Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stenslipade skidor, hur ska dessa behandlas för optimalt glid.


Leaf

Recommended Posts

[För mig skulle det vara intressant och kanske det skulle ge en del svar i detta mörker?

OK. Det ena paret ska jag titta på i mikrosopet innan jag lämnar in. Ett par Fischer rcs som gått bra. Ska se om strukteren efter upprepade vallningar är slätare än när de kommer tillbaka från en Tazzari-slip. Men även kolla om fibertex kan ge annan upplevelse i mikroskopet.

 

Jag tycker annars att Toko har bra tekniska beskrivningar på deras amerikanska hemsida, om varför man ska grundparaffinera med mjukt och hårt mm. Rekommenderas för dom som kan lika lite som jag om vallning

Hittar nog inte vad du menar. Kan du länka lite mer exakt?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply
[För mig skulle det vara intressant och kanske det skulle ge en del svar i detta mörker?

OK. Det ena paret ska jag titta på i mikrosopet innan jag lämnar in. Ett par Fischer rcs som gått bra. Ska se om strukteren efter upprepade vallningar är slätare än när de kommer tillbaka från en Tazzari-slip. Men även kolla om fibertex kan ge annan upplevelse i mikroskopet.

 

Jag tycker annars att Toko har bra tekniska beskrivningar på deras amerikanska hemsida' date=' om varför man ska grundparaffinera med mjukt och hårt mm. Rekommenderas för dom som kan lika lite som jag om vallning[/quote]

Hittar nog inte vad du menar. Kan du länka lite mer exakt?

Sorry! Här:

http://www.tokous.com/PDF/Articles/New%20Ski%20Preparation.pdf

Link to comment
Share on other sites

[För mig skulle det vara intressant och kanske det skulle ge en del svar i detta mörker?

OK. Det ena paret ska jag titta på i mikrosopet innan jag lämnar in. Ett par Fischer rcs som gått bra. Ska se om strukteren efter upprepade vallningar är slätare än när de kommer tillbaka från en Tazzari-slip. Men även kolla om fibertex kan ge annan upplevelse i mikroskopet.

 

Jag tycker annars att Toko har bra tekniska beskrivningar på deras amerikanska hemsida' date=' om varför man ska grundparaffinera med mjukt och hårt mm. Rekommenderas för dom som kan lika lite som jag om vallning[/quote]

Hittar nog inte vad du menar. Kan du länka lite mer exakt?

Sorry! Här:

http://www.tokous.com/PDF/Articles/New%20Ski%20Preparation.pdf

Tack Murcas för intressant länk skriven av "brand manager" vid TOKO, Ian Harvey (= gamle USA landslagsåkaren ).

Nu förstår väl vi alla motionärer precis hur vi skall göra (bl.a.lägga fem lager med mjuk valla + ett lager blått+ett lager gult+ett lager blått+ett lager Molybden+ ett lager dagens vax etc.) Det gäller bara att vi siklar och borstar RÄTT emellan med RÄTT borstar och ha precis RÄTT temperatur på järnet i olika moment.

 

Jag har försökt söka på google mer uppgifter om Harvey men inte funnit så mycket om hans vetenskapliga bakgrund som kanske skulle förhöja trovärdigheten i hans vetenskapliga förklaringar till att vi skall göra på precis detta vis (det kan ju ändå vara sant men jag skule vilja bttre förstå varför) Det vore roligt om MC Hammer (som jag tror är betydligt mera kunnig i frågor av denna typ) kunde ge oss sin syn på de förklaringar som ges i denna artikel.

DET tror jag kan öka vår förståelse på MÅNGA olika sätt.

Link to comment
Share on other sites

OK. Det ena paret ska jag titta på i mikrosopet innan jag lämnar in. Ett par Fischer rcs som gått bra. Ska se om strukteren efter upprepade vallningar är slätare än när de kommer tillbaka från en Tazzari-slip. Men även kolla om fibertex kan ge annan upplevelse i mikroskopet.

 

 

Hittar nog inte vad du menar. Kan du länka lite mer exakt?

Sorry! Här:

http://www.tokous.com/PDF/Articles/New%20Ski%20Preparation.pdf

Tack Murcas för intressant länk skriven av "brand manager" vid TOKO' date=' Ian Harvey (= gamle USA landslagsåkaren ).

Nu förstår väl vi alla motionärer precis hur vi skall göra (bl.a.lägga fem lager med mjuk valla + ett lager blått+ett lager gult+ett lager blått+ett lager Molybden+ ett lager dagens vax etc.) Det gäller bara att vi siklar och borstar RÄTT emellan med RÄTT borstar och ha precis RÄTT temperatur på järnet i olika moment.

 

 

Jag har försökt söka på google mer uppgifter om Harvey men inte funnit så mycket om hans vetenskapliga bakgrund som kanske skulle förhöja trovärdigheten i hans vetenskapliga förklaringar till att vi skall göra på precis detta vis (det kan ju ändå vara sant men jag skule vilja bttre förstå varför) Det vore roligt om MC Hammer (som jag tror är betydligt mera kunnig i frågor av denna typ) kunde ge oss sin syn på de förklaringar som ges i denna artikel.

DET tror jag kan öka vår förståelse på MÅNGA olika sätt.[/quote']

Lars-Erik, jag inser ironin i ditt inlägg men jag vill bara vara med och bidra till att lyfta så mycket fakta som möjligt till ytan.

Link to comment
Share on other sites

Murcas, jag tycker att det var JÄTTEBRA att du hittade denna adress åt oss även om den ytterligare understryker hur svårt det kan vara för oss motionärer att utföra alla dessa moment på rätt sätt och att dessutom förstå vad som händer.

Mitt inlägg var kanske onödigt ironiskt, det var egentligen inte menat så utan det var mera ett uttryck av förtvivlan att jag själv har svårt att förstå hur detta fungerar och varför man skall göra alla dessa moment t.ex. försöka trycka in mjukare parafiner i belaget när andra teorier säger att man egenligen skall ha det så hårt OCH SLÄTT som möjligt åtmintone vid kallare före.

Tack vare detta skidforum har jag förstått att jag inte är ensam om att inte förstå. Det känns ju som en tröst . Och jag är som er mycket intresserad av att verkligen förstå hur man skall lägga på glidvalla på ett optimalt sätt. Och därfär kommer jag att följa det som händer på denna tråd men jag skall i fortsättningen inte uttala mig så mycket eftersom jag ärligt talat inte är å kunnig just här (men hoppas bli det ).

Link to comment
Share on other sites

Vill påminna om att jag inte är ute efter att såga stålsicklat.

Kör stålsicklat i kallföre men är inte riktigt nöjd med det i varmare fören.

Leaf;Vad menar du med varmföre? varmare än -6? Följdfrågan för mig, som är intresserad av vallning, naturligtvis eftersom jag läser detta, men tiden hemma räcker riktigt inte till att göra allt enligt konstens alla regler. Hur mycket sämre är stålsicklat i varmföre? Går det att rätta till om man bara har ett par "finskidor" som är stålsicklade och riller. Att jag vänder mig till just dig, är att du verkar vara den mest objektiva på detta forum som verkligen testat på hög nivå. Min nivå kan vara intressant, brukar pendla runt 1000 på VL, och vill inte tappa säg 100 placeringar på grund av att jag inte "orkar valla".

Link to comment
Share on other sites

Tack för det Rotebrostakaren. Har verkligen försökt testat seriöst på samma skidpar mellan vallat och ovallat för att utesluta alla felkällor. Har verkligen bemödat mig att utreda stålsicklat/ovallat resp vallat mot stenslipat vallat/ovallat.

Alla resultat har inte redovisat på forumet för jag har inte orkat då man hela tiden blir frågasatt på något olustigt sätt av främst ovallade sidan.

Mina tester har däremot tagits emot väl och använts för bl a produktutveckling.

 

När vi pratar kontaktytor är det så att en stålsicklad skida ger stor kontaktyta. Oavsett rillning har vi i vissa fören alltför stor kontaktyta med en stålsicklad skida.

Vasaloppet är ett ex där det finns en slät ishinna i spåret och sug uppstår vid för fin struktur. Jämför med kontaktytan på ett par skridskor vid isföre....

Nu ska tilläggas att även skidans utformning och dess tryckpunkter har betydelse. Vissa skidor har långa och andra korta kontakytor. Det gäller alltså även att känna sin skida för att avgöra hur den kan anpassas till föret.

Kläm ihop skidan över bindningarna så du får en spalt mellan skidorna som motsvarar spalten du har när du står med tyngd på båda skidorna. För ett papper mellan skidorna från spetsen och neråt. Där skidorna ligger an papperet har du skidans tryckpunkter.

Se tidigare inlägg hur tryckpkt ska vara vid resp före.

Stålsicklat kan vara kanon vid grova snökristaller som är påfrusna för då finns strukturen i snön.

Så att säga att stålsicklat är sämre vid en viss temperatur går inte. Men då det är fuktigt och kompakt snö och is har jag konstaterat att stenslipade skidor har fördelar. Likaså i högre farter.

Link to comment
Share on other sites

Tack för det Rotebrostakaren. Har verkligen försökt testat seriöst på samma skidpar mellan vallat och ovallat för att utesluta alla felkällor. Har verkligen bemödat mig att utreda stålsicklat/ovallat resp vallat mot stenslipat vallat/ovallat.

Alla resultat har inte redovisat på forumet för jag har inte orkat då man hela tiden blir frågasatt på något olustigt sätt av främst ovallade sidan.

Mina tester har däremot tagits emot väl och använts för bl a produktutveckling....

Du låter ju inte heller så himla opartisk.... "... och används för bl a produktutveckling."

Produktutveckling för vad och för vilken firma?

 

Skall vi lyssna på opartiska testare så är ju, från företagssidan, Stevens mycket bra då han inte har ett uns att vinna på att gynna det ena eller andra lägret. Likaså så har vi ju de andra testarna som inte är kopplade till ngt företag.

 

Hoppas nu du, Leaf, inte att du tycker det här var ett olustigt påhopp. Vad är det för "olustigheter" du menar förresten?

Link to comment
Share on other sites

[För mig skulle det vara intressant och kanske det skulle ge en del svar i detta mörker?

OK. Det ena paret ska jag titta på i mikrosopet innan jag lämnar in. Ett par Fischer rcs som gått bra. Ska se om strukteren efter upprepade vallningar är slätare än när de kommer tillbaka från en Tazzari-slip. Men även kolla om fibertex kan ge annan upplevelse i mikroskopet.

Får man önska ... ? :)

Du skulle också kunna kolla om det gör någon skillnad att borsta belaget åt båda hållen. Jag har själv en hypotes att det kan hjälpa men inget bevis som igentligen styrker den ...

Link to comment
Share on other sites

Tack för det Rotebrostakaren. Har verkligen försökt testat seriöst på samma skidpar mellan vallat och ovallat för att utesluta alla felkällor. Har verkligen bemödat mig att utreda stålsicklat/ovallat resp vallat mot stenslipat vallat/ovallat.

Alla resultat har inte redovisat på forumet för jag har inte orkat då man hela tiden blir frågasatt på något olustigt sätt av främst ovallade sidan.

Mina tester har däremot tagits emot väl och använts för bl a produktutveckling....

Du låter ju inte heller så himla opartisk.... "... och används för bl a produktutveckling."

Produktutveckling för vad och för vilken firma?

 

Skall vi lyssna på opartiska testare så är ju' date=' från företagssidan, Stevens mycket bra då han inte har ett uns att vinna på att gynna det ena eller andra lägret. Likaså så har vi ju de andra testarna som inte är kopplade till ngt företag.

 

Hoppas nu du, Leaf, inte att du tycker det här var ett olustigt påhopp. Vad är det för "olustigheter" du menar förresten?[/quote']

Har man kommit fram till något, så finns det väll ingen anledning till att det inte skulle användas till produktutveckling, vore naturligtvis kul att höra vad det handlar om! För mig verkar och känns Leaf trovärdig, han har testat på hög nivå och kommit fram till att stålsicklat glider bäst när det är X och stenslipat glider bäst när det är Y, sedan så glider stålsicklat och vallat bäst i Z. Det som gör Leaf trovärdig är: Han har aldrig förespråkat någon produkt i absurdum, som typ RS-riller gör, numera öppet. Han påstår inte att man ALLTID ska valla eller ALDRIG ska valla. Det han skriver försöker han koppla ihop till någon röd logisk tråd för att försöka förstå varför det blir som det blir. Så för OPTIMALT glid, så räcker det troligtvis inte med enbart stålsickling och riller i ALLA fören. Men visst, det blir en ENKLARESPORT om man ALLTID bara behöver stålsickla. Skulle vara oerhört intressant om du, Leaf kund presentera alla dina resultat och slutsatser här! Så var och en själv skulle kunna dra sina slutsatser om man bör valla och stenslipa eller inte i vissa fören beroende på sina förutsättningar och främst intresse kanske.

Link to comment
Share on other sites

Tack för det Rotebrostakaren. Har verkligen försökt testat seriöst på samma skidpar mellan vallat och ovallat för att utesluta alla felkällor. Har verkligen bemödat mig att utreda stålsicklat/ovallat resp vallat mot stenslipat vallat/ovallat.

Alla resultat har inte redovisat på forumet för jag har inte orkat då man hela tiden blir frågasatt på något olustigt sätt av främst ovallade sidan.

Mina tester har däremot tagits emot väl och använts för bl a produktutveckling....

Du låter ju inte heller så himla opartisk.... "... och används för bl a produktutveckling."

Produktutveckling för vad och för vilken firma?

 

Skall vi lyssna på opartiska testare så är ju' date=' från företagssidan, Stevens mycket bra då han inte har ett uns att vinna på att gynna det ena eller andra lägret. Likaså så har vi ju de andra testarna som inte är kopplade till ngt företag.

 

Hoppas nu du, Leaf, inte att du tycker det här var ett olustigt påhopp. Vad är det för "olustigheter" du menar förresten?[/quote']

Har man kommit fram till något, så finns det väll ingen anledning till att det inte skulle användas till produktutveckling, vore naturligtvis kul att höra vad det handlar om! För mig verkar och känns Leaf trovärdig, han har testat på hög nivå och kommit fram till att stålsicklat glider bäst när det är X och stenslipat glider bäst när det är Y, sedan så glider stålsicklat och vallat bäst i Z. Det som gör Leaf trovärdig är: Han har aldrig förespråkat någon produkt i absurdum, som typ RS-riller gör, numera öppet. Han påstår inte att man ALLTID ska valla eller ALDRIG ska valla. Det han skriver försöker han koppla ihop till någon röd logisk tråd för att försöka förstå varför det blir som det blir. Så för OPTIMALT glid, så räcker det troligtvis inte med enbart stålsickling och riller i ALLA fören. Men visst, det blir en ENKLARESPORT om man ALLTID bara behöver stålsickla. Skulle vara oerhört intressant om du, Leaf kund presentera alla dina resultat och slutsatser här! Så var och en själv skulle kunna dra sina slutsatser om man bör valla och stenslipa eller inte i vissa fören beroende på sina förutsättningar och främst intresse kanske.

Bra talat! Men jag tycker ändå att det vore bra om Leaf talade ur skägget lite för chansen att en vanlig utomstående skulle bidra till produktutveckling utan att vara inblandad i ett företag, och då möjligen i ett vallaföretag, är ganska liten.

RS-Riller är grymt partisk i just rillning, det håller jag med om och vi vet förstås varför också. Fast jag tror förstås att om flera landslag vill ha hans produkter så lär det inte vara kattpiss och vad jag har hört så ligger Peken på för att få nya produkter. Men nog om det. I fråga om vallat och ovallat så har han inget att vinna och där lär han/dem vara opartisk(a). Av vad man kan läsa på deras hemsida så har de just testat mycket kring stålsicklat och ovallat mot stenslipad och vallat.

Link to comment
Share on other sites

I fråga om vallat och ovallat så har han inget att vinna och där lär han/dem vara partisk(a). Av vad man kan läsa på deras hemsida så har de just testat mycket kring stålsicklat och ovallat mot stenslipad och vallat.

...antar att du menar opartiska' date=' eller ??[/quote']

Givetvis! Tack! :-)

Link to comment
Share on other sites

Igår tog jag fram mikroskåpet. Jag tog en titt dels på mina gamla fischer rcs som vallats ett antal gånger efter alla regler. Eftersom de har varit pulvervallade ett antal gånger och har små skavanker är de dags att slipa om. Jag tog även en titt på de Madshus hypersonic som jag köpte hos Johan i torsdags - alltså fabriksmaskinslipade utan åtgärd. De senare har en hel del microhår som syns tydligt. Fischerskidorna har inga microhår.

 

Jag försökte även se om det fanns ojämnheter i strukturen som borde inverka negativt på glid. Detta är dock betydligt svårare att se.

 

(Om ca två veckor lämnar jag nog in dessa två par till slipning hos Johan. Jag återkommer med mer efter jag fått tillbaka dessa.)

 

Rent spekulationsmässigt så tror jag att det viktigaste här är att den översta ytan är utan ojämnheter och så slät som möjligt. Här kan nog även en rillning ibland ge negativa "uppåtgående" åsar, vilket diskuterats i andra trådar. Intressant tycker jag därmed är de nya släta rullarna (som bl a diskuteras på RS-rillers hemsida). Men jag har även en fundering på om inte en mycket lätt stålsickling efter rillerstruktureringen (utan att rillningen försvinner) borde vara en fördel? Å andra sidan borde ju rillningen då bli mer permanent och inte kunna återgå till sitt utgångsläge vid uppvärmning.)

 

Själv har jag ett par som jag vill ha som bra kallskida. Dessa har nu lite för grov rak struktur. Jag funderar på att stålsickla ner dessa lite, men så strukturen ändå delvis är kvar. Men hur detta blir får jag nog vänta och se till riktigt kallföre nästa säsong. (Men eftersom jag gillar att glidvalla, så blir det nog detta också.) Men jag kommer microskopiera dessa också nästa vinter!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...