Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Klassisk skidåkning enligt FIS


snövinter

Recommended Posts

De åkare som inte bytte skidor borde väl ha blivit diskade i den tävlingen?

 

323.1 Definition Skiathlon är en kombinerad tävlingsform med masstart i klassisk teknik följt av obligatoriskt skidbyte i en depåbox inne på stadion och sedan en andra del i fri teknik.

Link to comment
Share on other sites

Arrangören satte egna regler innan så vi la helt enkelt tillbaka de kletiga skidorna.

 

Varför skulle stakning vara parodi? Att försöka bevara en stil i ständig förändring är däremot parodi. Varför inte gå tillbaka till trälagg och bambustavar, vad är rätt klassisk stil?

 

De åkare som inte bytte skidor borde väl ha blivit diskade i den tävlingen?

 

323.1 Definition Skiathlon är en kombinerad tävlingsform med masstart i klassisk teknik följt av obligatoriskt skidbyte i en depåbox inne på stadion och sedan en andra del i fri teknik.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det fungerade utmärkt idag med stakningsfria zoner i sprinten och bidragande orsak var att banans karaktär gjorde att de ställen där de var inlagda motiverade diagonalåkning.

...

Efter dagens sprint känns det som att stakningsfria zoner har kommit för att stanna och i detta fallet gör jag tummen upp för FIS

Nästa naturliga steg bakåt i utvecklingen tycker jag är "stavsläppzoner" där åkarna måste ha lösa stavremmar och släppa staven helt efter frånskjutet. DET är riktig klassisk skidåkning, så som jag en gång fick lära mig att åka.  ;)

Link to comment
Share on other sites

Nästa naturliga steg bakåt i utvecklingen tycker jag är "stavsläppzoner" där åkarna måste ha lösa stavremmar och släppa staven helt efter frånskjutet. DET är riktig klassisk skidåkning, så som jag en gång fick lära mig att åka.  ;)

Om du är sugen på klassisk klassisk skidåkning kan du ställa upp på En riktig femmil, där de bla har "stavfria zoner".

Att det finns regler i skidåkning är inget konstigt i detta fallet "diagonalzoner", om syftet är att få fram den skidåkare som behärskar alla teknikerna inom klassisk skidåkning, ett + är att det blir mer servärt eller som min fru säger "ska alla staka runt banan slutar jag att titta på skidor"

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...