Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rekommendation - Skinnskidor


arkimedes

Recommended Posts

Har nu köpt ett par Atomic C9 Skintec. Bra styvhet och spannkurva, gott fäste och ok glid. Men det jag reagerade på var att de hugger väldigt mycket i kurvor, när man sparkar ifrån, är det ett vanligt fenomen på skinnskidorna?

Det är samma på mina Atomic. Hugger nästan som klister när man tar ett skejtskär. De är även jobbiga i guppiga spår där skinnen hugger på varje gupp.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 84
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det är samma på mina Atomic. Hugger nästan som klister när man tar ett skejtskär. De är även jobbiga i guppiga spår där skinnen hugger på varje gupp.

Hm, det känns ju inte helt klockrent. Upplever du det på alla underlag eller exempelvis endast när det är extra lösa förhållanden?

Link to comment
Share on other sites

Hm, det känns ju inte helt klockrent. Upplever du det på alla underlag eller exempelvis endast när det är extra lösa förhållanden?

Tja, det har jag inte tänkt så mycket på. Jag har haft skidorna i flera år, men inte åkt så jättemycket på dem. Jag kan tänka mig att det är värst i mjuk nysnö. På gammal snö eller konstsnö borde det fungera bättre.

Link to comment
Share on other sites

Det är samma på mina Atomic. Hugger nästan som klister när man tar ett skejtskär. De är även jobbiga i guppiga spår där skinnen hugger på varje gupp.

Jo men hur tror du en klassisk skida med väldigt aggressiv fästvallning (som pälsen är) ska funka? En klassisk skida ska ju fästzonen gå ner på om man trycker till den. Pälden har till skillnad från fästvalla inga direkta glidegenskaper (även om den blir bättre av att vallas och pälsen på dom dyra skidorna är lenare).

Link to comment
Share on other sites

Köpte Biltemas silikon i tub för dörrlister för 45 kr och har testat det två ggr på ruggat och det har fungerat utmärkt. I morgon tänkte jag testa mina nya skinskidor, som står i förrådet med skyddstape på. Efter att ha tagit bort skyddstapen tänkte jag behandla skin-delen med Biltemas silikon på samma sätt som rugget - är det en bra ide´eller ska jag vänta och testa utan att behandla skin-delen med något ?

Link to comment
Share on other sites

Jo men hur tror du en klassisk skida med väldigt aggressiv fästvallning (som pälsen är) ska funka? En klassisk skida ska ju fästzonen gå ner på om man trycker till den. Pälden har till skillnad från fästvalla inga direkta glidegenskaper (även om den blir bättre av att vallas och pälsen på dom dyra skidorna är lenare).

Vad jag tror om klassiska skidor har väl mindre betydelse i detta sammanhang. Jag bara redovisar mina erfarenheter av skinnskidor.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag tror om klassiska skidor har väl mindre betydelse i detta sammanhang. Jag bara redovisar mina erfarenheter av skinnskidor.

Okej, antog att du hade större förhoppningar på pälsskidorna. Men det du beskriver är ju hur dom funkar. Klassiska skidor ska man ju kunna trampa ner relativt lätt, pälsen är relativt aggressiv för att även fästa på grov snö, således kommer man att trampa fast den lite för lätt i kurvtagning tex. Tror det är svårt att komma bort från det. Men dom dyrare modellerna blir ju bättre och bättre och att träna på en sådan tycker jag funkar riktigt bra.

 

Sen har jag erfarenheten att det är lättare att få till en pälsskida till en 50kg åkare (som kan åka bra) mot en 80kg åkare,

Link to comment
Share on other sites

Köpte Biltemas silikon i tub för dörrlister för 45 kr och har testat det två ggr på ruggat och det har fungerat utmärkt. I morgon tänkte jag testa mina nya skinskidor, som står i förrådet med skyddstape på. Efter att ha tagit bort skyddstapen tänkte jag behandla skin-delen med Biltemas silikon på samma sätt som rugget - är det en bra ide´eller ska jag vänta och testa utan att behandla skin-delen med något ?

Vet ingen tillverkare som rekommenderar silikon men silikon finns ju i viss glidvalla och borde inte skada pälsen så borde inte vara något problem. Vore kul att veta hur det funkar, ska prova på ett par gamla själv.

Link to comment
Share on other sites

Vet ingen tillverkare som rekommenderar silikon men silikon finns ju i viss glidvalla och borde inte skada pälsen så borde inte vara något problem. Vore kul att veta hur det funkar, ska prova på ett par gamla själv.

Stryk lite medhårs med glidparaffin om du vill finåka.

Link to comment
Share on other sites

Det skiljer en hel del mellan skinskidor anpassade för motionärer (ta sig från a till b med garanterat fäste) där 1. Spannet är lägre och generellt mjukare. 2. Skinet är inte nerfräst i ändarna och dessutom mer utstick. 3. Längre skin.

 

Jag gick från Twin Skin Race till Carbon och skillnaden är precis det jag eftersökte, Carbon är anpassade för riktigt aktiv åkning (bra teknik), kan tänka mig att använda dom även vid kortare tävlingar vid problemföre och inte endast långlopp, skindelen är extremt kort, stråna har kort utstick och spannet är 902, med rätt hårdhet på spannet så tar inte skinet i vid stakning.

 

Sent from my Sanwa M12

Tack för bra info!

Mina gamla vanliga RCS har hängt med länge och sjunger på sista versen, de har tappat i spannet och det är dags att köpa nytt, tappade vansinnigt mycket glid på förra VL trots att jag bara hade 4 tunna lager. ser att det hänt en del på skinfronten och slänger ut ett par frågor.

Ska åka Marcialonga nästa helg och eftersom det i år är full längd och jag inte är i toppform så vill jag gå med fäste för att inte slita ut mig i backarna under första milen. Hittade ett par fisher carbon i butik som ser ut att passa mig. Jag har hört att skinskidor funkar bra förutom i kallt, löst före, vad har ni för åsikter kring det?

På ML brukar det ju vara ett kraftigt skiftande före, från kallt och hårt i start till plusgrader och "grovsalt" mot slutet, kanske en skinskida kan funka bättre än en traditionell i ett sådant skiftande före? Någon här som åkt ML på skin?

 

Vid träning och tävling brukar jag staka ca 90 % och kör oftast med stakskidor, men ibland vill jag ha möjligheten att gå med fäste. Vill så klart ha en skida som inte är sämre än en vallad, lite tjuvsläpp är helt ok bara inte glidet vid stakning blir lidande.

 

Vad tror ni som kör med/testat skin, tacksam för era åsikter!

Mvh Jon

Link to comment
Share on other sites

Testat Salomon Quipe Skin idag. Innan jag gav mig iväg preparerade jag skinnet med Biltema silikon och det visade sig vara ett bra beslut. De hade ett mycket bra fäste och glidet var OK. Jag hade tejpat vänster skida i 0 och höger skida +2 cm och gjorde ett flertal test med att glida på en skida och höger skida tog i mer än vänster skida, Jag testade även i en slakmotbacke och tycker inte att det var märkbar skillnad i fästet på höger och vänster. Jag gjorde en del svängövningar och kunde inte känna någon större skillnad på vänster och höger skida. Det indikerar att jag skall montera i läge 0 efter ytterligare ett test.

Sen tränade jag med mina Ross, som jag flyttat fram bindningen 3 cm och de hade mycket bättre glid, men inte samma bombfäste som Skin. (kom två skidåkare och åkte ifatt och förbi på slätan, men jag gled ikapp i nerförsbacken, varav den ena hade Atomic Skin)

Jag drar den slutsatsen att skin-skidor är mer känsliga för bindningens placering än vallningsbara skidor

Link to comment
Share on other sites

Testade idag också efter att ha flyttat tillbaka ena skidan till o-läget, Det var nollgradigt och blanka spår. Inte samma bombfäste som igår ung samma som mina ruggskidor, som dock gled lite bättre. Efter att ha kört ett varv (5,5 km) med ruggskidorna tänkte jag köra ett varv med skin-skidorna. Jag kom bara 1 km innan ena bindningen bröts av och lossnade, tejpning klarar bara en stunds testning, vilket jag glömt. (bindningen går att använda, om styrplattan säkras med två små skruvar) Jag tyckte dock att skidorna kändes långa, så jag skulle behöva testa en gång till i +2-läget.

Vad värre var att samtidigt som skidan lossnade, högg det till i baksidan av vänster ben, skadan från helgen gick upp, aj, aj inte bra. :(

Link to comment
Share on other sites

"Hugget" gick över i natt, bara lite diffus stelhet i baksida och vad, så jag kunde åka idag igen. Jag beslöt att tejpa om skidorna med en tjockare armerad tejp och göra ett nytt test. Jag upptäckte då att placeringen av skiddekoren skilde sig mellan de båda skidorna och även markeringen av balanspunkten ung 1 cm, så 0-läget var felplacerat. Jag utgick från skidan där balansmarkeringen satt rätt och tejpade +2 cm och sen den andra skidan på samma ställe. Sen testade jag idag och det funkade helt perfekt, synd att jag inte hade dem skruvade, då det verkligen var "skin-före" idag. De gled lika bra som ruggskidorna, men inte lika bra som de vallade skidorna.

Link to comment
Share on other sites

"Hugget" gick över i natt, bara lite diffus stelhet i baksida och vad, så jag kunde åka idag igen. Jag beslöt att tejpa om skidorna med en tjockare armerad tejp och göra ett nytt test. Jag upptäckte då att placeringen av skiddekoren skilde sig mellan de båda skidorna och även markeringen av balanspunkten ung 1 cm, så 0-läget var felplacerat. Jag utgick från skidan där balansmarkeringen satt rätt och tejpade +2 cm och sen den andra skidan på samma ställe. Sen testade jag idag och det funkade helt perfekt, synd att jag inte hade dem skruvade, då det verkligen var "skin-före" idag. De gled lika bra som ruggskidorna, men inte lika bra som de vallade skidorna.

Intressanta tester! Hoppas skadan inte blir värre!

Link to comment
Share on other sites

Tävla på skin-tec:

 

Idag har jag tävlat på mina Salomon skin-tecskidor. Underlaget var blöt konstsnö och det småregnade under loppet med några plusgrader i luften. Jag hade vallat mina Ross med klister, grund Swix universal, sen Swix K 60 och ytterst Rex silver. Jag testade i en backe klisterskidorna mot skin-tecen och ena skidan på rossen släppte lite, men skinnet bet bra, glidet lite bättre på klisterskidorna. Då jag var ensam i min klass tog jag skin-tecskidorna och slapp komplettera fästet på rossen.

När jag "fisåkte" som uppvärming var glidskillnaden liten, men i tävlingsfart märktes det mycket mer till skin-tecens nackdel, hade en motionär före som gled ifrån nerför och jag tog in uppför, fästet var dock bra trots plusgrader. Körde ett varv efter tävlingen med klisterskidorna och då märkte jag att det var skillnad.

Slutsats: skin-skidor är jättesmidiga att träna på, men kan inte mäta sig med en välvallad skida, kan tänkas att mina skinskidor är något mjuka även om det står 80-95 kg på dem och att glidskillnaden blir mer markerad i plusföre. Skinnet har inte samma "släpp" som klister och bromsar därmed mer, däremot inga hugg som man kan få med klister.

Link to comment
Share on other sites

Tävla på skin-tec:

 

Idag har jag tävlat på mina Salomon skin-tecskidor. Underlaget var blöt konstsnö och det småregnade under loppet med några plusgrader i luften. Jag hade vallat mina Ross med klister, grund Swix universal, sen Swix K 60 och ytterst Rex silver. Jag testade i en backe klisterskidorna mot skin-tecen och ena skidan på rossen släppte lite, men skinnet bet bra, glidet lite bättre på klisterskidorna. Då jag var ensam i min klass tog jag skin-tecskidorna och slapp komplettera fästet på rossen.

När jag "fisåkte" som uppvärming var glidskillnaden liten, men i tävlingsfart märktes det mycket mer till skin-tecens nackdel, hade en motionär före som gled ifrån nerför och jag tog in uppför, fästet var dock bra trots plusgrader. Körde ett varv efter tävlingen med klisterskidorna och då märkte jag att det var skillnad.

Slutsats: skin-skidor är jättesmidiga att träna på, men kan inte mäta sig med en välvallad skida, kan tänkas att mina skinskidor är något mjuka även om det står 80-95 kg på dem och att glidskillnaden blir mer markerad i plusföre. Skinnet har inte samma "släpp" som klister och bromsar därmed mer, däremot inga hugg som man kan få med klister.

Intressant! För mig som fortfarande anser mig vara en nybörjare låter det ändå som att skin är att föredra för t.ex. Vasaloppet, då jag inte vill riskera att ha dåligt fäste. Att behöva arbeta sig uppför backarna med främst armarna skulle nog för mig vara en övermäktig uppgift. Att sedan få lite inbromsning i nedförsbackarna känns dessutom lite tryggt för en som inte riktigt vågar släppa på ordentligt nedför än!

Link to comment
Share on other sites

Intressant! För mig som fortfarande anser mig vara en nybörjare låter det ändå som att skin är att föredra för t.ex. Vasaloppet, då jag inte vill riskera att ha dåligt fäste. Att behöva arbeta sig uppför backarna med främst armarna skulle nog för mig vara en övermäktig uppgift. Att sedan få lite inbromsning i nedförsbackarna känns dessutom lite tryggt för en som inte riktigt vågar släppa på ordentligt nedför än!

Jag tror det är viktigt att köpa skinskidorna hos en handlare, som är duktig på att ta ut skidor efter vikt och åkskicklighet. Sen tror jag att det behövs lite inslitning av skinnet, har redan märkt att det nötts av lite precis där det börjar längst fram, trots att jag bara åkt drygt en mil på dem.

Bortsett från skinnet så var väl åkkänslan på dessa Salomon lite åt Fischerhållet, trygga och stabila fast långt ifrån Rossens härliga åkkänsla.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det är viktigt att köpa skinskidorna hos en handlare, som är duktig på att ta ut skidor efter vikt och åkskicklighet. Sen tror jag att det behövs lite inslitning av skinnet, har redan märkt att det nötts av lite precis där det börjar längst fram, trots att jag bara åkt drygt en mil på dem.

Bortsett från skinnet så var väl åkkänslan på dessa Salomon lite åt Fischerhållet, trygga och stabila fast långt ifrån Rossens härliga åkkänsla.

Ja, för mig står valet mellan ett par Madshus Nanosonic (ej skin) och ett par Atomic C9 Redster Skintec. Lutar åt Atomic-skidorna för att "garantera" fäste, trots att glidet kanske blir lite sämre. (Båda redan inköpta och uttagna av en erfaren handlare).

Link to comment
Share on other sites

Tävla på skin-tec:

 

Idag har jag tävlat på mina Salomon skin-tecskidor. Underlaget var blöt konstsnö och det småregnade under loppet med några plusgrader i luften. Jag hade vallat mina Ross med klister, grund Swix universal, sen Swix K 60 och ytterst Rex silver. Jag testade i en backe klisterskidorna mot skin-tecen och ena skidan på rossen släppte lite, men skinnet bet bra, glidet lite bättre på klisterskidorna. Då jag var ensam i min klass tog jag skin-tecskidorna och slapp komplettera fästet på rossen.

När jag "fisåkte" som uppvärming var glidskillnaden liten, men i tävlingsfart märktes det mycket mer till skin-tecens nackdel, hade en motionär före som gled ifrån nerför och jag tog in uppför, fästet var dock bra trots plusgrader. Körde ett varv efter tävlingen med klisterskidorna och då märkte jag att det var skillnad.

Slutsats: skin-skidor är jättesmidiga att träna på, men kan inte mäta sig med en välvallad skida, kan tänkas att mina skinskidor är något mjuka även om det står 80-95 kg på dem och att glidskillnaden blir mer markerad i plusföre. Skinnet har inte samma "släpp" som klister och bromsar därmed mer, däremot inga hugg som man kan få med klister.

Hvis du kan oberservere forsjeller i glid på bare en kort glidtest på f.eks 100-200m, kan du da forestille deg forskjellen i glidstrekning/friksjon/tid på et renn på 20,30,50,90km?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kan oberservere forsjeller i glid på bare en kort glidtest på f.eks 100-200m, kan du da forestille deg forskjellen i glidstrekning/friksjon/tid på et renn på 20,30,50,90km?

Det var precis det jag kom fram till att på glidtestet i backen var det inte så stor skillnad mellan skin och klisterskidor, men sen i tävlingsfart märkte jag att skin-skidorna inte gled ut i steget. Jag körde sen ett extravarv och märkte direkt att klisterskidorna gled ut bättre i steget och gled mycket bättre i den längre nedförsbacken (gled ifatt en annan motionär), men kunde inte gå rakt upp i den branta backen som jag kunde med skin-skidorna.

Link to comment
Share on other sites

Hej, svårt (omöjligt) att dra några generella slutsatser ang glidet på en typ av skida genom att jämföra en skinskida med en klisterskida. (spann, hur mkt klister?, etc)

 

Mina skinskidor(Nanosonic) är ett av mina bästa köp någonsin, underbart att bara kunna ge sig ut och träna utan att behöva valla innan, funkar i nästan alla fören. Glider ifrån de flesta på träning och även kört dem på tävling vid någon minusgrad. Gjorde ett glidtest mot kompisens burkvallade Fischer innan start och vi hade exakt likvärdigt glid. Upplevde att jag gled lika bra som de runt mig på tävling (typ led 3 åkare)

 

På 2 år har jag vallat en gång och det var på Vasan förra året då jag fegade ur. Inte omöjligt att jag kör Skin på årets VL om föret inte blir nysnö och kallt. Jag väger under 70 och skidor är märkta 90+, upplever inte att hudarna tar i som vissa beskriver det. Viktigt att låta rätt affär plocka skidorna. Jag bad om en skida som skulle kunna ersätta klisterskidor men märker att de funkar bra även i andra förhållanden, speciellt konstsnö. Dock har jag märkt att de inte är riktigt lika snabba på natursnö, kanske beroende på en ganska grov rill, måste testa lite mer

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...