Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stenslipade skidor, hur ska dessa behandlas för optimalt glid.


Leaf

Recommended Posts

Vill starta en diskussion parallellt med stålsickling om hur vi kan behandla de stenslipade ytorna för bättre i hållande glid. Hår på skidan är inte bra.

Gäller att få till det så att skidorna håller glidet bättre då smuts verkar fastna i utstickande hår och ojämnheter.

Trad har man jobbat med Fibertex 25 ggr fram och tillbaka och valla hårt paraffin och sickla. Allt för att få bort hår.

Men det måste finnas utveckling i det här.

 

Vad tror ni om följande:?

Roterande fibertex ?

Roterande stål ?

Åka ovallat i vass snö och polera bort hår?

Maskinpolering?

 

Vad säger en erfaren skidslipare om detta?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Roterande fibertex har jag inte provat men rimligen är det som med roterande borstar. Det är effektivare och går snabbare. Själv drar jag nog närmare 100 drag med fibertex när jag grundar ett par skidor. Brukar också initialt borsta och fibertexa åt båda hållen för att försöka få bort mer hår. Dock finns ju självklart någon gräns när du inte får bort mer hår trots idogt fibertexande och borstande.

 

Att åka ovallat på isigt underlag tror jag mycket på. Tycker att ett par skidor som inte gått något vidare och som man kanske inte jobbat så mycket med kan höja sig om man kör på dem när snön är riktigt vass och aggresiv. Det vore intressant att undersöka en nyslipad skida genom microskop (lupp är tyvärr lite svagt), köra på den under riktigt isigt och slitigt före ovallad och sedan kolla på skidan igen. Skulle ju kunna vara ett roligt och effektivt sätt att "polera" skidan innan man grundar den.

Link to comment
Share on other sites

Bra.

Ska försöka låna ett microskop och studera belaget.

Sedan köra fibertex, rotostål och isföre och ev annan polering och jämföra

Har ett par som inte går bra. Men där är tryckpunkterna inte heller bra så det kan bero på flera saker.

Link to comment
Share on other sites

Tror också på de saker du tar upp med ev undantag av poleringen. Jag tror inte att man får bort "håren" direkt varför en polering känns lite överflödig. Möjligen kan poleringen bli aktuell längra fram när skidan körts en del, ex på aggresiv snö.

 

Man kan väl också ställa sig frågan varför stenslipa överhuvudtaget!?. Idén med stenslipningen torde vara att få belaget plant. Detta kan man ju öppnå med stålsicklingen, eller hur. Sedan har vi själva maskinstruktureringen vilken man då skulle kunna göra efter stålsicklingen. Det borde ju minimera håren från början och därför göra det enklare att bli av med dem snabbare. Det känns som att det just är planslipningen som är den "stora boven" vad gäller att riva upp hår. Så varför inte stålsickla, maskinstrukturera, fibretexa, grundparaffinera och borsta utav h.....te? Tycker mig kunna läsa detta upplägg mellan raderna från Stevens senaste inlägg!?

Link to comment
Share on other sites

När jag pratar stenslip menar jag maskinstrukturerat. Menar du något annat?

Jo, det gör jag tydligen. I min värld är även en stenslip att slipa skidan plan och om skidan är körd, få bort repor. Du trodde jag, har möjligen fel, att skidan först slipas ett antal gånger för att åstakomma den plana ytan utan repor för att slutligen lägga strukturen. Är det inte så det fungerar?

Link to comment
Share on other sites

En nyfiken fråga är ju helt klart: Vilken åk kapacitet har ni som diskuterar så mkt om glid osv,, syreupptag/teknik,,,,led 1 lr bätter i VL?

För att inte det här skall bli den längsta tråden så kan jag nog sammanfatta det med att det spänner ganska brett med en viss överrepresentation i den "bättre", dvs snabbare, halvan av t.ex. Vasaloppet typ led 3-6.

Man kan se det lite som vissa som överhuvudtaget läser på forum som skidforum och puls.se. Det är ju folk som är intresserade över att bli bättre och därför kan man nästan räkna bort de absoluta nybörjarna men givetvis finns det sådana också. Man kan också räkna bort den absoluta eliten då de inte ens har tid att vara här och inte heller räknar med så mycket matnyttigt. Själv så är jag inte ens representativ för den jag är (!), då jag aldrig har tid att träna skidor knappt. Brukar få ihop 15-20 mil innan Vasan/Öppna och ligger mellan lite under 6 h och 6.30. Har sjunkit konstant de senaste 5 åren. Springer mest.

Springer halvmara på 1.24 och maran på lite över 3 h. LL på 2.14. VR på lite under 10. IM (Kalmar) på lite över 12 h, satsar på sub11 i år.

 

Har inte haft tid att träna på slutet så nu är det lite sämre förstås men intresset glöder!

 

Rätt bra teknik på skidor dock, iaf med diagonalen. Sämre med stakningen men det skall jag träna lite på.

Link to comment
Share on other sites

En nyfiken fråga är ju helt klart: Vilken åk kapacitet har ni som diskuterar så mkt om glid osv,, syreupptag/teknik,,,,led 1 lr bätter i VL?

Det börjar spåra ut ;-) Tanken med frågor (och svar) i detta forum är väl att det finns ett gemensamt intresse. Jag misstänker att zcykel är ute efter att om man inte är elit så kan man inte veta något om glid eller ens diskutera detta. Tillbaka till stenslip och behandling. Ett tidigare inlägg (även för något år sedan) om att borsta med stål åt motsatt håll tycker jag låter intressant. Skit samma om jag eller någon annan sedan startar i led 10 eller elit...

Link to comment
Share on other sites

En nyfiken fråga är ju helt klart: Vilken åk kapacitet har ni som diskuterar så mkt om glid osv,, syreupptag/teknik,,,,led 1 lr bätter i VL?

Alldeles för dålig syraupptagningsförmåga och tekniken är ju usel. Led 6 i vasaloppet och led 1 kommer jag aldrig att uppnå :)

Link to comment
Share on other sites

Hm?? Skillnad på VO2 och VO2max. men är det VO2max ska det nog vara 57.0 ml/kg/min. Eller så är det 5,7 VO2 l/min. bra hur som helst. Ville bara få ett hum hur bra åkare det handlar om...... ;-)

Säger det något om hur pass duktig man är på att behandla skidor ... ;)

 

Nja,,Nu var det inte riktigt så jag menade,sorry om jag upprört nån. Till mitt försvar då:Ville bara kolla vilken ände man ska börja i!Sickla glid eller träna,, oavsett elit eller led 10. Sorry än en gång!

Det beror väl på vad du är mest intresserad av. Tänkte du prestera bra under olika skidlopp föreslår jag att du börjar med att träna. Mitt vallaintresse har aldrig skapat någon bra prestation ... :)

Link to comment
Share on other sites

En nyfiken fråga är ju helt klart: Vilken åk kapacitet har ni som diskuterar så mkt om glid osv' date=', syreupptag/teknik,,,,led 1 lr bätter i VL?[/quote']

Det börjar spåra ut ;-) Tanken med frågor (och svar) i detta forum är väl att det finns ett gemensamt intresse. Jag misstänker att zcykel är ute efter att om man inte är elit så kan man inte veta något om glid eller ens diskutera detta. Tillbaka till stenslip och behandling. Ett tidigare inlägg (även för något år sedan) om att borsta med stål åt motsatt håll tycker jag låter intressant. Skit samma om jag eller någon annan sedan startar i led 10 eller elit...

Jo, alltså. Att borsta i motsatt håll tror jag är effektivt om man vill rensa hår men det är bara en tro och skulle behöva ett mikroskop för att bekräfta. Det verkar åtminstone inte gjort någon skada, ... fast det kan jag igentligen heller inte veta. Det är ju inte helt lätt att bevisa sina teser om man inte har 10 par skidor att prova lite olika teknik på och sedan jämföra.

Link to comment
Share on other sites

Finn 2 mfl.

Har ni kollat om era skidor följer samma mönster som Kuzmin m fl skriver om?

Alltså att glidet snabbt försämras efter några km åkning?

Är det så så finns det anledning till att djupdyka i belagsbehandling för att få en finare hårfri yta även på stenslipade skidor.

Har bara kollat mina stenslipade skateskidor och de tappade inte glid på 10 km i alla fall.

Stålsicklat och vallat höll också glidet väldigt bra.Under 70 km åkning tappade jag marginellt glid i kallföre.

Vore bra om vi/ni de närmsta dagarna kunde prova detta med ihållande glid.

Om det nu är så att man tappar glid på grund av belagshåret, vilket är troligt, så är det ju viktigt att få bort det.

Link to comment
Share on other sites

Finn 2 mfl.

Har ni kollat om era skidor följer samma mönster som Kuzmin m fl skriver om?

Alltså att glidet snabbt försämras efter några km åkning?

Är det så så finns det anledning till att djupdyka i belagsbehandling för att få en finare hårfri yta även på stenslipade skidor.

Har bara kollat mina stenslipade skateskidor och de tappade inte glid på 10 km i alla fall.

Stålsicklat och vallat höll också glidet väldigt bra.Under 70 km åkning tappade jag marginellt glid i kallföre.

Vore bra om vi/ni de närmsta dagarna kunde prova detta med ihållande glid.

Om det nu är så att man tappar glid på grund av belagshåret, vilket är troligt, så är det ju viktigt att få bort det.

Bara som info så bör man ju tänka på några parametrar när man svarar.

Om man ser det rätt enkelt så kan man tänka sig att man har 3 zoner. Kallföres, optimal och varmföres. Och den optimala zonen kan sägas vara mellan -2 till -6 då -4 vetenskapligt skall vara den bästa temperaturen för glid. Vid kallföres, alltså kallare än minus 6 så kan man nästan helt negligera smutsabsorbtionen då det knappt blir ngn men då handlar det istället om att ha en sådan hård yta som möjligt men det kan vi lämna just nu. Vid den optimala zonen så börjar det dock att handla om att det tas upp mer och mer smuts i valla och belag och undersökningar, från bl.a. Kuzmin visar ju på att vallan tar upp mer smuts än belaget i sig. Och den ökningen eskalerar ju i varmföreszonen. Givetvis tar även belaget upp mer smuts men vallan mer generellt.

Så för att det inte skall bli missvisande rapporter hit och dit så bör man ju ta med vid vilken temp man testat. I rapport-tråden så gör man ju det men jag tänkte mest vid svar här och nu.

Link to comment
Share on other sites

Ja det är riktigt. De närmsta dagarna kommer det vara riktigt milt i Sverige så vi är alltså i det sämsta tänkbara förhållandet för vallade skidor enligt Kuzmin. Samtidigt är vi i det bästa området för stenslipade skidor. Då förutsätts att vi åker de trad mjuka vallor utan additiv (molybden etc) som Kuzmin provat. Om teorin är att mjuka vallor nöts lättare bort och håren och ojämnheter kommer fram bör en skida utan hår (proffsslipad och proffsbehandlad) inte tappa glid på samma sätt. Där blir resultatet från Finn 2 och andra elitare intressanta.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...