Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bästa dubbarna till rullskidor


Vasa

Recommended Posts

Det är säkert många liksom mig som funderar på vilka skruvdubbar som är bäst eller ger mest för pengarna. Har provat tidigare med vanliga skruv men de slits extremt fort på ett par rullskidor.

Vet att det ska finnas någon gammal tråd men hittar inte mer än den om rullmotstånd generellt, bland annat har väl Dunderklumpens kompis Broms-Kalle kört med dubbade däck.

 

Två märkesalternativ verkar finnas, Bestgrip och Maxigrip.

 

På Bestgrips hemsida finns denna bild som referens.

 

dubbade_rullskidor.jpg

 

Men jag får för mig att det kan vara svårt att dubba just hårda rullskidhjul med Bestgrip eftersom de har en platt botten utan spets för att inte gå igenom skorna. Jag har tänkt att dubba Everest-hjul och de är väldigt hårda.

Så skulle jag beställa utan att chansa skulle det bli en omgång Maxigrip, troligen de här.

https://skruvdubbar.se/skodubb/kangor/maxigrip-skodubb-hm11/

 

Nu verkar det finnas några noname att beställa från Sverige, funderar dock på om det kan vara samma som finns om man söker på Ebay/Ali Express.

http://www.atvdack.se/sv/hem/1362-coromant-dubb-4-9-250pack.html

 

Problemet med Ebay/Ali Express är att de nog inte kommer innan jul eftersom de skickas från Kina och sedan vet jag inte om man kan lita på att det är hårdmetall i de heller?

https://www.aliexpress.com/item/100PCS-12mm-Stud-Screw-Car-Tires-Studs-Screw-Snow-Spikes-Wheel-Tyres-ATV-Anti-Slip-Screw/32832613400.html

Link to comment
Share on other sites

Kul om du försöker Vasa ;)

Den som jag vet gjorde detta var mycket riktigt ”Broms-Kalle”. (Detta smeknamn då han gjorde sina egna rulskidbromsar långt långt innan Elpex ;) ”kallep” på detta forum. ) Men när jag kontaktade honom i detta ärende för sisådär 4 år sedan, tror jag inte han hade testat dem så mycket. Men jag tror han använde skruvdubb.

 

Själv tog jag och petade ur dubb ur ett cykeldäck som blivit för litet (dotterns gamla 24”-are). Men de är ju ”platta” och pillriga att få dit i ett rullskidhjul. Provade bara med några. Kommer inte exakt ihåg hur jag gjorde. Jag vet ju inte heller om det håller. Återkommer med funderingar ;)

Link to comment
Share on other sites

Rullskidorna på bilden känner jag igen. Måste ha skickat en bild till bestgrip när jag dubbat färdigt, men jag visste inte att bilden låg ute på deras hemsida.
Jag har fortfarande inte mer än testat att dom funkar att åka på så jag vet inget mer om hur bra dom sitter kvar.

Det var inga större problem att få i dubben. Man tar en skruvdragare, sätter i dubbverktyget, trycker dubben mot däcket ”lagom” hårt och kör skruvdragaren några varv. Sen sitter den där.

Jag provade nu att dra i en dubb i ett Everest hjul och det funkade lika bra.

Eftersom man inte har någon kritisk tjocklek som på t.ex. skosulor så är det väl ingen fördel att bestgrip är så korta. Jag köpte dom eftersom det var det enda alternativ jag hittade då.

Som det stå vid bildtexten på deras sida så var det bestgrip 1000 jag använde.

En fråga. När du dubbade med vanlig skruv, hur många satte du på varje hjul och i vilket mönster?

Jag satte två rader med 12 dubb i varje hjul (tot. 96 dubb).

Link to comment
Share on other sites

Mina dubbtankar var för 4 år sedan. Efter att ha åkt 3 mil på glashala vägar. Det ser inte så halt ut, men jag lovar att det var det!!!

 

http://3.bp.blogspot.com/-97uyUt3RMTI/UrPk-UjZFiI/AAAAAAAAAjI/Kgiwqy2Oct4/s1600/IMG_0948.jpg

 

Men jag kom inte så långt. Lite då jag kanske var för snål för att köpa skruvdubb. Som jag berättade ovan. Kanske var det ett 28"-däck. Jag hade många sådana. 

 

Men som sagt, då dubben var platta i botten var det lite trixigt. Jag tror jag tog vanlig borr, sedan en supervass skalpell och gjorde ett snitt invändigt runt om. Sedan fick man pilla med en bra spetsig tång. Om jag hade fått upp snitsen kanske jag skulle orkat med fyra hjul. Nu blev det bara två dubb ;)

 

http://3.bp.blogspot.com/-rESX7_knV2I/VN2--q1NzfI/AAAAAAAAA6w/y1rBZJ8yRzM/s1600/IMG_1136.JPG

 

http://1.bp.blogspot.com/-bo8UUaMS3rU/VN2_K0WOjUI/AAAAAAAAA64/7Hkvosk57yE/s1600/IMG_1137.JPG

 

Men bara snålhet kan göra att man försöker med cykeldubb… ;)

Link to comment
Share on other sites

Ge dig inte på några konstigheter (hal is) om du ska prova, vi vill inte ha någon mer olycka på Dunderklumpen!  ;)

Jag har ju provat så vet att det fungerar med dubb men frågan är vilka man ska slå till på.

 

Du får nog själv bli den som redovisar här om resultatet. Dvs om de dubb du väljer fungerar bra ;) Jag tror inte kunskapen i ämnet är överhängande därute.

 

Men jag undrar om du inte är lite fel ute med hårda hjul. Borde ju bli lite oskönt tycker jag. Kanske inte vore så dumt med mjuka hjul. Men det kanske inte är så lätt att hitta. Jag menar förr var ju gummi-1-or mjuka. Men man kanske inte vill ha snabba hjul i halkan ;)

 

Sen börjar jag fundera på om jag alls använde kniv. Jag kanske bara tog ett borr ´joxade´ runt lite så det blev vidare invändigt än själva hålet. Jag har tydligen inte tyckt detta varit värt att lägga på minnet. Får bli lite nya empiriska studier för mig och cykeldubben ;)

Link to comment
Share on other sites

Är det rullmotstånd 5 med dubb i hjulen ? Idag 4 december 2017 var lurigt underlag med isfläckar i skuggiga partier. Det regnade lite igår och sen slog det om till minusgrader innan blötan hann torka upp. Det var egentligen rullskiddag i träningen, men mitt kloka jag fick råda idag och jag avstod rullskidorna (vill inte krascha en gång till i höst) Med dubbade hjul hade det troligen fungerat, även om rundan tagit lite längre tid.

Link to comment
Share on other sites

11 dubb och två rader = 22 stycken/däck

 

La in en order på 100-pack Maxigrip HM11 nu så får vi se.

 

Volevodin, ja 5or kan man nog kalla det. :)

Tror att det får bli ett par gamla 2or som blir dubbade denna gång, får se om det kan ge normalt rullmotstånd.

 

Som syns på bilden nedan så slits vanlig skruv väldigt fort (2 timmars drifttid).

 

post-3988-0-42032300-1512464940_thumb.jpg

post-3988-0-42032300-1512464940_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tryck med skruvdragaren för kung och fosterland istället för att låta skruven göra jobbet? Kanske förborra nån mm för att bli av med material

Ja fast det verkar besvärligt på mjuka hjul (Swenor 3or i detta fall). Dubben följer med tillbaka en bit när man drar ur skruvdragaren.

Men har provat mer nu. Har ett par skrotskidor Skistarts egna och de har mycket hårdare hjul fast det är 2or. Där verkar det fungera och ännu bättre på Everest-hjul som är ännu hårdare.

Får göra en mall nu så det går jämnt upp runt om.

Link to comment
Share on other sites

Hårdrocksrullskidor :) Men är det inte bättre att köpa Jenex eller nåt annat med lufthjul och försöka dubba dem om man nu gett sig fan på att åka på is.

Det kan väl aldrig gå att dubba de? Är som cykelslicks hjulen på Skike om jag kommer ihåg rätt.

Link to comment
Share on other sites

Plåtskruv som skruvas genom däcket från insidan och täcks med hård tejp?

Ja fast det måste vara hårdmetall på dubben. Vanlig skruv håller inte många kilometer.

Det fungerar perfekt att åka med vanliga rullskidor på tjälad grusväg så tycker inte det är någon idé att rota med Skike. Hade ett par och provade och det var ingen höjdare.

Link to comment
Share on other sites

Det är säkert många liksom mig som funderar på vilka skruvdubbar som är bäst eller ger mest för pengarna. Har provat tidigare med vanliga skruv men de slits extremt fort på ett par rullskidor.

Vet att det ska finnas någon gammal tråd men hittar inte mer än den om rullmotstånd generellt, bland annat har väl Dunderklumpens kompis Broms-Kalle kört med dubbade däck.

 

Två märkesalternativ verkar finnas, Bestgrip och Maxigrip.

 

På Bestgrips hemsida finns denna bild som referens.

 

dubbade_rullskidor.jpg

 

Men jag får för mig att det kan vara svårt att dubba just hårda rullskidhjul med Bestgrip eftersom de har en platt botten utan spets för att inte gå igenom skorna. Jag har tänkt att dubba Everest-hjul och de är väldigt hårda.

Så skulle jag beställa utan att chansa skulle det bli en omgång Maxigrip, troligen de här.

https://skruvdubbar.se/skodubb/kangor/maxigrip-skodubb-hm11/

 

Nu verkar det finnas några noname att beställa från Sverige, funderar dock på om det kan vara samma som finns om man söker på Ebay/Ali Express.

http://www.atvdack.se/sv/hem/1362-coromant-dubb-4-9-250pack.html

 

Problemet med Ebay/Ali Express är att de nog inte kommer innan jul eftersom de skickas från Kina och sedan vet jag inte om man kan lita på att det är hårdmetall i de heller?

https://www.aliexpress.com/item/100PCS-12mm-Stud-Screw-Car-Tires-Studs-Screw-Snow-Spikes-Wheel-Tyres-ATV-Anti-Slip-Screw/32832613400.html

Bara en idé. Det verkar finnas möjlighet att saipa däck själv. Har inga planer på att göra det själv. Som det verkar har man bl a använt varm kniv. En lödkolv med knivtillsats kanske fungerar. Länk till egen saipning.

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=19305&start=195

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...