Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träningsråd inför fristilslopp på 55km


Manificat

Recommended Posts

Hej!

 

Mitt mål inför vintern är ett fristilslopp på 55km i mitten av Mars.

 

Har möjlighet till ca 5-9timmars träning/vecka men senaste halvåret har träningsdosen snarare legat på 2-3timmar/vecka. Cirka 25mil rullskidor i sommar. Åkt fristil sedan barnsben så har bra teknik i grunden.

 

Skulle uppskatta era experttips på hur upplägget kan se ut per vecka eller rullande

2 veckors träning. Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Jag har lite samma frågor. Tyvärr kan jag inte ge några experttips, då jag bara är en enkel motionär, men jag funderar också på att åka något långlopp i fri stil i vinter.

 

Min erfarenhet från tidigare fristilslopp är att jag ligger på mycket högre snittpuls än på klassiska långlopp. Jag slår liksom i taket när det gäller pulsen. Att förbättra konditionen borde i så fall vara prioritet 1 för mig.

 

Förra vintern åkte jag dock ett fristilslopp på 42 km där jag blev helt stum i benen på slutet. Jag tror att jag hade tränat för få långpass skejt, jag var inte van vid distansen. Så mitt upplägg skulle nog bli ett långpass på minst 3 timmar varje vecka.

 

I övrigt tycker jag att A2-pass på 1:20-1:40 ger mig mer konditionsmässigt än intervaller i A3. Det är möjligt att det är inbillning, men jag kommer nog att försöka köra en del sådana pass.

Link to comment
Share on other sites

För Lapponia, gäller säkert skatebirken också, är det bra att även träna på långa klättringar. Har jag erfarit den hårda vägen.....

Tänkte just ge det som råd till Skogsvakten:

 

3. Träna på att åka uppför i växel 2 i en halvtimme i sträck.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med om att det är de långa backarna, som suger musten ur benen. Det har jag fått erfara i Kiruna, där det var en lång stigning efter 3 km och i Storlirennet. Skejtvasans 3 mil och även ÖS i skejt är lätta lopp, där det gäller att flyta på över snön med så lite kraftåtgång som möjligt. Bothnialoppet känns som ett flacklopp, tror man får bekänna färg mer i Lapponiaveckan och Lima skate maraton.

Bor man i södra Sverige blir det mycket improviserande och det blir inte alltid den träning man önskar pga det dåliga snöläget, så

långa partier är svåra att leta upp utan man får ta det som erbjuds på konstsnöanläggningarna

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer åka Birken fristil i mars. En riktig tävling med tidtagning och singelåkare välkomna, till skillnad från tramset med nattvasan. Jag har arbetat fram en riktigt avancerat träningsupplägg med hjälp av 20 experter.

 

1. Träna distans i fristil

2. Träna intervaller i fristil

 

:)

Jag tror på det upplägget! Lägg bara till att köra en del längre sträckor benskate, då får du med 2:ans växel mer också.

 

Med det sagt bör man passa upp för att träna ihjäl benen fullständigt.

 

Också! Åk upp till Brux och kör Kläppenvägen upp och ner varje dag, då lär du klara Birken utan problem.

Link to comment
Share on other sites

Lägg bara till att köra en del längre sträckor benskate, då får du med 2:ans växel mer också.

 

Menar du att du bara kör växel 2 när du kör utan stavar? Min princip med träning utan stavar är att köra alla möjliga växlar, både klassiskt och skejt. I skejt är ju alla möjliga, i klassiskt bara diagonal och stakning med frånskjut. Att köra utan stavar är för mig en teknik-, balans-, styrke- och koordinationsträning.

Link to comment
Share on other sites

Menar du att du bara kör växel 2 när du kör utan stavar? Min princip med träning utan stavar är att köra alla möjliga växlar, både klassiskt och skejt. I skejt är ju alla möjliga, i klassiskt bara diagonal och stakning med frånskjut. Att köra utan stavar är för mig en teknik-, balans-, styrke- och koordinationsträning.

Vad får dig att tro att Lejonet bara kör tvåans växel vid benskate? Det blir ju naturligt mer tvåans växel vid benskate än med stavar vid samma kupering då det går långsammare.
Link to comment
Share on other sites

Menar du att du bara kör växel 2 när du kör utan stavar? Min princip med träning utan stavar är att köra alla möjliga växlar, både klassiskt och skejt. I skejt är ju alla möjliga, i klassiskt bara diagonal och stakning med frånskjut. Att köra utan stavar är för mig en teknik-, balans-, styrke- och koordinationsträning.

I klassiskt kör jag bara diagonal utan stavar och i skejt bara skridskoåkning, kan inte tänka mig att åka omkring och markera olika växlar med armarna.

Annars tycker jag Pask träningsupplägg verkar vettigt, precis så man skall justera träningen, om man märker att det fattas en del i sin kapacitet. Var det i Raiden du märkte att du inte riktigt räckte till, hur var den banan ?

Link to comment
Share on other sites

 kan inte tänka mig att åka omkring och markera olika växlar med armarna.

Det är ju inte bara att "markera med armarna" om du kör de olika växlarna. Benarbetet är ju även ganska olika.

Jag ser det som en fördel att klara av att åka växlarna utan stavar då du tränar just koordination, tajming och olika rörelsemönster.

 

Ekis: Ser nu att jag kanske läste lite för fort ;-) 

Link to comment
Share on other sites

 

 

Vad får dig att tro att Lejonet bara kör tvåans växel vid benskate? Det blir ju naturligt mer tvåans växel vid benskate än med stavar vid samma kupering då det går långsammare.

 Precis så. Sen kör jag väl inte överdriver mycket benskate i och för sig. Men skulle göra om jag satsade på långa skatelopp!

Link to comment
Share on other sites

Tror inte benskate gör varken till eller ifrån för att klara ett långlopp, det är mer fråga om att träna balans o teknik i säsongens inledning på samma sätt som man kör utan stavar i klassiskt för att få till diagonalen och avstampet.

 

Jag tror att med Pask upplägg blir man starkare i slutet av loppen och orkar hålla tempot helt igenom.

Link to comment
Share on other sites

Annars tycker jag Pask träningsupplägg verkar vettigt, precis så man skall justera träningen, om man märker att det fattas en del i sin kapacitet. Var det i Raiden du märkte att du inte riktigt räckte till, hur var den banan ?

Det var på Raiden dag 2. Banan är lätt (Idrefjäll - Särna), inga större stigningar, men däremot rejäla utförskörningar på första halvan.

 

Förra vintern hade jag åkt VL en vecka innan, och 58 km klassiskt dagen före (Raiden dag 1). Det kan nog delvis förklara varför det blev så segt i benen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...