Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Borstning... igen


Mange86

Recommended Posts

Hej.

 

Nu när snön äntligen faller igen (premiärtur med skidorna, 5km fristil igår för min del) så kommer prylsuget tillbaka igen :) Har suttit och kikat på att skaffa roterande borstar och har lite funderingar.

 

Har en uppsättning Kuzmin-sicklar, en stålborste, en stål + nylon-kombo och en 2mm rak riller som jag brukar preppa skidorna med. Inför tävling vallas det även på glidvalla. Fixar eg. både mina skate och klassiska på samma sätt (de klassiska är en vallningsfri modell).

 

Räcker stål + nylon för en hobby-fixare? Har t.ex. sett att Swix har en tagel + nylon-kombo på XXL. 

 

Går det att borsta för mycket? Har läst igenom en hel del trådar där det indikeras att vid blött före, som vi har här nu, så bör det borstas mindre. Men gäller detta även stål eller bara nylon? Stål rensar väl ur och hjälper till att få fram struktur, vilket det behövs mer av vid blött före för att transportera bort vattnet?

 

Hur länge borstar ni ungefär per skida med handborste / roterande borste?

 

Mvh / Mange

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle aldrig kört med roterande stål på mina skidor. Dom borstas bara stålmässigt med RC ultrafina handborste.

 

Roterande tagel har jag. Och med tagel kan du ALDRIG borsta för mkt. Du kan stå en timme om du vill. Men man borstar tills det inte kommer upp nån mer paraffin. Har du en bra borste räcker det kanske med ett par min handtagel, beroende på hur noga du är. Roterande betydligt kortare

Är det blött är det extra viktigt att borsta mycket. Om du glidvallat. Har du stålsicklat ska du stålborsta mindre vid blötföre. Nylonborste har jag. Dock är jag osäker på nyttan med den, mer än att nöja ögat med en blank yta.

Det mesta inom glidvallning är egna erfarenheter. Välj din egen väg. (Det finns dom som bara glidvallar vid fullmåne osv)

Link to comment
Share on other sites

Oavsett nivå är en tagelborste ett måste. Jag handborstar och kör jag ibland med nylon, alltid tagel + en finborste för att få bort stoftet. Jag har en mässing, men använder den bara sporadiskt, dock alltid när jag tar fram skidorna efter sommaruppehållet.

Har flera höstar varit förvånad över hur över förväntan bra glid jag haft på skidor som ställts på sommarförvaring med vårens senaste vallning/preparering intakt, och sedan bara borstats lätt med nylonborste. Som om ett halvår orörda bara gjort glidytorna hårdare och halare.   (Gäller förstås inte om de varit skitiga och/eller klistervallade. Men att sommarförvara skidor med klister på har jag lärt mig undvika ... )

Link to comment
Share on other sites

Har flera höstar varit förvånad över hur över förväntan bra glid jag haft på skidor som ställts på sommarförvaring med vårens senaste vallning/preparering intakt, och sedan bara borstats lätt med nylonborste. Som om ett halvår orörda bara gjort glidytorna hårdare och halare.   (Gäller förstås inte om de varit skitiga och/eller klistervallade. Men att sommarförvara skidor med klister på har jag lärt mig undvika ... )

Händer det inte att ytan oxiderat och blivit vit fläckvis, det är detta som jag vill få bort med mässingsborsten. Men jag kanske borde använda den borsten mer speciellt om jag lagt på ett hårdare paraffin, men rädslan att skada belaget har gjort att jag tvekat.

Link to comment
Share on other sites

Ytan lär inte oxidera, möjligtvis kan det "läcka" ur övrflödig glidvalla eller smuts?

Ytan kan säkert hårdna på något vis, kanske inte ska kalla det oxiderng men jag upplever att ytan blir bättre efter stenslipning (säkert samma förbättring med stålsickling).

 

En mjuk metallborste (har också en mässing) skadar inte om den används försiktigt.

Jag borstar en hel del vid hård paraffinvallning (med mässing).

 

Tagel absolut bästa borsten, grov nylon först, tagel och sedan mässing (fin stål står på önskelistan) innan jag polerar med fin nylon för ögats skull (tror jag).

Vid träning ett tjugotal drag per borste (mässing kanske 5-10) men vid tävling är det hundratals drag med Grov nylon och tagel var för sig... men då är det oftast hård paraffin som gäller (SWIX Marathon) och under flera dagar...

Så vid träning begränsat med borstning och vid tävling under flera dagar (det kommer mer paraffinrester om man väntar en dag, eventuellt samma effekt som Volevodin pratar om som vitt belag efter sommaren?).

Link to comment
Share on other sites

Händer det inte att ytan oxiderat och blivit vit fläckvis, det är detta som jag vill få bort med mässingsborsten. Men jag kanske borde använda den borsten mer speciellt om jag lagt på ett hårdare paraffin, men rädslan att skada belaget har gjort att jag tvekat.

Nej den blir kanske överlag lite lite gråare men inte fläckvis.Men jag har svårt att tro att valla eller belag oxiderar överhuvudtaget, verkar kemiskt osannolikt. I så fall skulle det ju vara vallan som oxiderade, den lär ju vara mindre stabil än belaget. Fast om valla oxiderade skulle den ju inte säljas i förpackningar med lufttillträde. Däremot kanske en väldigt långsam kristallisation av valla och eller valla i kombination med ytskikt av belaget? Men som sagt inte som jag upplevt skulle vara en försämring funktionellt i alla fall. Och jag har ju läst många andra beskrivningar om att vallade glidytor blir bättre av att få vila några dagar innan - så varför skulle inte några månader vara bättre än några dagar? (Såvida man inte på något sätt kan påvisa att belag och/eller valla faktiskt oxiderar nämnvärt, men jag kan inte påminna mig om att ha sett några verkliga bevis för det - 20 år gammal valla verkar helt ok, och många gamla skidor glider väldigt bra)

Link to comment
Share on other sites

Kalla det vad ni vill, men det måste väl vara fler än jag som haft vitt i belaget, när ni tar fram skidorna på hösten och de stått där obehandlade efter sista turen på våren.

Var iväg och kollade mina skidor nu; javisst flera par hade vita ränder eller fläckar på belaget, ett par inget alls och det var det paret som jag inte åkt på efter att de vallades. Så för att få de vita fläckarna/ränderna krävs att man åkt på skidorna, innan de ställdes in, så det händer väl något med vallan i kontakten med snön/vattenfilmen.

Link to comment
Share on other sites

Kalla det vad ni vill, men det måste väl vara fler än jag som haft vitt i belaget, när ni tar fram skidorna på hösten och de stått där obehandlade efter sista turen på våren.

Var iväg och kollade mina skidor nu; javisst flera par hade vita ränder eller fläckar på belaget, ett par inget alls och det var det paret som jag inte åkt på efter att de vallades. Så för att få de vita fläckarna/ränderna krävs att man åkt på skidorna, innan de ställdes in, så det händer väl något med vallan i kontakten med snön/vattenfilmen.

Fast för oxidation behövs ju kontakt med syre, inte med just vatten? Tror du då att det beror på den mekaniska nötningen istället?

Link to comment
Share on other sites

Fast för oxidation behövs ju kontakt med syre, inte med just vatten? Tror du då att det beror på den mekaniska nötningen istället?

Nej, det har inget med nötning att göra och syre finns ju i luften i drygt ett halvår. Något sker med paraffinet så att det blir vita fläckar och ränder och när man borstar blir det ett vitt pulver. Det finns ingen anledning att låta det sitta kvar och blanda sig med det nya paraffinet man lägger på, så bort med "skiten"

Link to comment
Share on other sites

Nej, det har inget med nötning att göra och syre finns ju i luften i drygt ett halvår. Något sker med paraffinet så att det blir vita fläckar och ränder och när man borstar blir det ett vitt pulver. Det finns ingen anledning att låta det sitta kvar och blanda sig med det nya paraffinet man lägger på, så bort med "skiten"

Är det så borde väl rimligen också det yttersta lagret på själva vallaklumpen bli vitt och odugligt, och skrapas bort innan man börjar ta av vallan? Får inte ihop att vallan oxiderar och blir dålig om den ligger på en skida över sommaren, men inte påverkas alls av att ligga i en papp-ask en meter därifrån. Den lille naturvetaren i mig säger att antingen har själva processen att lägga vallan på skidan gjort att den förändrats rent kemiskt, eller så påverkas vallan lika lite av sommarförvaring på skidan som av sommarförvaring i vallaboxen. 

Link to comment
Share on other sites

Är det så borde väl rimligen också det yttersta lagret på själva vallaklumpen bli vitt och odugligt, och skrapas bort innan man börjar ta av vallan? Får inte ihop att vallan oxiderar och blir dålig om den ligger på en skida över sommaren, men inte påverkas alls av att ligga i en papp-ask en meter därifrån. Den lille naturvetaren i mig säger att antingen har själva processen att lägga vallan på skidan gjort att den förändrats rent kemiskt, eller så påverkas vallan lika lite av sommarförvaring på skidan som av sommarförvaring i vallaboxen. 

Kan det inte vara ren mekanik, att vallan migrerar, typ kläms som en finne från belagets "porer" pga av små och långsamma entropiska skiftningar i belagets molykylstruktur?

Link to comment
Share on other sites

Mc Hammer gjorde väl en utredning om detta för några år sedan?

I mitt minne så sa han att materialet ”sväljer” mer paraffin när det är varmt och att med tiden så kläms alltmer av paraffinet ur belaget. Mer i början men en långdragen procedur. Jag har alltid tagit detta som en förklaring till varför man kan borsta tills inget pulver kommer från borstningen en dag men med lätthet borstar ur mer paraffin nästa dag...

 

Nu tänker jag att en hel sommar kan ha samma effekt? Belaget drar långsamt ihop sig och överflödigt paraffin eller annat tillfört material som smuts och fästvalla kommer till ytan.

 

Men oxidering ur kemiskt perspektiv tror jag inte på men kanske inte det som Volevodin menade heller? Borsta innan åkning låter ju rätt ändå... jag sicklar allra först dock eftersom jag är en ordentlig gubbe som paraffinerar över sommaren.

Link to comment
Share on other sites

Kör ni med tagel om ni bara stålsicklat? Köpte en tagel + nylon kombo på rean i helgen.

 

Tänkte typ om man matar på med tagel, kör lite med stålborsten jag har för hand och avslutar med att polera mer eller mindre med nylon beroende på hur fuktigt det är ute. Låter det som en vettig start för ett par sicklade skidor?

 

Är samma procedur sen lämplig om jag väljer att lägga till valla inför tävling?

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...