Pettersson, Hällefors SK    2:01:30

23. Kent Hiller, Växjö Norra IF               2:04:27

24. Bo Andersson, Åtvidabergs IF         2:05:46

25. Jan Skoglund, Hasselfors GoIF       2:08:54

26. Jan Landelius, Skövde SK               2:10:22

27. Torbjörn Nordh, Filipstads SF          2:10:23

28. Rolf Johansson, Filipstads SF         2:10:50

29. Bo Svensson, Filipstads SF             2:14:56

30. Björn Karlsson, OK Amne                2:15:27

/Bo

Nr 6 Stig Johansson, Växjö Norra IF och 23 Kent Hiller, Växjö Norra IF har jag haft många hårda duster med. Stig tillhörde många år smålandseliten på skidor och gjorde 40 vasalopp, ett flertal under 5 tim. Kent har genomfört 47 vasalopp och på traditionella tävlingar har vi varit jämna. Numera nöjer sig Kent med vasaloppet och har sin husvagn uppställd i Mora, så han kan åka upp till snön och få fin skidåkning.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 683 inlägg
Har Erkki Kähärää deltagit och tom vunnit detta lopp?
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

bem

bem

Medlem

• Members
  • Pip
  • 20 inlägg

Skogsvakt,
​Vet du ungefär vilka år Erkki Kähärää var aktiv elitåkare så han skulle kunna ha vunnit (antar du tänker dig vinnare i eliklassen, det fanns ju andra herrklasser också i Tegnérloppet)?

Finns en person med detta namn som bor i Partille utanför Göteborg och är 72 år idag.

​/Bo

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 779 inlägg

Ja, det borde vara han. På den tiden GM var stort krigade han om förstaplatsen denne frispråkige man. Efter karriären startade han försäljning av skidutrustning och levererade bla till Pölder. (jag har Holmenkoll paraffin och nylonborste från Kähärä)

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 683 inlägg
Den gode Erkki var elitåkare iaf slutet av 70talet och en bra bit in på 80talet. En riktig eldsjäl. Bl a anordnade han längdtävlingar med världseliten på Liseberg. Där har du nåt o skriva om :)
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 779 inlägg

Smålands Idrottshistoriska Sällskap ger ut en liten tidskrift ett par gånger per år. I det senaste nr, som kom ut idag, finns ett reportage om ett gammalt skidlopp Braheloppet mellan Gränna och Ödeshög. Loppet arrangerades oregelbundet mellan 1942 till 1972 med start omväxlande i Gränna och Ödeshög och sträckan var drygt 3 mil. Bland segrarna märks Hilmer Andersson, IKHP, som var småländsk skidkung på 1950-talet och som min tränare i ungdomsåren talade lyriskt om. Andra kända skidåkare, som triumferat i loppet var Bjarne Andersson, IFK Mora (fd Ödeshög), Lars-Arne Bölling, Mora, Arne Lilja, Norberg och Bruno Åvik, Sälens IF. Jag har ett minne från sistnämnda åkare från ett skidläger i Sälen. Han var inbjuden som instruktör och vi befann oss i slalombacken för att lära oss hur man tar sig uppför branta backar på ett effektivt sätt. Minnet jag har från Brunos åksätt var att han var fantastiskt mjuk i höfterna och flyttade över tyngden på ett smidigt och effektivt sätt, han bara flöt uppför backen.

Sista året man körde loppet 1972 hade man samlat ett starkt startfält; Gjermund Eggen, Norge, Esbjörn Ulvenvall, Mora, Lars-

Gunnar Flink och Arne Svensson, Landsbro, men loppet togs ändå hem av Arne Lilja från Norberg, som hade lite tur då "hemmaåkaren" Bjarne Andersson bröt stavarna. Loppets kranskulla var Erika Fornö, dotter till loppets grundare Arne Fornö.

Loppet hade lite av vasaloppskaraktär och följdes av stor publik både längs spåret och vid målgång. Jag körde aldrig loppet, men startade i ett närliggande lopp Skärstadsloppet, som jag dock fick bryta efter 1 km efter att ha brutit staven.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar