Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Slutspann på skinskidor?


Polar

Recommended Posts

Hej.

Fick hem mina nya peltonen Infra skin idag, men jösses va de känns styva. Men riktigt fina korta glidytor och rejält sprät fram och bak! Blir spännande att prova dem, bara jag får fäste på dem.

 

Nån som har koll på vilken tjocklek man bör mäta med när man mäter slutspannet på skinskidor med pointmätare, samma som på vallningsbara 0,20-0,30?

Med pointmätare pressade jag upp till 42kg innan 0,30 tog fast, men å andra sidan tog ett papper fast när jag stod på tå på en skida.... Väger 66kg vid torrvikt så med mätaren känns de styva. Säljaren mätte dem till 73kg.

 

.

Link to comment
Share on other sites

Blev provåkning igår, de var nog rätt styva. Vid 0 läge på bindningen kändes fästet inte helt 100, lite som när man vallat lite fel och är tvungen att söka fästet. Med bindningen max fram var fästet riktigt bra, men de är nog så pass styva att glidet inte försämrades.

Ska höra om jag kan byta till lite mjukare skidor, skulle nog vilja ha fästet vid 0 så det ännu finns justermån framåt om man skulle behöva ännu aggressivare fäste.

Link to comment
Share on other sites

høres ut som du har rett spenn! 

verste som finnes er for myke skinski

Jeg har testet flere par

rossignol sier at de skal være 0,6 foran og bak fell på halvvekt

jeg har lagd mine egne skinski av en redline med 1.8-0.6 og den er mye bedre enn rossiskiene jeg testet mot. Skien har mere spret. Slo knockout på rossi både med feste og glid

 

post-15613-0-33231100-1512691677_thumb.jpg

 

post-15613-0-18847700-1512691933_thumb.jpg

post-15613-0-33231100-1512691677_thumb.jpg

post-15613-0-18847700-1512691933_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

høres ut som du har rett spenn! 

verste som finnes er for myke skinski

Jeg har testet flere par

rossignol sier at de skal være 0,6 foran og bak fell på halvvekt

jeg har lagd mine egne skinski av en redline med 1.8-0.6 og den er mye bedre enn rossiskiene jeg testet mot. Skien har mere spret. Slo knockout på rossi både med feste og glid

Kul med dina Redline - hur gjorde du för att få till det?

/Mackan

Link to comment
Share on other sites

Jag har en teori, första testet med sisådär fäste var i skidtunnel med sockrig snö, antagligen var det snön som inte höll ihop vid frånsparken. Idag på konstsnöspår och +1grader och hårda spår, super fäste även med bindningen på läge noll.
Link to comment
Share on other sites

Körde några varv med yoko 2.1 vallningfria idag. Såna måste jag köpa.

Tvekade faktiskt om jag skulle ha skaffat dem istället, men de har väl inte riktigt så brett användningsområde som skin? Finska skidor är på uppgång nu hoppas jag, speciellt Yoko snackas de mycket om nu. Kul!

 

Men peltonens infra skin är jag riktigt imponerad av, inte en tillstymmelse till hugg vid kraftig stakning. Det kort korta skinnet, djupare infräst skin och den höga profilen funkade verkligen.

Link to comment
Share on other sites

Kul med dina Redline - hur gjorde du för att få till det?

/Mackan

hei

jeg la på fellen og markerte rundt med penn. Deretter varmet jeg opp sålen med smørejern. Hadde en mal i aluminium opp sålen så jeg ikke varmet opp mer enn det jeg skal ha bort. Deretter skar jeg rundt med tapetkniv. Jeg brukte kniv til å løsne sålen og dro den av. man kan og frese ut sålen med maskin. 

Jeg tettet med et lim for åt ikke vann skal komme inn i sålen

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...