Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rode -1/-7 och -3/-10


speedzone

Recommended Posts

Hej gick lite fort ser jag

Nej burkarna jag syftar på kommer från rode's wc sportiment. Samma typ av burk som deras V0 dock är dessa för kallare före. Dom heter -1/-7 och -3/-10 och fästvalleburkarna är helvita. http://cdn2.bigcommerce.com/n-zfvgw8/l1474cyr/products/326/images/626/RodeToplineCold__00514.1415114515.1280.1280.jpg?c=2

Link to comment
Share on other sites

Ständigt denne Caldwell, men han och sina polare pratar om dom specialburkarna + en massa mer i en 30 minuter lång film, 

 

Vad jag kommer ihåg så skall -3/-10 vara bra i "blåa" förhållanden. Men allting är ju varierande beroende på snötyp, luftfuktighet, m.m. Jag hoppas jag kan fixa ett eget vallateam för att prova olika vallor innan tävling  :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hvor godt stemmer temperaturangivelsen på disse boksene? Prøvde -1/-7 for første gang for noen uker siden. Det var nysnø og -3 C. Hadde god glid, men litt dårlig feste.

Rodes burkar går i kallare före än angivet i nordiska förhållanden. Fast numera anger de väl två temperaturspann på burken, ett för mellaneuropa och ett för nord.

Link to comment
Share on other sites

Har båda burkarna och testat, om än i begränsad mängd, så ta det för vad det är.

Det är lite samma känsla som de andra burkarna i T-line, väldigt behaglig framföring med bra släpp. Liksom T-line vill jag inte säga att dessa är "toppningsburkar" utan du kör med dem "rakt upp och mer". Fästet är inte det där bergfästet som tex Lila Multigrade ger varför en åkare med lite sämre tekning kan uppleva Tjuvsläpp. Körde -3 - -10 i Orsa Grönklitt trettonhelgen då temperaturen låg runt -6 - -9 på dagarna men kallare på nätterna. Ver mycket nöjd med känslan i vallan, kunde inte uppleva att den tog på glidet och hade bra fäste. När tröttheten tilltog i slutet av passen lite tjuvsläpp. Nu är väl de förhållandena väldigt enkla att valla för så för en mer rättvis bedömning skulle jag givetvis provat mot andra varianter. Fokus hade i så fall varit att se om känslan av bra släpp i skidan var riktig och om glidet därmed var bättre än andra varianter. Men när vintrarna är som de är i Fjollträsk så är fokus att njuta av skidåkningen snarare än vallatester när tillfällen ges. :-)

Link to comment
Share on other sites

På min står det -3-7 och den är ljusblå i färgen. Jag använder den i stort sett bara till att värma in i grundvax, tycker att den ger för dåligt fäste enskilt. Rode Super har ju stor spännvidd och den använder jag i nysnö långt ner i graderna, vid närmare nollan kompletterad med Multigrade. Har dock inte testat den som toppning, där det Vauhti K23 som gäller. Har snökristallerna blivit mindre vassa är det Moroten som gäller ev kompletteterat med Start vit.

Link to comment
Share on other sites

-3 -7 är väl blå multigrade. Jag provade den mot blå super i Harsa förra helgen, -11-13 och massor av nysnö. Jag hade svårt att märka någon skillnad. Det var tydligare skillnad hur tjockt jag vallade än vilken burk. Möjligen gav -3 -7 lite bättre fäste än blå super, men det kan ha varit inbillning.
Link to comment
Share on other sites

Rodes burkar går i kallare före än angivet i nordiska förhållanden. Fast numera anger de väl två temperaturspann på burken, ett för mellaneuropa och ett för nord.

Akkurat disse boksene er litt spesielle. Selve boksen er helt hvit; uten skrift, symboler eller tegninger. Tempreaturen står på en liten lapp (av type Dymo) på undersiden av boksen.

Link to comment
Share on other sites

Har båda burkarna och testat, om än i begränsad mängd, så ta det för vad det är.

Det är lite samma känsla som de andra burkarna i T-line, väldigt behaglig framföring med bra släpp. Liksom T-line vill jag inte säga att dessa är "toppningsburkar" utan du kör med dem "rakt upp och mer". Fästet är inte det där bergfästet som tex Lila Multigrade ger varför en åkare med lite sämre tekning kan uppleva Tjuvsläpp. Körde -3 - -10 i Orsa Grönklitt trettonhelgen då temperaturen låg runt -6 - -9 på dagarna men kallare på nätterna. Ver mycket nöjd med känslan i vallan, kunde inte uppleva att den tog på glidet och hade bra fäste. När tröttheten tilltog i slutet av passen lite tjuvsläpp. Nu är väl de förhållandena väldigt enkla att valla för så för en mer rättvis bedömning skulle jag givetvis provat mot andra varianter. Fokus hade i så fall varit att se om känslan av bra släpp i skidan var riktig och om glidet därmed var bättre än andra varianter. Men när vintrarna är som de är i Fjollträsk så är fokus att njuta av skidåkningen snarare än vallatester när tillfällen ges. :-)

 

Dette er en temmelig presis beskrivelse av følelsen jeg hadde nevnte dag med -1/-7 på nysnø og -3. Jamnt over bra feste og god følelse, glid og slipp, men tjuvslipp når teknikken var dårlig. Snøen var tørr og finkornet, og hadde jeg smurt med Swix, hadde valget falt på V40 blå ekstra og ikke V45 fiolett spesial.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det är specialversionen av Rode, som mestadels används i "sockersnö"

Nu tror jag allt du missuppfattar det hela. Du refererar till Rode Super Gialla som förvisso också emellanåt säljs i en helt vit burk utan tryck. Men det gör även de 2 specialvallor som tråden handlar om. Mina burkar är helt vita med en en lite handskriven etikett i botten som säger temperatur intervallen, det är allt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...