Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rekommendation - Skinnskidor


arkimedes

Recommended Posts

  • Replies 84
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej,

 

Alla märken gör väldigt bra skinskidor, valet av specifik modell beror på åkteknik.

T.ex. så köpte jag mina första skinskidor för 2 år sedan för att testa och dom var över förväntan, dock var dom mer motionsinriktade så i år köpte jag en mer rejsig modell.

Första paret var Fischer Twin Skin Race och årets är Fischer RCS Twin Skin Carbon.

Skillnaden mellan dom är längden på skinen, spannkurvan och lite grann i vikt.

Så jag skulle vilja säga att det beror på vad du åker på i dag vad du ska köpa för skidmärke och modell, samtliga tillverkare har jämbördiga skidor.

Och på skinskidor är valet av hårdhet på spann extra viktigt så köp skidorna där du får förtroende för butikspersonalen och som vet hur man ska plocka ut rätt spann för just dig, du ska få fäste utan att glidet försämras, så spanngaranti vid köp är ett stooort plus, t.ex. så var jag tvungen att byta skidor en gång innan jag blev nöjd.

 

Lycka till vid köpet, jag ångrar inte att jag köpte skin som komplement till mina andra skidor.

 

/Janne

 

Sent from my Sanwa M12

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Alla märken gör väldigt bra skinskidor, valet av specifik modell beror på åkteknik.

T.ex. så köpte jag mina första skinskidor för 2 år sedan för att testa och dom var över förväntan, dock var dom mer motionsinriktade så i år köpte jag en mer rejsig modell.

Första paret var Fischer Twin Skin Race och årets är Fischer RCS Twin Skin Carbon.

Skillnaden mellan dom är längden på skinen, spannkurvan och lite grann i vikt.

Så jag skulle vilja säga att det beror på vad du åker på i dag vad du ska köpa för skidmärke och modell, samtliga tillverkare har jämbördiga skidor.

Och på skinskidor är valet av hårdhet på spann extra viktigt så köp skidorna där du får förtroende för butikspersonalen och som vet hur man ska plocka ut rätt spann för just dig, du ska få fäste utan att glidet försämras, så spanngaranti vid köp är ett stooort plus, t.ex. så var jag tvungen att byta skidor en gång innan jag blev nöjd.

 

Lycka till vid köpet, jag ångrar inte att jag köpte skin som komplement till mina andra skidor.

 

/Janne

 

Sent from my Sanwa M12

Tack för dina tankar kring detta! Och du skulle känt dig trygg med att köra de 9 milen på vasan med dessa skidor?

 

Jag siktar på ett genomförandetempo och ingen topprestationstid.

 

/A

Link to comment
Share on other sites

Genomföra = Ja, utan tvekan!

Personligen så skulle föret/förhållandena avgöra om jag skulle välja skin eller valla.

Men ett tryggt val är skin, speciellt om det finns risk att förhållandena efter spåret skiftar, då åker man mest troligt t.o.m. snabbare än med vanlig valla, under förutsättning att man har rätt spann på skin skidorna.

 

/Janne

 

Sent from my Sanwa M12

Link to comment
Share on other sites

Men den generella regeln är ju att man måste testa först, innan man bestämmer sig för att använda dem i vasaloppet. Ett alternativ är att ha dem som reservskidor utifall föret skulle bli sådant att det är svårt att få till en vettig vallning. Några här på forumet har tyckt att de kräver en viss "inkörning" innan de fungerar tillfredsställande, min erfarenhet är noll, men det står ett par Salomon Quipe skin och väntar i förrådet......

 

Skulle jag ha köpt skidor som ett alternativ i vasaloppet har jag nog kollat på Rossignol R-skin, som den Ross-fantast jag är. :wub:

Link to comment
Share on other sites

Men den generella regeln är ju att man måste testa först, innan man bestämmer sig för att använda dem i vasaloppet. Ett alternativ är att ha dem som reservskidor utifall föret skulle bli sådant att det är svårt att få till en vettig vallning. Några här på forumet har tyckt att de kräver en viss "inkörning" innan de fungerar tillfredsställande, min erfarenhet är noll, men det står ett par Salomon Quipe skin och väntar i förrådet......

 

Skulle jag ha köpt skidor som ett alternativ i vasaloppet har jag nog kollat på Rossignol R-skin, som den Ross-fantast jag är. :wub:

Hej!

 

Tack för ditt svar. En kanske dum fråga: finns det möjlighet att testa skidor innan start vid vasaloppet? Finns det några spår i anslutning, som inte tillhör vasaloppsbanan? Eller får man helt enkelt välja på plats utefter rådande väder?

 

Rossignol R-skin verkar intressanta, blir nog dem om jag väljer att införskaffa ett par!

Link to comment
Share on other sites

Genomföra = Ja, utan tvekan!

Personligen så skulle föret/förhållandena avgöra om jag skulle välja skin eller valla.

Men ett tryggt val är skin, speciellt om det finns risk att förhållandena efter spåret skiftar, då åker man mest troligt t.o.m. snabbare än med vanlig valla, under förutsättning att man har rätt spann på skin skidorna.

 

/Janne

 

Sent from my Sanwa M12

Tack för bra tips/svar!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Tack för ditt svar. En kanske dum fråga: finns det möjlighet att testa skidor innan start vid vasaloppet? Finns det några spår i anslutning, som inte tillhör vasaloppsbanan? Eller får man helt enkelt välja på plats utefter rådande väder?

 

Rossignol R-skin verkar intressanta, blir nog dem om jag väljer att införskaffa ett par!

Det beror lite var du bor och när du kommer upp. Det vanligaste är att man testar dagen före, kommer man med bil och inte bor alltför långt ifrån går det att lösa eller om man åker med buss och det blir en utflykt till spåret dagen före (brukar vår förening göra) Annars brukar det finnas tillgång till spår i anslutning till där man bor, så att man kan testa skidorna, Givetvis kan ju före ändra sig till dagen efter, men det är ändå bra att känna lite på snön och skidorna dagen före. (åk inte för mycket - spara på krutet till nästa dag)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Tack för ditt svar. En kanske dum fråga: finns det möjlighet att testa skidor innan start vid vasaloppet? Finns det några spår i anslutning, som inte tillhör vasaloppsbanan? Eller får man helt enkelt välja på plats utefter rådande väder?

 

Rossignol R-skin verkar intressanta, blir nog dem om jag väljer att införskaffa ett par!

Du kan testa på startgärdet och första backen om du orkar/hinner. Är ju en km dit från starten. Brukar dock skilja sig en hel del mellan föret på startgärdet och uppe på myrarna efter 2-3 km åkning.
Link to comment
Share on other sites

Oftast har man inget val utan måste valla och testa skidorna där man bor och sen hoppas på att förhållandena inte ändras till nästa dag. De få gånger jag har sett spåren dagen före är räknade och då har jag nöjt med med att studera spåren och snökvaliten i dem och utfrån det samt väderrapporter har jag gjort mitt val.

Link to comment
Share on other sites

Det beror lite var du bor och när du kommer upp. Det vanligaste är att man testar dagen före, kommer man med bil och inte bor alltför långt ifrån går det att lösa eller om man åker med buss och det blir en utflykt till spåret dagen före (brukar vår förening göra) Annars brukar det finnas tillgång till spår i anslutning till där man bor, så att man kan testa skidorna, Givetvis kan ju före ändra sig till dagen efter, men det är ändå bra att känna lite på snön och skidorna dagen före. (åk inte för mycket - spara på krutet till nästa dag)

 

 

Testa skidorna är inte helt lätt. Dagen innan behöver förhållandena inte vara lika som på söndagen även om jag nog tycker att det ofta är så.

Däremot tycker jag att spåren som inte är Vasaloppspåren oftast inte är så lika med just söndagens förhållanden.

 

 

Du kan testa på startgärdet och första backen om du orkar/hinner. Är ju en km dit från starten. Brukar dock skilja sig en hel del mellan föret på startgärdet och uppe på myrarna efter 2-3 km åkning.

 

 

Oftast har man inget val utan måste valla och testa skidorna där man bor och sen hoppas på att förhållandena inte ändras till nästa dag. De få gånger jag har sett spåren dagen före är räknade och då har jag nöjt med med att studera spåren och snökvaliten i dem och utfrån det samt väderrapporter har jag gjort mitt val.

Tack alla för fina tips. Jag får vara vaksam på föret och prova i den mån det är möjligt. Inhandlade i alla fall ett par Atomic C9 Skin som reserv, ifall jag blir för neurotisk när det väl är dags och inte vågar satsa på fästvalla!

Link to comment
Share on other sites

Vallningen är faktiskt svår att kolla överhuvudtaget eftersom förhållandena lär ändra sig under dagen.

Så du lär kunna kolla hemma och sedan bestämma dig där... om det är liten skillnad i glid och förhållandena kommer skifta inom skinnen temp område så borde det vara läge att tänka sig bra fäste. Alternativet är ju annars att lura till armarna på slutet eller lämna in för omvallning.

Jag har aldrig haft bra fäste ett helt lopp förutom 2012 då det var is hela vägen...

Så skin skulle kunna vara rätt men inte om det tar glid vilket jag fortfarande misstänker är fallet.

Men den skillnaden kan du kolla hemma och sedan kan du välja efter väderprognosen istället för vallatest som inte säger något om förhållandena 6 timmar senare?

Link to comment
Share on other sites

Hur stor skillnad är det egentligen på en skinskida i toppsegmentet jämfört med strax därunder? Har ett par Fischer Twin Skin Pro som funkar okej men jag känner att pälsen tar i lite när jag går upp på framfoten i stakningen. Funderar på om jag ska försöka sälja dem och gå upp ett snäpp. Kan en medelmåttig Vasaloppsåkare förvänta sig någon väsentlig skillnad om man går upp till exempelvis Fischer Twin Skin Carbon IFP? Kommer inte ha möjlighet att prova ut i butik utan i så fall blir det att beställa på nätet och hoppas att de blir bra uppmätta. Alternativet är väl att prova raka av några cm av pälsen.

Link to comment
Share on other sites

Hur stor skillnad är det egentligen på en skinskida i toppsegmentet jämfört med strax därunder? Har ett par Fischer Twin Skin Pro som funkar okej men jag känner att pälsen tar i lite när jag går upp på framfoten i stakningen. Funderar på om jag ska försöka sälja dem och gå upp ett snäpp. Kan en medelmåttig Vasaloppsåkare förvänta sig någon väsentlig skillnad om man går upp till exempelvis Fischer Twin Skin Carbon IFP? Kommer inte ha möjlighet att prova ut i butik utan i så fall blir det att beställa på nätet och hoppas att de blir bra uppmätta. Alternativet är väl att prova raka av några cm av pälsen.

Kan du inte testa och flytta bindningen bakåt istället? Det är väl så dom säljs in. Sen kan det såklart skilja i belag och bärighet beroende på toppmodell och en lite enklare modell. 

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det skiljer en hel del på hur skinnet är monterat. En del märken har skinnet nedsänkt i belaget och det sticker inte upp lika mycket som de som limmat fast skinnet direkt på belaget. Såg tex ett par Fischer som hade två smala skinremsor som stack upp högt, kändes som de skulle bromsa en del. Ni som provat mer än en typ av skinnskidor, skiljer sig olika märken åt i "bromsförmåga" ?

Link to comment
Share on other sites

Hur stor skillnad är det egentligen på en skinskida i toppsegmentet jämfört med strax därunder? Har ett par Fischer Twin Skin Pro som funkar okej men jag känner att pälsen tar i lite när jag går upp på framfoten i stakningen. Funderar på om jag ska försöka sälja dem och gå upp ett snäpp. Kan en medelmåttig Vasaloppsåkare förvänta sig någon väsentlig skillnad om man går upp till exempelvis Fischer Twin Skin Carbon IFP? Kommer inte ha möjlighet att prova ut i butik utan i så fall blir det att beställa på nätet och hoppas att de blir bra uppmätta. Alternativet är väl att prova raka av några cm av pälsen.

Det skiljer en hel del mellan skinskidor anpassade för motionärer (ta sig från a till b med garanterat fäste) där 1. Spannet är lägre och generellt mjukare. 2. Skinet är inte nerfräst i ändarna och dessutom mer utstick. 3. Längre skin.

 

Jag gick från Twin Skin Race till Carbon och skillnaden är precis det jag eftersökte, Carbon är anpassade för riktigt aktiv åkning (bra teknik), kan tänka mig att använda dom även vid kortare tävlingar vid problemföre och inte endast långlopp, skindelen är extremt kort, stråna har kort utstick och spannet är 902, med rätt hårdhet på spannet så tar inte skinet i vid stakning.

 

Sent from my Sanwa M12

Link to comment
Share on other sites

Det skiljer en hel del mellan skinskidor anpassade för motionärer (ta sig från a till b med garanterat fäste) där 1. Spannet är lägre och generellt mjukare. 2. Skinet är inte nerfräst i ändarna och dessutom mer utstick. 3. Längre skin.

 

Jag gick från Twin Skin Race till Carbon och skillnaden är precis det jag eftersökte, Carbon är anpassade för riktigt aktiv åkning (bra teknik), kan tänka mig att använda dom även vid kortare tävlingar vid problemföre och inte endast långlopp, skindelen är extremt kort, stråna har kort utstick och spannet är 902, med rätt hårdhet på spannet så tar inte skinet i vid stakning.

 

Sent from my Sanwa M12

 

Tack! Precis det här som hjärtat men inte hjärnan ville höra.

Link to comment
Share on other sites

Jag har åkt en säsong på Madshus nanosonic skins, BB, ÖS, Årefjäll mm. Min erfarenhet:

- bromsar för mycket när det är kallt (<-10) och/eller torr nysnö. Då använder jag vanliga skidor

- funkar mycket bra vid nollstrecket och ok när det är blötsnö/klisterföre, bra när det varierar mycket under loppet

- funkar mycket bra när det är isigt/glatt. 

- det gäller att skin-zonen är perfekt inställd till vikt och åkstil. hellre köp en skida för tyngre vikt (högre spann) än för lätt. Speciellt för VL där jag stakar mycket prioritera jag högra spann än klätter-lopp.

- Justera och improvisera. Jag fick"raka av" ca. 2cm av skin-håret längst fram för att det högg till för mycket. Skratta inte, men jag lägger på grön glid valla på skinnet lite lätt innan långa staknings eller utförs-partier, och det funkar utmärkt, även om diagonalen straffas (men bara lite). En variabel binding är nästan ett måste så att det går att justera tyngdpunkten på skidan. Nya skins är väldigt "aggressiva" så jag har rakat/borstat av för att få lite bättre glid (stålsickla skins lite lätt funkar jättebra)  utan större skillnad i fäste. 

- otrolig känsla att alltid ha bra fäste, så det gäller att tänka på hur bäst få glidet att funka. 

god tur!

Link to comment
Share on other sites

Köpte 2.1 versionen med optigrip enbart under fästdelen. Har bara haft möjlighet att testa dom på kall nysnö/finkornig och i det föret uppför dom sig ungefär som skinskidor. Bergfäste, men bromsar lite. Tycker iof att dom är i mjukaste laget. Beställde direkt av tillverkaren och de skulle vara plockade av Harri Kirvisniemi. Skulle dock absolut välja dom före 2.0 som har optigrip över hela sulan.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...