Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stavar för klassisk


Kim

Recommended Posts

Är 173 cm lång och kört med stavar på 145 cm längd hittills.

Köpte nya Swix CT1 och bestämde mig då att köra på längden 147,5 cm då jag tycker att jag saknar nån centimeter på mina 145 cm stavar.

Testat dom nu i Sälen och lite ovant känns det men det känns som jag får bättre träff i stakningen. Dock märker jag att de känns lite långa för diagonalväxeln.

 

Jag är en medioker åkare som körde VL 2015 på 10 tim, ÖS 2016 på 6.20tim, senast ÖS 2017 på 5.54. Uppskattar att jag stakar 60-70 % på ett Vasalopp.

 

Vilken längd på stavar tycker ni jag ska ha?

 

MVH

Kim

 

Link to comment
Share on other sites

Fast 10 h var ju för länge sedan, nu verkar det röra sig om ca 6 timmar. Längden kan ju vara ok, finns väl chans att du klarar längdregeln med en hårsmån...

Jag har liknande situation men plussar 2,5 cm på stav och 3 cm på kroppslängd.

För min del känns diagonal nästan bättre men är mer osäker på stakningen faktiskt.

Tiderna har dock blivit bättre med likvärdig träning så någon nytta finns nog.

 

Kan du testa mellan stavarna? T ex testlopp på rullskidor i likvärdiga förhållanden så kandu nog se nyttan. Sedan blir det kanske inte diagonal på rullskidorna?

 

Eftersom du nog ryms inom regeln så är det nog bara upp till din egen känsla.

Om resultaten visar på förbättring låter det dumt att kapa utan att känna efter ett tag till.

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte du behöver vara så blygsam att kalla dig "medioker åkare". Jag tycker du är en riktigt bra åkare, som klarat ÖS på 5.54. :). Om vi lägger till 3 cm till dina 173 cm och gångar med 0.83 blir det 146 till reminfästningen, så 147,5 är väl precis på gränsen. Men som sagt det är din egen känsla som bör råda, men 1 cm kan faktiskt göra skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde i många år med stavlängd 0,85 (totallängd) och tyckte att det var bra. För några år sedan fick jag för mig att testa längre stavar och gick upp 5 cm till 0,88. Det var ovant i början, men snart började det kännas riktigt bra. Ungefär samtidigt samtidigt "moderniserade" jag min stakteknik, och började köra med kortare tag och händerna närmare kroppen. I kombination med längre stavar blev detta ett riktigt lyft för min stakning. Det blev lite klumpigare i diagonalåkningen, men helt ok i alla fall det lilla som jag diagonalar.

 

När stavlängdsregeln kom förra säsongen var tyvärr jag tvungen att kapa 2-3 cm vilket kändes trist när man var inkörd på den nya längden. Nu ligger jag precis på max vad som är tillåtet, och har inga planer på att gå tillbaka ner till 0,85.

 

147,5 cm för dig är ju bara 0,85 så jag tycker inte att det är för långt. Snarare tvärt om. Jag tror att du kan öka andelen stakning till över 80% på VL med längre stavar. Det spar energi.

Link to comment
Share on other sites

Kroppslängd mätt med pjäxor * 0,83 = max stavlängd trugspets till reminfästning. Kring 146 cm för TS skulle jag tro eller ca 150 cm så som tillverkarna fortfarande anger stavlängd. Inte ens nära någon fara med 147, 5 för TS alltså.

 

Annars tar byte till rätt truga bort nästan 1 cm. Skulle jag föredra istället för att kapa 1 cm. Och skulle du en dag börja tycka att 147,5 är lite för kort, vilket inte är osannolikt, så kan du bygga på 1 cm med rätt truga. Dessutom skiljer trugkanternas höjd ganska ordentligt, och ovetandes om dessa tutar vi ändå på obekymrat med de totallängder vi intalat oss är bra. 

 

Så jag tror du vänjer dig med 147,5. Man vänjer sig med det mesta, som du är van vid 145 cm nu. Jag har vant mig med +4cm från tidigare och tycker det är riktigt bra även i diagonalen. Jag drar händerna nära axlarna och antar att jag vinklar staven bakåt lite mer, vilket knappast är en nackdel uppför. Jag känner mig mycket starkare än tidigare i alla fall. Lättare att stabilisera sig mot staven också om fästet är halvtaskigt. Kanske är jag långsammare men det känns lättare i alla fall :)

Link to comment
Share on other sites

Sen kan man ställa frågan till sig själv, vilken skidåkare man vill vara. Är det bara stakning som efterfrågas eller skall de andra teknikerna fungera också. Vill man köra hela arsenalen kanske inte längsta möjliga stav inom reglementet är det bästa utan snarare lite kortare, så att diagonalen sitter där.

Link to comment
Share on other sites

Härligt med massor av åsikter. Kul och höra andras erfarenheter. Jag kommer behålla mina 147,5 så länge. Ska köra Axa Ski Marathon nu i jan och får då utvärdera hur de känns. Men tror också att mycket handlar om att vänja sig. Så länge magkänslan är bra och man inte blir långsammare så kör jag på!!!
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...