Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Bruksvallsloppet lovar skidpropaganda

Visma Ski Classics lanserar knsneutral ranking!

Vasaloppsnyhet infr 2020: Medalj till alla!

Viktor Thorn kmpar sig tillbaka efter tv ryggoperationer

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Kommentatorer världscupen svt

• Vänligen logga in för att kunna svara
36 svar till detta ämne

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 714 inlägg

Johan olsson hade varit kul som expert, men frågan är om han klarar hålla energin uppe en hel tävling. Gunde Svan hade säkert kunnat hålla bra tryck. Tänk fångarna på fortet.

Hellner och Olsson säger ”liksom” tre ggr i varje mening. Kolla varenda intervju. Högst störande

Kolla här :)
https://youtu.be/NqZn6deBlrw

Så med närmare eftertanke. Nej tack i SVT
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 371 inlägg

Fast Gunde Svan ihop med Vacci skulle inte gå, i skarpa lägen skulle de skrika i munnen på varandra, är ju två typiska förstekommentarorer. Nej, Vacci måste ha en lugn typ, gärna på samma humornivå som honom, då tror jag det skulle bli

ett vinnande koncept, varför inte värva över Molle från radion, tror han skulle fungera ihop med Vacci.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 312 inlägg
Min teori är att Vacci skulle bli så starstruck så han skulle mest springa och hämta gofika åt gunde.

OlaM

OlaM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 437 inlägg

Kan bekrefte at den norske diftongen au uttales "öu" slik at Johaug er Johöug, Haugen er Höugen. Men det beror litt på dialekt. Noen fra Oslo øst vil ganske si Hävgen og Johävg, mens noen fra Oslo vest sier Häugen og Johäug. Men noen fra Sogn & Fjordane vil si Johaog og Haogen.

Norsk turist og sofagris

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 371 inlägg

Kan bekrefte at den norske diftongen au uttales "öu" slik at Johaug er Johöug, Haugen er Höugen. Men det beror litt på dialekt. Noen fra Oslo øst vil ganske si Hävgen og Johävg, mens noen fra Oslo vest sier Häugen og Johäug. Men noen fra Sogn & Fjordane vil si Johaog og Haogen.

OK, då har vi fått en bra förklaring på varför det uttalas olika av dig som är insatt. Att då svenska kommentatorer uttalar olika har då att göra med vilka de haft som förebilder. Det är som i Sverige att man uttalar olika beroende på varifrån man kommer i landet.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 714 inlägg
Tycker firma hård och Blomqvist har tappat skärpan. Häromdan missade dom antal varv och lurade oss om att det var ett varv kvar och nu missar dom helt att Anna Haag tappar lite lite varje gång uppför. Tar även flera min innan dom ser att det spricker bakåt. Nä dags för nåt nytt fräscht par.

Vacchi på Eurosport är mycket mer skärpt. Elofsson är en tung expert där. SVT är på efterkälken
Återinför skejtvasan
41.57.63

Exil Mas

Exil Mas

Medlem

• Members
  • Pip
  • 117 inlägg

Synd ni inte kan få höra NRK exelenta kommentering precision och skärpa från start til mål. Torgeir Björn, Jann Post och Anders Aukland vet vad dom snackar om och så kommer landslag ledaren vidar Løfshus in med kommentarer under loppen.

J. Hård har blitt väldigt gaggig i bästa fall säger han det man själv ser i tv'n :o

Öss 2013/6.47. Ösm 2014/ 6.35  Ösm-15/ 6.44  Ösm-16/ 5.49  Ösm17/ 6.25  ÖSM18/ 6.12 pl131 -27 året

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 714 inlägg
Under hela herrloppet missade dom det uppenbara att Rickardsson slet med fästet. Han tappade uppför och fick kliva ur spår först av alla. Sen tog han igen på stakningen. Finns det nån som körde bättre på slätan idag tro? Nä utan vara för gnällig så tycker jag dom missar mycket. Kan det vara att dom tittar för lite på tv sändningen och mer live ut ur hytten.
Återinför skejtvasan
41.57.63

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 371 inlägg

Att de missade varven i "kaosloppet" är ju förlåtligt, då det hände saker hela tiden, men två gånger under TDS har de missat just det läge, när någon börjat dra ifrån och det har bildats en liten lucka. Sånt får man inte missa, ty det är de lägena som är intressanta i loppen.

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 503 inlägg

Även jag hör till de "soffkommentatorer" som ibland är onödigt hård mot SVTs kommentatorer. Framförallt när de missar uppenbara, viktiga och intressanta saker som händer i bild. 

Men vad jag tror att många missar är att kommentatorerna inte sitter och tittar på skärmen på samma sätt som vi TV-tittare gör. De försöker även följa med i vad som händer utanför TV-sändningen. Dessutom måste de hela tiden kolla upp fakta vid sidan om så att de kan babbla på om intressanta saker som inte är de uppenbara grejer som händer i bild. 

Om jobbet var så enkelt som att bara kommentera det man ser framför sig, ja då skulle vi alla nog kunna vara experter på nästan alla idrotter. ...framförallt vi som hänger på ett smalt forum och anser oss vara just "experter".  :D

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 312 inlägg
https://www.expresse...maste-sta-over/

Hur blir detta tro?

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 714 inlägg
Fredriksson har inte mkt att komma med tyvärr. Mest konstaterade om att ”han gör det bra” osv. Lätt att bli bortskämd när man tar blomman och hård för givet. Denna helgen var för sorglig kommentatorsmässigt. Skidskyttet är inte mkt bättre det. Saknar den där Kalle.
Återinför skejtvasan
41.57.63

FredrikE

FredrikE

Medlem

• Members
  • Pip
  • 289 inlägg

Hej!

Jag är så glad att "Blomman" och Hård har ledigt ibland...jag kan bara inte tycka att de är bra. 

...de är till och med sämre än de svenska herrlandslaget.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 371 inlägg

Svårigheten att vara expertkommentator är att variera sig och komma med nya infallsvinklar vare sig man sitter i Vinterstudion eller bisittare under sändningar. Tycker det är bra att man varierar med Fredriksson och Blomqvist på expertstolen, så det blir lite variation. Ojanen har stor kunskap och analytisk förmåga, men gör även sina misstag. I en tidigare sändning i Vinterstudion upprepade hon flera gånger ordet "leverera", vilket jag uppfattar som negativt som om vi som åskådare gjort en beställning på framskjutna placering och bara väntar på att de skall levereras.

I skidskytte tycker jag att Ferry fortfarande tillför sändningarna en hel del substans medan Helena Ekholms kommentarer är ganska förutsägbara, tror inte hon överlever mer än en säsong.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 714 inlägg
Det är inte lätt att göra alla nöjda såklart. Men som expert tycker jag det krävs två saker främst. Kunna göra analytiska inlägg och att våga kritisera. Jag tycker SVT faller där både i skidskyttet och längdåkningen. NRK och kanal 9 är betydligt bättre. T.o.m brittiska Eurosport har högre nivå, enligt mig (självutnämnd soffexpert)
Återinför skejtvasan
41.57.63

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 714 inlägg
Niklas Nord (?) som kommenterar sm veckan nu är väldigt bra. Påläst och har inga störande grejer för sig. Som tex Blimqvist som hela tiden säger ”mmmmm” :)

Fredriksson däremot tillför ingenting alls. Självklart extremt kunnig, men det gör hsn inte till en bra tv-expert
Återinför skejtvasan
41.57.63

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 371 inlägg

Med det lilla jag sett från SM-tävlingarna är jag beredd att hålla med att Nord är en mycket bra kommentator, som inte pratar sönder tävlingarna som vissa gör.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar