Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Byta skidor? - lite råd


Filippo

Recommended Posts

Köpte Fischer RCR förra säsongen och har åkt en hel del på dessa, dock ej VL ännu.

Jag köpte dessa från Skistart, som i egenskap av en av de större aktörerna i denna bransch på nätet, bör ha koll på spann och annat viktigt.

Min åkförmåga är väl motionär med höga ambitioner, VL 2018 samt diverse seedningslopp.

Åkte varje dag i min ungdom, och har återupptagit denna sport igen vid 41 års ålder.

 

Ett par frågor;  Sedan förra säsongen har jag tränat en del och har därför lagt på mig 3kg. Hur stor "tolerans" gällande viktökning finns det utrymme för utan att spannet blir fel? +/- 5kg?

 

Tycker att Fischer RCR skidorna känns tunga för att vara 2017, ska man titta på Carbonlite/Speedmax istället? (Alternativt annat märke) 

 

Tacksam för lite input

Link to comment
Share on other sites

Köpte Fischer RCR förra säsongen och har åkt en hel del på dessa, dock ej VL ännu.

Jag köpte dessa från Skistart, som i egenskap av en av de större aktörerna i denna bransch på nätet, bör ha koll på spann och annat viktigt.

Min åkförmåga är väl motionär med höga ambitioner, VL 2018 samt diverse seedningslopp.

Åkte varje dag i min ungdom, och har återupptagit denna sport igen vid 41 års ålder.

 

Ett par frågor;  Sedan förra säsongen har jag tränat en del och har därför lagt på mig 3kg. Hur stor "tolerans" gällande viktökning finns det utrymme för utan att spannet blir fel? +/- 5kg?

 

Tycker att Fischer RCR skidorna känns tunga för att vara 2017, ska man titta på Carbonlite/Speedmax istället? (Alternativt annat märke) 

 

Tacksam för lite input

Bra skidor (RCR är ju en bättre modell iaf) tolererar nästan +/- 10kg utan att det blt någon större skillnad. Visst, +10kg gör skidan lite lägre och kanske svårare med klister om den är uttagen för att funka med klister från början.Längden på spannet ska inte förändras mycket alls.

 

RCR är marginellt tyngre än RCS/Speedmax, Carbonlite är ju lättare men det spelar egentligen ingen roll i klassisk åkning.

 

Men har du pengar och intresse så är ju ett par skidor till kul, och användbara om du får rätt modell.

Link to comment
Share on other sites

Själv tycker jag alltid det är bra att ha ett par som man inte är så rädd om. Så om du vill skaffa ett par "dyrare", så kan du väl ha RCR-paret till "grusskidor". 

 

Annars kan det vara bra med skidor för lite olika förhållanden. Så om du har ett par riktigt bra ´blå´ (allround) skidor, så kanske nästa par blir för klister (´röda´ eller ´wet´)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...