Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ny stavrem från Madshus


Pask

Recommended Posts

Det verkar som att Madshus har kommit med en ny modell på stavrem till denna säsong: NCR 100 UHM. Svart istället för röd som de kört med de senaste åren. Är det någon som har testat dessa remmar? Hur är storlekarna? Madshus remmar har ju tidigare varit väldigt stora i storlekarna, en Madshus S har varit större än en Swix M.

 

Nu verkar det finnas storlek XS också, det har inte funnits tidigare. Är det ett tecken på att övriga storlekar är de samma som tidigare, men att Madshus har kompletterat med en mindre för åkare med små händer?

Link to comment
Share on other sites

Fel Skogsvakt. Enligt mig är de nya svarta MINST en storlek mindre (iaf på bredden) än de gamla röda och gamla svarta. Med andra ord får jag som har XL gå upp på L istället för M på röda

Tja well. Jag håller inte med. Har gamla medium som är tokstora. Nu har jag nya small som passar precis till att vara för stora. Så jag tycker jag :)

Link to comment
Share on other sites

Har polare som köpte nya svarta i small och det var inte så stor skillnad kanske mot medium, men säg så här då: Röda medium passar mig perfekt; kan stänga remmen i princip helt. Nya svarta medium kan jag inte nå med remmen till BÖRJAN av kardborren knappt så jag kan inte fästa remmen alls med nya svarta i medium
Link to comment
Share on other sites

För att bidra till förvirringen: 

 

Jag köpte Madshus vita stav med svart rem (strl L). Pajade en vit stav, mailade Skistart och frågade om det var samma rem på nya svarta staven med röd rem och det är det.

 

Köpte svarta staven med röd rem (strl L) och vad jag kommer ihåg så passar den likadant.

 

Har också röd rem i storlek S till mina Swix-stavar och den passar mina händer med Hestra strl 10 fint också, även om jag föredrar den större remmen.

Link to comment
Share on other sites

Hm, olika bud där alltså. Någon som kan jämföra storleken med Swix? Jag har stl M på Swix ProFit, och de röda Madshus i stl S har jag fått sy in för att jag drar dem i botten på bredden annars.

jag Har medium på swix och dom passar bra. På nya madshus har jag S och dom passar, men är lite åt de stora hållet. Men jag skulle nog ändå inte valt XS , iaf inte utan att prova innan. Det är ändå stor skillnad på köra med lobstervantar och tunn racehandske så lite spelrum vill man ju ha på remmen

Link to comment
Share on other sites

Tror nog att man måste gå på egen känsla här, jag har Stl 10 på Hestra och Lillsport (tycker om när handskarna är lite stora) och på Swix, Skigo och Madshus har jag large rem, medium funkar med tunna handskar men inte med lite varmare.

Det här med remmar är som med pjäxor, det som är bra för en hand/fot är dåligt för en annan.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått mina remmar, så nu har jag svaret:

 

Storlek S av den nya modellen är precis lika stor som tidigare. Jag har jämfört både med de röda och de äldre svarta. Alla tre är sydda efter samma mall.

 

Storlek XS är 2 cm mindre runt tummen och 1 cm mindre vid stängningen. Den verkar passa mig perfekt, vi får se hur den känns ute i spåret.

 

Till er som tycker att de nya är mindre än de gamla så tror jag det beror på att de är nya, hårda och inte riktigt formade efter era händer. Sedan tror jag också att remmar tänjs ut lite när man stakar mycket och kraftfullt med dem. När de nya är inkörda kommer de nog att kännas lika stora som de gamla.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått mina remmar, så nu har jag svaret:

 

Storlek S av den nya modellen är precis lika stor som tidigare. Jag har jämfört både med de röda och de äldre svarta. Alla tre är sydda efter samma mall.

 

Storlek XS är 2 cm mindre runt tummen och 1 cm mindre vid stängningen. Den verkar passa mig perfekt, vi får se hur den känns ute i spåret.

 

Till er som tycker att de nya är mindre än de gamla så tror jag det beror på att de är nya, hårda och inte riktigt formade efter era händer. Sedan tror jag också att remmar tänjs ut lite när man stakar mycket och kraftfullt med dem. När de nya är inkörda kommer de nog att kännas lika stora som de gamla.

Skogsvakt hälsar ödmjukt :)

Link to comment
Share on other sites

I så fall är det medium - alternativ specifikt mina medium - som är mindre än gamla röda medium. De gamla kan jag stänga nästan helt (saknas någon centimeter innan kardborren är helt täckt) men nya svarta medium kan jag inte stänga i princip alls. Ens innan jag satt dem i staven alltså. Men jag skrev ju det också väl, att det kanske inte är så stor skillnad på small. Men alltså då på medium, alternativt specifikt mina medium.
Link to comment
Share on other sites

Fick just hem ett par medium och ett par large. Medium är för små när jag har Lillsport coach stl 10, men passar bra med rullskidhandskar. Large passar med allt från lobsterhandskar till rullskidhandskar. Jag tycker om när handskarna sitter tight, är nog mer åt stl 11. 

Link to comment
Share on other sites

Det är nog som du skriver Pask. De känns mindre när de är nya och oformade. Har åkt några pass med de nya och det är skillnad i stabilitet mellan de gamla och de nya. Man borde nog byta remmar oftare.

Sso- frugan, med sina små händer, kör med One Way i storlek S och är nöjd.

Link to comment
Share on other sites

Fick just hem ett par medium och ett par large. Medium är för små när jag har Lillsport coach stl 10, men passar bra med rullskidhandskar. Large passar med allt från lobsterhandskar till rullskidhandskar. Jag tycker om när handskarna sitter tight, är nog mer åt stl 11.

 

Ja precis!!! Du ser... Har väl minst strl 11, särskilt på bredden, och kan inte stänga nya svarta medium alls, typ, medan röda medium kan jag stänga nästan helt, dvs de är perfekta!

Link to comment
Share on other sites

Hm, olika bud där alltså. Någon som kan jämföra storleken med Swix? Jag har stl M på Swix ProFit, och de röda Madshus i stl S har jag fått sy in för att jag drar dem i botten på bredden annars.

Samma här men de nya svarta är mindre så jag drar inte ihop small längre. Något stelare material också. Helt klart en förbättring överlag från Madshus tycker jag :)

Link to comment
Share on other sites

Låter som jag måste skaffa ett par nya jag med då, de röda S är lite för stora för mina händer. Vad åker damer med för remmar egentligen för att det ska funka?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Det har jag också funderat på hur tjejer som har spons från Madshus löser remmarna. Tidigare alltså. Numera är det ju lugnt
Link to comment
Share on other sites

Samma här men de nya svarta är mindre så jag drar inte ihop small längre. Något stelare material också. Helt klart en förbättring överlag från Madshus tycker jag :)

Som jag skrev tidigare så har jag jämfört de nya NCR med oanvända remmar av äldre modell (både röda och ännu äldre svarta som jag har haft liggande). Storlek S är precis lika stor som tidigare modeller.

 

Om du tycker att de nya är mindre så beror det förmodligen på att du har töjt ut de gamla.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...