Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur välja skateskidor?


Bergslagsbjörn

Recommended Posts

Hej,

Det vore kul med lite synpunkter här. Själv tycker jag det är lite av ett mysterium. Mina skate är klart hårdare än dom klassiska. Inte en chans att jag klämmer ihop dom. Jag har försökt få reda på hur stor del av skidan som skall ligga i under gidfasen (på ett ben). Inget bra tips, men ungefär som på klassisk glidfas på två ben tror jag att jag har. Skidorna nöts med andra ord ganska jämt förutom under spannet där dom knappt nöts alls. Nu tycker jag att dom går OK/ganska bra, men jag har inte haft möjligheten att testa olika skidor, framförallt inte mjukare.

Vad jag hört sporthandlarna säga är att man skall inte kunna trampa ihop dom utan att man går upp på tå och trycker till. Dom får inte vara så hårda att man får mycket små glidytor om man står på båda skidorna. För hårda => vingliga plus att dom skär ner. För mjuka => dåligt frånskjut, man böjer skidan för mycket och dom bromsar/skär in. Detta märks ganska tydligt om man skejtar med ett par klassiska (egen erfarenhet)

Men, finns det inga skejtproffs här?

/Lars
Link to comment
Share on other sites

Surfade in på [url]http://www.skipost.com/equipment.htm[/url]

Där kan man läsa (läste det för några år sen, men hade glömt)

How to make sure your present skating skis fit with a testboard:

1. Place the skis on the testboard with the front of your toe at the skis balance point or in its binding.
2. Put all your weight on the heel of one foot. Move the slider underneath your foot. If you can not move rearward to near your heal the pair of skis is too soft and you need stiffer skis.
3. If you can move the plate freely from the near your heel to a minimum of 25cm in front of the binding the skis are within range of fit.
4. If the skis do not close anywhere near your heel then the skis are likely too stiff.
.....

The skis are too stiff: the consumer cannot get 2/3 of the base to touch when squeezing with both hands.
The skis are too soft: the consumer can squeeze the bases flat with both hands.
The skis are just right: the consumer can get about 2/3+ to -3/4 of the base to touch when squeezing with both hands, but not more.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jag lyfter denna tråd igen. Figge hade ju ett kort (lite väl kanske) svar. Vad menas med 30% styvare? Madshus till exempel anger ju åkarvikten på sina skidor. Skall man plussa 30% där eller? Dina 30%, betyder det att man bottnar spannet helt? Exempel, om man väger 67 kg, skall då skidorna kunna pressas helt flata med 87 kg?
Link to comment
Share on other sites

Skatingskidor

Det viktigaste enligt min erfarenhet är att ett par skatingskidor skall ha så bra balans att när jag sätter på mig skidorna skall det kännas som det var luft under fötterna.
Sedan skall skidan svara när jag åker. Dvs skidan skall ge mig kontroll och desto mer tryck jag lägger på skidan desto "rappare" skall den vara.

Tror det det stämmer någorlunda detta med 30% över din kroppsvikt om man har möjlighet att mäta.
När jag väljer skida så måste jag också fråga mig - När vill jag skidan skall ha sin optimala prestanda. - Skall jag åka flacka långa banor eller skall jag ha en skida som är väldigt bra uppför. Vilken längd skall jag välja?
Generellt tidigar valde man mycket hårda skateskidor - men idag har utvecklingen gått framåt så mycket att spannkurvorna gör idag att man kan åka på betydligt "mjukare" spann och samtidigt få mycket raka och väl kontrollerade skär.
Och enkelt beskrivet här är väl att hårdare skidor går bra i hårda fören och mjukare skidor kan vara att föredra i just mjuka fören.

Fortfarande tycke jag dock att man skall vara noggrann med att klämma och känna och testa skidparet i butiken. Kolla efter tryckpunkter - försök få jämn spannkurva - vikta spannet för din kroppsvikt, kolla vridstyvheten, kolla spetsen att den är följsam - inte för hård etc

OBS det är svårare att hitta ett riktigt bra par skate-skidor än klassiska skidor - om man är ute efter riktiga RACE-skidor.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...