Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Längd stavar, fristil


Rolv

Recommended Posts

Gick upp i slutet att förra säsongen 5 cm på fristilsstavarna. Funderar på att de nu kanske är lite för långa. Tanken har slagit mig att sätta sågen i dom, men tvekar lite. Blir bla efter ett tag sliten i arm/axel som jag funderar på beror på att jag får lyfta armen handen högre. Men frågan är om stavlängden orsakar detta, är ju inte många cm vi pratar om.

Har även fått för mig att stavtagen på 3:ans växel blir med med mycket armkraft, och inte så mycket mage med pga de längre stavarna.

Däremot tycker jag de längre stavarna funkar bättre på 2:an uppför. Orkar hålla upp överkroppen med.

Hur kan man konstatera om de är för långa eller ej?!

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

5cm längre stavar är ju väldigt mycket längre. Jag skulle känna av 0.5 cm

 

Frågan är väl varför du gick upp från början. Var du inte nöjd? 2ans växel är inte den växeln som ska prioriteras i fristil. Om du måste välja så är drt bättre din stav känns perfekt vid 3ans växel som numer används till säkert 80% av duktiga skejtare

Link to comment
Share on other sites

I sprint och i en spurt tjänar man absolut inte på överlånga stavar. Jag kör med 1.58 cm och är 1.77 cm lång. När jag köpte nya stavar testade jag att förlänga till 160 cm, men det stämde inte så bra, så jag kapade 2 cm ner till den längd jag haft tidigare. Min uppfattning är att minst 75 % av farten kommer från benen och tvivlar på att man har något att vinna på att gå över den rekommenderade längden 0.9.

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att jag gick upp i längd var för att stavarna slutade några cm under hakan, och informationen jag fick vid lite lektioner jag tog, var att de var i kortaste laget.

Tanken om korta stavar kom då jag inte tyckte att jag ibland blev hängande över stavarna.

Jag vet inte exakt hur lång jag är, 179-182 cm är nog ganska rätt. Jag har alltså gått ifrån 160 till 165 cm. (Swix, ”fabriksmärkta”).

Är som sagt lite sugen att gå ner, kanske 2,5 cm. Men är så surt om man ångrar sig. Då ska man ut med 3000:- igen...

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

En tokig idé men värt att pröva är att du mäter dig och ta måttet x 0.9 :) :) :)

 

Sj åker jag på 0.885 x längden

 

Ser det som viktigt att kunna komma upp över stavarna

0,9 är ju bara en riktlinje. Det förklarar inte hur långa stavar märks, och dess nackdelar.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Vad är det då för tips du vill ha? Eftersom det är högst individuellt med stavlängd kan man ju bara tipsa dig om 0.9 och sen får du avgöra själv därifrån. Eller hur tänker du?

Som jag skrev. Hur märker man om de är förlånga, vad är nackdelen?! 0,9 x kroppslängd är ju bara ett riktmärke.

Åker man klassiskt kommer man tex inte över dem vid stakning.... Finns det några liknande slutsatser när det gäller stavlängd på fristil, eller är det enbart känslan som styr?!

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag kollade på min längd och den var 157 cm alltså 0.885 jag också. Fördelen med långa stavar skulle i så fall vara längre dragfas och nackdelen långsammare stavrörelse och kanske att man gör av med mer kraft i och med att man måste lyfta handen högre.

Vet du inte hur lång du är, det är ju bara att ställa sig mot en vägg och märka ut och sen mäta. Om vi utgår från 0.885 blir 182 cm 161 cm stavlängd och 1.80 blir 160 cm, så det är väl där någonstans du bör ligga om du skall följa "experternas" :rolleyes: råd.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...